«Lesebaljene» er svært populære blant barna, forteller pedagogisk leder Emilie Vander Elst.

– Boka har blitt en god følgesvenn i hverdagen

Etter at Espira Torshovdalen fikk sitt eget bibliotek har interessen for bøker skutt i været.

Publisert Sist oppdatert

Det er onsdag formiddag og seks barn har satt seg godt til rette i hver sin «lesebalje». På hvert fang hviler det en bok. Det blas med stor interesse i både Gullhår og de tre bjørnene og I magen bor en baby.

Bøkene er hentet fra Espira Torshovdalens eget bibliotek, et svært populært hjørne av barnehagen ifølge styrer Lisa Tuori-Halstensen.

– Tilgjengelighet er så viktig for å skape interesse for bøker, sier hun.

– Bokhyllene våre ser ikke alltid like fulle ut, men det er fordi bøkene blir brukt. De står ikke og samler støv, legger styreren til.

Mikrobibliotek i garderoben

I tillegg til biblioteket i barnehagens fellesområde, har hver av de tre småbarnsavdelingene fått sitt eget mikrobibliotek i garderoben.

Fra disse kan barn og foreldre låne med seg så mange bøker de vil.

– Jeg synes det er veldig fint å bare kunne plukke opp en bok når man henter på ettermiddagen, sier Barbro Salte.

I en hektisk hverdag er det ikke alltid så lett å finne tid til å dra til det lokale biblioteket, påpeker hun.

Småbarnsmoren forteller at hun leser for sønnen sin hver kveld.

– Han får stadig nye interesser og da kan vi se om det er en bok som matcher disse interessene i barnehagens bibliotek. Det er veldig lett tilgjengelig.

Fra venstre: Barnehagemor Barbro Salet og pedagogisk leder Emilie Vander Elst.

Både inne og ute

«Vi har et leseproblem i Norge» uttalte statsminister Jonas Gahr Støre i en kronikk publisert i Dagens Næringsliv sommeren 2023.

Han viste til resultater fra leseundersøkelsen PIRLS som hvert femte år kartlegger tiåringers leseferdigheter i 65 land. I undersøkelsen som ble publisert i fjor kom det frem at norske tiåringer leser dårligere sammenlignet med forrige gang undersøkelsen ble gjennomført, og at de oppgir lavest leseglede blant jevnaldrende i samtlige deltakerland.

Også den siste PISA-undersøkelsen viser en nedgang i norske elevers leseferdigheter.

Med dette som bakteppe er det viktigere enn noen gang å skape leseglede allerede i barnehagen, mener Espira.

I fjor høst ble det etablert egne bibliotek i 16 av kjedens barnehager.

Barnehagene mottok hver sin bokpakke og fikk selv bestemme hvordan de ville rigge bibliotekene. For eksempel å etablere lånestasjoner i garderoben, inne på avdelingene eller i et bokskap på uteområdet.

– Vi har satt i gang dette tiltaket fordi språk er et satsingsområde hos oss og fordi lesing for barn er så viktig! Det er først og fremst viktig for barna her og nå, fordi lesing gir gode og fine opplevelser i hverdagen. Det er også betydningsfullt på sikt fordi lesing gir nye språklige ferdigheter barnet vil ha god nytte av senere i livet, sier Mari Fagerheim som er fag- og utviklingssjef i Espira.

Biblioteket i en av småbarnsgarderobene.

Vil utvide

I en spørreundersøkelse gjennomført av forskere ved Universitetet i Stavanger, oppgir én av tre foreldre med barn mellom 3 og 6 år at de leser null til én bok i uka for barnet sitt. Foreldrene ble også spurt om hvor mange ganger barnet deres ba om å bli lest høyt for den siste uka. Hele 80 prosent av barna spurte minst én gang om å lese bok.

– Barna vil altså lese bøker hjemme, men det er ikke alltid bøker eller tid tilgjengelig, sier Fagerheim.

I likhet med andre barnehager som har opprettet sine egne bibliotek, er målet til Espira å gjøre det enkelt for familier å låne med seg gode bøker hjem.

– På denne måten kan enda flere barn få møte enda flere bøker. Både de som vanligvis blir lest for, og de som sjelden blir lest for, sier fag- og utviklingssjefen.

Planen fremover er å utvide bibliotek-satsingen til å gjelde flere av kjedens barnehager, opplyser hun.

Pedagogisk leder og biblioteksansvarlig, Emilie Vander Elst, justerer litt på bøkene i biblioteket i barnehagens fellesareal.

