Siden 2008
har Nasjonalt senter for kunst og kultur i opplæringen (KKS) delt ut
«Barnehageprisen». Målet er å løfte frem bruken av kunstfag og estetiske
læringsprosesser i barnehagene, til inspirasjon og læring for sektoren som
helhet.
En av årets
vinnere er Jettegryta barnehage på Mortensrud i Oslo. Barnehagen vinner prisen
for prosjektet Stille!, hvor de har utforsket bruken av stillebøker (ordløse bøker) som
estetiske innganger til et inkluderende fellesskap.
– Som alle
andre barnehager jobber vi veldig mye med å se barna og med å se hverandre i
personalet. Det synes jeg vi er ganske flinke til. Å også bli sett utenfra og
få en slik anerkjennelse for arbeidet vi gjør, er utrolig stas, sier styrer
Anita Berge etter å ha mottatt prisen på vegne av barnehagen.
Endret
lesepraksisen
Det siste
året har altså stillebøker – bildebøker uten ord – spilt en sentral rolle i
hverdagen til barn og ansatte i Jettegryta barnehage.
–
Innføringen av denne typen bøker har endret praksis i barnehagen, både i måten
vi leser bøker på, måten vi tenker flerspråklig arbeid på og måten vi opplever
stillhet på, forteller Berge.
– Under
grunnutdanningen ble vi fortalt at vi skal «bade» barna i norske ord i så mange
situasjoner som mulig hele dagen. Men vi har lært at når vi åpner for
stillheten, gir den tid til å lese hverandres blikk og kroppspråk, noe som
hjelper oss å gi rom for hele bredden i barnas kommunikasjon. Stillheten gir
også barna rom for å bidra med sine egne morsmål, utdyper hun.
Når de leser
stillebøker er det ikke bare norsk verbalspråk som står i sentrum, men også
bevegelser, estetiske uttrykk, morsmål eller rett og sett stillhet, forteller
Berge.
En veldig
populær bok i barnehagen har vært Wave av Suzy Lee. Den handler om en
liten jente og hennes dag på stranda. Når barn og ansatte leser denne boka
forestiller de seg gjerne hvordan det er å være nettopp på stranda: Hvordan
kjennes vinden i håret? Hvilken lyd lager bølgene som skyller over sanden?
– Veldig
mange barn responderer på Wave-boka med å lage lyd. Jeg tror det har å gjøre
med assosiasjonene man får til havet; måkeskrik og bølgeskvulp, sier Berge.
Annonse
I løpet av
prosjektet laget barna blant annet sitt eget lydspor til boka, ved hjelp av
mange ulike musikkinstrumenter og lydeffekter.
– Det var
mye forhandling knyttet til hva slags lyder som passet til de ulike bildene.
Flere ganger ble ikke barna fornøyde med lyden og så måtte vi ta opp på nytt
igjen. Vi har hatt det veldig gøy med dette prosjektet, forteller styreren.
– Måtte øve oss
Å ta i bruk
bøker uten ord har imidlertid ikke bare vært enkelt, opplyser Berge.
– Vi er en
barnehage med veldig mange erfarne pedagoger. Flere har 20-30 års erfaring
eller mer. Vi er glade i bøker og mange er flinke formidlere. Jeg har selv
jobbet som profesjonell formidler i store deler av min karriere, og har tenkt
at bøker, det kan vi. Men når man setter seg ned med en bok uten ord, så er det
som å ta barna med på langtur uten et kart å navigere etter. Uten tekst blir
maktbalansen mellom voksne og barn snudd opp ned, og da kan man lett føle seg
litt usikker som voksen.
– Den første
planleggingsdagen etter at vi hadde prøvd bøkene litt, sa vi alle sammen at
dette syntes vi var kjempevanskelig. Å innrømme det innad i et kollegium er
ikke bare, bare, men det var veldig forløsende. Vi tenkte at her må vi bare øve
oss, sier Berge.
Hun
forteller at de har jobbet mye med visuell litterasitet – evnen til å lese og
tolke bilder.
– Vi hadde
vel en tanke om at barn er veldig flinke til å lese bilder, men det er ikke
nødvendigvis tilfelle. Og det var ikke vi voksne heller, selv ikke de av oss
som er kunstinteresserte, for det å lese bilder i sammenheng til en historie er
en egen kunst.
– Prosjektet
har også endret måten vi leser vanlige bøker på. Vi lar barna få mye større rom
til å komme med innspill underveis, og vi bruker mye mer tid på bildene enn
før, sier Berge.
– Barna tar
styringen
Bøkene de
har jobbet med i prosjektet har fungert som en inngangsport til mange spennende
og morsomme aktiviteter, forteller styreren.
–
Avdelingene har fått utvikle sine prosjekter helt fritt, noe som har ført til
mange ulike temaer, som havet, skyggedans, speilbilder og matlaging.
Hovedregelen vår har vært at når vi åpner en stillebok, så er det barna som får
ta styringen. Vi skal bygge videre på deres innspill.
I
forbindelse med skyggetemaet har barn og ansatte dratt på skyggejakt, danset
skyggedans og laget egne historier med skyggekort. De hentet også frem den gode
gamle overheadmaskinen slik at de kunne lage dynamiske kunstutstillinger på
veggen.
– Det er
fascinerende å se hvor forskjellig prosjektet har utviklet seg på de ulike
avdelingene, ut fra barnas innspill og de ansattes kunnskaper, sier styreren.
– Alle avdelingene
har for eksempel hatt besøk av en ballettdanser. På en av småbarnsavdelingene
ble barna veldig fascinert av de fine bevegelsene.
