Nicolai Houm har skrevet «Skolestart i skogen» basert på innspill fra pedagoger og opplevelser fra skolebesøk.Eigil Korsager
Forfatterens beste råd til skolestarterne - og foreldrene deres
– Det viktigste budskapet med denne boken, er egentlig å senke skuldrene litt. Som regel går det bra, sier Nicolai Houm. Han står bak «Skolestart i skogen» - en bok som skal gjøre overgangen til skolen enklere både for barna og foreldrene.
«Er det sant at lærere biter?» spurte Gunnar Grevling.
«Hvor har du det fra?» sa pappa.
«Jeg vet ikke. Kanskje jeg har hørt det?»
Etter sommerferien er nærmere 60 000 barn klare for sin aller første skoledag. Akkurat nå driver barnehagene med siste innspurt på forberedelsen til skolestarterne. Spørsmålene er mange. Ikke bare hos de vordende førsteklassingene:
Foreldre er ofte spente og engstelige på om barna kan alt det nødvendige. Er det noe spesielt foreldrene bør gjøre? Forfatter Nicolai Houm har skrevet Skolestart i skogen basert på innspill fra pedagoger og opplevelser fra skolebesøk. En bok som trygger barna til skolestart og gir foreldre gode og praktiske råd.
– Boken legger opp til høytlesing for barna, men samtidig har jeg tatt med noen faktaruter med råd til foreldrene. I noen familier er det kanskje de voksne som er aller mest spent foran skolestart.
Krevende å skrive for barn
Gunnar Grevling begynner på skolen sammen med blant andre Even Elg, Bjørn Bjørn, Olivia Oter og Pia Pinnsvin. Sammen med Lærer Lemen er de innom de fleste tema foreldre gjerne må ty til Google for å finne ut av før skolestart.
For Houm var første skoledag ekstra spesiell: Etter å ha bodd i USA i en måned, gikk han til første skoledag uten å kunne språket, i et helt nytt land.
– Derfor var det nok litt ekstra skummelt for min del. Kanskje det er derfor jeg ville skrive denne boken? Men jeg husker også første skoledag for min egen datter, og alle spørsmålene både hun og vennene hennes hadde. Nå er hun 16, og opplevde noe av den samme spenningen da hun begynte på videregående i fjor.
Annonse
Houm ga ut sin første bok i 2004, den kritikerroste romanen Knekk nakken, min venn. Deretter fulgte novellesamlingen Alle barn er laget av ild, som ble nominert til Ungdommens kritikerpris. Med romanen De håpefulle i 2013 fikk han sitt kommersielle gjennombrudd. Høsten 2016 utga han romanen Jane Ashlands gradvise forsvinning, som han vant Bokbloggerprisen for i klassen «Årets roman». Siden har han gitt ut blant annet Det du ikke vet om Vilde - en roman for barn.
– Jeg kjeder meg fort, og har behov for å prøve ut nye ting, sier han om overgangen til å skrive illustrerte barnebøker. Skolestart i skogen er illustrert av Sandra Steffensen.
– Jeg synes det er litt morsomt at i forfatternes hierarki er romanen og lyrikken øverst, mens skjønnlitteratur for barn er mye lenger ned på lista. Akkurat denne boken synes jeg det var veldig spennende å jobbe med, en sjangerhybrid mellom skjønnlitteratur og sakprosa for barn - og voksne. Det stiller helt andre krav, og er på den måten også mer krevende, sier han, og fortsetter:
– På mange måter er det lett å skrive en voksenroman, så lenge man har flyt. Du står helt fritt.
Fikk råd fra lærerne
I arbeidet med boken besøkte han blant annet første klasse på Sylling skole i Lier, der datteren hans selv var førsteklassing for mange år siden.
– Der fikk jeg både besøke klassen, og snakket med lærerne. Jeg har også fått gode innspill fra Pedlex, en del av forlaget Vigmostad & Bjørke - som også inkluderer Ena, der denne boken utgis. I Pedlex har de gode eksperter som har sørget for at jeg fikk dobbeltsjekket at alt var riktig og bra.
Forfatteren har samtidig merket seg at overgangen mellom barnehage og skole stort sett blir godt ivaretatt, og i godt samarbeid.
– Mitt inntrykk er at det er stor bevissthet rundt dette i barnehagene, og at det jobbes med veldig mye fint - som at barna får komme på besøk på skolen. Men samtidig har jeg inntrykk av at det varierer litt hvor godt forberedt barna er. Det handler nok litt om tilfeldigheter, og at opplegget ikke er likt overalt. I boken har jeg tatt utgangspunkt i at barna har noe kunnskap om hva som møter dem, sier han, før han fortsetter:
– Samtidig var det noe som slo meg da jeg var på besøk i førsteklasse på skolen: Barna kan veldig lite, og mange har utfordringer med bare det å sitte på en stol. Men at de ikke kan tall og bokstaver er jo ikke forventet. Det er jo det de er på skolen for å lære!
Til foreldrene har Houm et råd han mener er viktigere enn noe annet:
Nicolais beste råd før skolestart
Snakk om læring
Barnehagebarn har mange forestillinger om skolen, om lærere og om læring. Snakk sammen om hva skole er, og hva skolestart innebærer. Det er også nyttig og hyggelig å samtale om hva barnet har lyst til å lære. Det handler om å få litt innsikt i egne tankeprosesser og kalles metakognisjon.
Blanke ark
Noen voksne har ikke bare gode minner fra egen skoletid. Andre får kanskje et litt negativt førsteinntrykk av barnets lærere. I begge tilfeller er det viktig å gi skolen en ordentlig sjanse. Ta opp brysomme ting med klassekontakten eller en annen voksen, ikke barnet ditt. Hvis barnet skal få glede seg til å begynne på skolen, er det viktig at du også er positivt innstilt.
Alle er forskjellige
Noen barn er sterke sosialt, andre synes det er mer krevende å bli kjent med nye barn og tilpasse seg spillereglene i skolegårdens omskiftelige aktiviteter. Hvis du selv var sjenert som barn, vet du hvor utfordrende det kan være. Vær litt på vakt og følg barnets utvikling på skolen. Heldigvis går det gjerne bedre enn man tror. Og det er voksne i skolegården som skal legge til rette for at alle trives. I førsteklasse kan det hjelpe med små grep som sørger for at barnet kommer raskt ut i friminuttene og får deltatt i leken, for eksempel å velge klær som er enkle for barnet å ta på selv, og lage matpakker der alt ligger klart. Et annet tips er å legge til rette for at barnet får treffe skolekamerater i fritiden.
Mer enn bra nok
Hvis barnet ditt har begynt å skrive litt, får det gjerne være speilvendt, opp–ned og feilstavet. Nå er ikke tiden til å rette på skriftspråket. Påpek i stedet det barnet har fått til.
– Senk skuldrene, og nyt øyeblikket. Det er lett å engste seg over at barna ikke kan nok når de begynner på skolen, men det er viktigere å være sammen med barna og snakke med dem om det som skal skje. Første skoledag er en fin merkedag, og trenger ikke være skummel verken for barn eller foreldre.