– God følgesvenn

Barna har alltid blitt lest for i Espira Torshovdalen, likevel utgjør bøker en større del av hverdagen til barn og ansatte etter at mikrobibliotekene kom på plass forteller Emilie Vander Elst. Hun er pedagogisk leder på en av barnehagens småbarnsavdelinger og biblioteksansvarlig.

– Boka har blitt en god følgesvenn i mange barns hverdag. Når de kommer til barnehagen om morgenen tar de gjerne med seg en bok fra biblioteket i garderoben og inn på avdelingen. Når de skal hjem vil de gjerne låne med seg en bok, forteller hun.

– Vi ser også at barna oftere henter en bok som de enten sitter og blar i selv eller som de vil at vi skal lese sammen med dem.

Pedagogen forteller at personalet har jobbet mye med det fysiske lekemiljøet i barnehagen det siste året. Da har de også vært opptatt av å skape miljøer som inviterer til lesing.

Bak biblioteket i fellesområdet har blant annet et langt og smalt rom blitt innredet til en koselig lesekrok – med puter, madrasser og små lys og stoffer i taket.

Slik ser lesekroken ut.

Starte tidlig

Byråd for utdanning i Oslo, Julie Remen Midtgarden (H), hadde tatt turen til Espira Torshovdalen denne onsdagen for å høre om barnehagens arbeid med språk og bøker.

Vander Elst kunne fortelle at de små bibliotekene rundt omkring i barnehagen raskt ble populære også blant foreldrene.

– Det er alltid en del bøker på utlån, så vi har måttet fylle på, for eksempel med bøker vi hadde hjemme som ikke lenger er i bruk, sier hun.

Byråden lot seg imponere over engasjementet barnehagen har klart å skape rundt biblioteket blant barn, foreldre og ansatte.

– Både Nasjonale prøver og Pisa-undersøkelsen viser at leseferdighetene synker. Da tenker jeg at det er utrolig viktig å ta tak når barna er små for å legge til rette for den lesegleden og språkutviklingen som er så viktig for å klare seg i den videre skolegangen, sier hun.

– Hva kan byrådet gjøre for å bidra til leseglede?

– Mye godt arbeid gjøres av de ansatte i den enkelte barnehage. Det vi kan gjøre er å bidra politisk til å sette fokus på at lesing i barnehagen er kjempeviktig. At det er noe vi ønsker at man skal gjøre mye av, sier Remen Midtgarden.

– Akkurat nå jobber vi med en strategi for kvalitet i de kommunale barnehagene i Oslo. Språk kommer til å være en viktig del av denne strategien, og da er for eksempel dette med leseglede noe vi kan se på videre, altså hvordan vi helt konkret kan legge til rette for det i barnehagene i Oslo.

Byråd for utdanning i Oslo, Julie Remen Midtgarden (H).

Arrangerer bokbyttedag

23. april er verdens bokdag. Da inviterer Espira Torshovdalen og barnehagens FAU til bokbyttedag med fokus på leseglede.

– Vi vil ha en markering hvor det blant annet blir en bokbyttestand. Foreldre og barn kan levere inn bøker på forhånd, og så kan de bytte dem med andre bøker på selve dagen. Blir det noen til overs går disse til barnehagens bibliotek, forteller barnehagemor og FAU-representant Barbro Salte.

Under arrangementet vil de ansatte også vise frem ulike måter å lese bok på.

– Det finnes så mange måter å lese en bok på. Man kan for eksempel dramatisere, bruke konkreter, tegne fortellingen. Det er bare fantasien som setter grenser, sier pedagogisk leder, Emilie Vander Elst.

– Hva skjer videre? Kommer dere til å utvide biblioteket?

– I den nærmeste tiden kommer vi til å følge barnas interesse for enkeltbøker og jobbe videre med ulike tema i bøkene. Gullhår og de tre bjørnene har vært en populær bok for de minste barna. Vi har nå kopiert ut bilder av boken, slik at den har blitt en «vegghengt» bok. I tillegg bruker vi konkreter og skuespill. Dette er også en fin måte å ta barns medvirkning inn i hverdagen på, forteller pedagogen.

– Vi har et ønske om å starte med månedens bokanbefalinger. Som blant annet «ukens anbefaling fra småbarna» og «ukens anbefaling fra storebarna». Vi kommer også til å fylle på bøker når vi ser det er behov for det eller når vi kommer over en spennende bok, legger hun til.

 

Powered by Labrador CMS