I det videre
arbeidet ble boka Flora and the Flamingo av Molly Idle sentral. Boka
handler om en jente og en flamingo som utforsker gleder og prøvelser ved
vennskap gjennom en synkronisert dans.
Med denne
som utgangspunkt utforsket også barna dans og bevegelse på ulike måter.
– Legger til
rette for at alle kan delta
Nylig var
rådgiver i KKS, Kathrine Pedersen, i Oslo for å dele ut prisen til barnehagen.
Hun kunne fortelle at Jettegryta sin søknad raskt skapte nysgjerrighet og
begeistring hos juryen.
– Personalet
skildrer et prosjekt i prosess og stadig utvikling, som gir barna et mangfold
av estetiske erfaringer. Da jeg besøkte barnehagen, og både fikk sett litt av
arbeidet og snakket med noen i personalet, fikk jeg virkelig bekreftet at dette
prosjektet er godt forankret i personalgruppa. Engasjerte og aktive ansatte som
skaper gode estetiske opplevelser og legger til rette for at alle barna kan
delta i samskapingen. Barnas interesser og impuls ble tatt på alvor, og førte
til at prosjektet ble beriket med et mangfold av ulike kunstuttrykk, sier hun.
Pedersen har
sittet i juryen sammen med Morten Sæther, dosent i musikkpedagogikk ved
Dronning Mauds Minne Høgskole, og Ingrid Skarprud, kunstner og lærer ved
Institutt for kunstfag ved Høgskulen på Vestlandet.
– Trenger gode hjelpemidler
Juryen
legger særlig vekt på at barnehagen har brukt stillebøker som estetiske
innganger til et inkluderende fellesskap.
Barnehagen
viser et bevisst forhold til å speile barnehagens mangfold gjennom å
introdusere barna for varierte kunstinntrykk og kunstuttrykk […] Prosjektet
viser en forbilledlig måte å jobbe med mangfold og barns medvirkning på. Møtet
med bøkene starter med det sanselige, og gjennom å skape gode miljøer rundt
bøkene, skapes estetiske opplevelser ut fra barnas interesser, skriver juryen i sin begrunnelse.
– I denne
barnehagen har vi 25 språk fordelt på 70 barn. Det er en fantastisk ressurs
hvis vi tør å bruke det. Nettopp derfor trenger vi gode hjelpemidler for å åpne
opp for denne språkrikdommen, sier Anita Berge.
– Vi jobber
med alle måter å uttrykke oss på, også non-verbale. Av og til er barn litt
stille med en gang de kommer til barnehagen og alt er nytt for dem. Da er det
viktig at de får lov til å uttrykke seg på andre måter. Vi hadde et barn som
var helt nyankommet og jeg satte meg ned med ham og en stillebok. Plutselig
reiste han seg opp og danset hele boka for meg. Det var helt magisk! Vi trenger
gode ressurser og hjelpemidler som stillebøker, som gir disse inngangene, sier
styreren.
Hun skryter
også av samarbeidet Bydel Søndre Nordstrand har med OsloMet, hvor blant annet
styrerne får videreutdanning innen mangfoldsledelse.
– For meg
har det vært viktig å være i en bydel hvor man får frihet som barnehagestyrer
og som pedagog. Frihet til å utforske ting selv. Frihet til å gå i dybden og
gjøre feil underveis, istedenfor å få nok en språkpakke som man skal forholde
seg til. At vi har en barnehageledelse i bydelen som tør å gi oss denne
friheten, er veldig bra og viktig. Og så har vi OsloMet i ryggen som gir oss
fagkunnskap, sier Berge.
Flere bøker
Etter hvert
har Jettegryta barnehage opparbeidet seg en ganske så imponerende stilleboksamling.
– Vi har et
samarbeid med verdens eneste stillebokbibliotek på Lampedusa i Italia. Jeg har
vært der og jobbet som frivillig, og de har besøkt oss, forteller Berge.
Som vinnere
av den nasjonale barnehageprisen for kunst og kultur, mottar barnehagen 10 000
kroner til videre kunst- og kulturfaglig arbeid. Premiepengene skal ikke
overraskende gå til enda flere bøker, opplyser styreren.
Da
barnehagen mottok det synlige beviset på at de hadde vunnet prisen for 2023 –
en skulptur laget av kunstneren Harald Bodøgaard – kunne Berge allerede vise
frem et par av de nyeste tilskuddene til samlingen.
– Det er
flott å få midler til flere bøker, for det er klart at de slites ut. Spesielt
de som blir mye brukt. Vi leser bøker både inne og ute. Selv om barna er flinke
til å behandle dem, så blir det slitasje, sier Berge og forteller at foreldrene
i tillegg får låne bøkene med seg hjem.
– De har
vært en viktig del av dette prosjektet, sier hun.
Deler gjerne erfaringer
I september
trer Berge ut av stillingen som styrer, og inn i en ny stilling som
flerspråklig rådgiver i Bydel Søndre Nordstrand. En av de første oppgavene i ny
jobb blir å bygge opp en stilleboksamling for hele bydelen.
– Her kan
man komme og lese sammen, få ideer, kursing og låne bøker.
Berge
opplyser at også Jettegryta barnehage gjerne deler erfaringene sine med bruk av
slike bøker.
– Hvis noen
har lyst til å komme på besøk under en stilleboksamling, så er de hjertelig
velkomne.
Bortigard barnehage i Bergen er den andre vinneren av den nasjonale barnehageprisen for kunst og kultur 2023. Her kan du lese om deres prosjekt.
Bildeserie: Stille!-prosjektet til Jettegryta barnehage: