– Barna har hatt dette som prosjekt i hele januar. De har skrevet handlelister, pratet med fiskeleverandøren vår og vært på butikken til den lokale kjøpmannen for å handle inn ingrediensene de trengte. Tilbake i barnehagen har de brukt tid på kjøkkenet til å lage de ulike rettene, sier pedagogisk leder Rune Stølan i Læringsverkstedet Hammersborg Barnehage i Trondheim. Læringsverkstedet Hammersborg Barnehage
Barnehagebarn tok over restaurant: – Det ble en stor suksess
Førskolebarna fra Læringsverkstedet Hammersborg Barnehage fikk teste ut hvordan det er å drive en ordentlig restaurant. Se hvordan det gikk i bildeserien nederst i saken!
Nylig var restauranten Tavern i Trondheim fylt av spente barnehageforeldre. Maten de fikk servert denne ettermiddagen var det førskolebarna og ansatte fra Læringsverkstedet Hammersborg Barnehage som hadde laget.
Menyen var satt sammen av mat barna pleier å spise i barnehagen:
Til forrett: Hjemmelaget potetsuppe med sprøstekt spekeskinke. Servert med nystekt focaccia og basilikumolje.
Til hovedrett: Fersk helside av ørret. Servert med ovnsbakte småpoteter, frisk agurksalat og pisket rømme.
Til dessert: Syrlig og frisk sorbet med en sprø overraskelse.
Se bildeserie nederst i saken.
Har øvd på servitørrollen
– Barna har hatt dette som prosjekt i hele januar. De har skrevet handlelister, pratet med fiskeleverandøren vår og vært på butikken til den lokale kjøpmannen for å handle inn ingrediensene de trengte. Tilbake i barnehagen har de brukt tid på kjøkkenet til å lage de ulike rettene. Barna har øvd seg på å servere hverandre maten de laget, og de har også servert mat til de andre avdelingene, forteller pedagogisk leder Rune Stølan.
På selve dagen, da de endelig skulle få ta over restauranten, var det servitørrollen som sto i fokus hos barna, opplyser den pedagogiske lederen.
– De ville så gjerne servere mammaen og pappaen sin selv for å se om de likte maten. Men barna var også inne på kjøkkenet hos matansvarlig i barnehagen og sjekket at maten ble skikkelig tilberedt, sier han.
Annonse
Saken fortsetter under bildet.
Spurte etter oppskriften
Invitasjoner hadde blitt sendt ut til foreldrene i forkant av den store dagen og menyer var blitt trykket opp.
– Når gjestene ankom restaurantlokalet kunne de bestille seg en brus fra barna som sto bak disken. De fikk også servert varm eplegløgg og en aperitiff, før de ble vist inn til plassen sin, sier Stølan.
Etter at gjestene hadde tatt plass ved bordene, kunne førskolebarna stolt bære inn den ene smakfulle retten etter den andre.
– Barna var utrolig flinke og fikk mye skryt. Noen av foreldrene kom til og med inn på kjøkkenet og spurte etter oppskriften, sier Stølan.
– En suksess
– Hvor kom denne ideen fra?
– Vi er en barnehage som er over gjennomsnittet opptatt av mat, og vi har fått en del henvendelser fra foreldre som har hatt lyst til å smake på maten vi serverer i barnehagen. Dette ønsket vi å gjøre litt ut av. Vi så oss rundt i nærmiljøet og tok kontakt med Tavern som ligger rett ved barnehagen vår. De tente på ideen og sa seg villige til å stille restauranten til rådighet. Vi fikk ha lokalet helt for oss selv i to timer, sier den pedagogiske lederen.
– Det er viktig for oss som barnehage å knytte oss til steder i nærmiljøet. Vi synes det er veldig artig å få til et slikt samarbeid, sier Stølan.
Han utelukker ikke at det kan bli en reprise neste år.
– Det ble en stor suksess. Folk ble gode og mette, sier han.
– Det var mye matglede å se blant barna. Og det var gøy å vise foreldrene hva slags mat barna spiser i barnehagen og se at de syntes det var godt. Kanskje dette kan bli en tradisjon, sier Stølan.
Fokus på matglede
I 2018 var Læringsverkstedet Hammersborg Barnehage blant finalistene i kåringen «Årets matgledebedrift» i regi av Tine Partner.
I et intervju med barnehage.no i den forbindelse fortalte Stølan, som er matansvarlig i barnehagen, at de ansatte har fokus på matglede og hvordan de kan legge til rette for gode måltider i barnehagen.
– Det er mye pedagogikk i et måltid; sansing, kunnskap om mat og matens opprinnelse, språk og begreper, sosialt samspill og det å få prøve, øve og mestre, sa han.
– Vi er opptatt av å introdusere barna for nye smaker og ny mat, helt fra de begynner i barnehagen. Vi har tro på at jo tidligere du starter, jo enklere er det å venne seg til nye smaker. Vi lager alt fra bunnen av og prøver å variere litt med hva vi lager. Det legges stor vekt på at maten skal se appetittlig ut når den kommer inn på avdelingene, fortalte Stølan.