– Jeg ønsker å bidra til at terskelen for å starte med tegn-støtte til barn er så lav som mulig, sier Anja Storvand.Foto: Privat
– Jeg savnet bøker som var morsomme samtidig som vi kunne lære litt tegn
Anja Storvand slet med å finne barnebøker som gjorde det gøy for henne og sønnen å lære seg tegnspråk. Hun bestemte seg derfor for å ta saken i egne hender.
– Alle
trenger vi å få uttrykt oss, å fortelle. Vi trenger språk for å tenke, for å
lære, sier Anja Storvand.
Hun er
aktuell med en pekebok om farger, som er tegnsatt.
– Målet mitt
er å hjelpe foreldre og andre som er sammen med barn som har språklige
utfordringer – for eksempel søsken, besteforeldre eller barnehageansatte – til
å lære seg tegn på en enkel og naturlig måte sammen med det lille barnet,
forteller forfatteren.
Lære sammen
Ideen til
boka fikk Storvand etter at hennes fjerde sønn Ferdinand ble født for litt over
11 år siden.
– Han har
Downs syndrom og er døv. Det var derfor naturlig og nødvendig for familien å
lære seg tegnspråk, forteller hun.
I dag bruker
både Storvand og de andre i husholdningen tegnspråk, men veien dit var ikke
bare enkel, opplyser firebarnsmoren.
– Å være
språkmodell for barnet sitt i et språk man ikke kan selv, er vanskelig.
Hun forteller at hun og mannen har gått på kurs for å lære seg språket. I tillegg har
Storvand studert tegnspråk ett år ved OsloMet.
Det ga en trygghet i arbeidet med å lære språket videre til sønnen.
Annonse
– Da jeg var
helt i startfasen med å lære tegnspråk lette jeg etter bøker som la til rette
for at jeg og sønnen min kunne lære sammen.
– Bøker er
så viktig for å lære seg nye ord. Jeg hadde lest veldig mye for de tre eldste
barna mine og var på jakt etter bøker jeg kunne lese for yngstemann, som
hadde tegnspråk i seg. Jeg tenkte at det fantes mange slike bøker, men utvalget
var lite – i hvert fall på den tiden. Jeg savnet bøker som var morsomme,
samtidig som vi kunne lære litt tegn, forteller hun.
Fikk
støtte
Storvand,
som er utdannet animatør og jobber som barnebokillustratør, bestemte seg for å
ta saken i egne hender. Først ved å lage egne bøker til sønnen.
– Jeg tok
utgangspunkt i temaer han var interessert i. Noen av dem traff godt og han ble
stadig mer interessert i bøker, forteller hun.
Etter hvert
kom ideen om å søke støtte hos Stiftelsen Dam og Norsk Forbund for
Utviklingshemmede (NFU) til å lage en tegnsatt pekebok. Da hun i fjor fikk tilslag på søknaden, var det bare å sette i
gang.
– Planen er
at det skal bli en serie bøker med de første viktige ordene, sier Storvand.
Hentet
inspirasjon fra familiealbumet
«Farger!» er
tittelen på den første av flere planlagte bøker om gutten Ferdinand og hunden Sam.
At boka
handler om nettopp farger, er litt tilfeldig. Ideen fikk Storvand da hun så
igjennom gamle familiebilder og kom over et fotografi av sin yngste sønn som
«badet» i et kar fullt av fargerike ballonger.
– Sønnen min
var veldig opptatt av ballonger en periode, og da vi skulle lære oss tegnene
for de ulike fargene ble ballonger et viktig hjelpemiddel.
– Naturlig
del av historien
Karakterene
i boka er inspirert av yngstesønnen og familiens labrador, opplyser Storvand.
I boka
følger vi Ferdinand og Sam gjennom forskjellig aktiviteter. De svever høyt på
den blå himmelen, de feirer bursdag og de leker i en blomstereng full av gule
blomster.
– Tegnene
for de ulike fargene er innlemmet i illustrasjonene slik at de blir en naturlig
del av historien, forteller Storvand.
– Til å
begynne med var planen å ha et lite rim til hver farge, men jeg kom etter hvert
frem til at det var unødvendig. Tegnspråk har en annen setningsoppbygging, så
det blir litt rart å oversette en setning direkte. Da er det mye bedre å bruke
de tegnene man kan samt kroppsspråk og mimikk til å lage sin egen historie
sammen med barna.
Lavterskel
Fordi det kan
være vanskelig å lære tegnspråk kun ut fra en illustrasjon, har Storvand også
laget en egen nettside til boka der hun viser de ulike tegnene.
– Jeg ønsker
å bidra til at terskelen for å starte med tegn-støtte til barn er så lav som
mulig. Det har så stor betydning for disse barna å bli møtt av voksne som gjør
en innsats for å forstå og gjøre seg forstått, sier forfatteren.
Hun peker på
at mange barnehager i dag bruker tegn-til-tale. Noe hun synes er veldig
bra.
– En del
barnehager har også «dagens» eller «ukas» tegn og går inn for å bruke tegn mer aktivt
i hverdagen. Det gjør det lettere for barn som av ulike årsaker sliter med
talespråket å føle at de er inkludert i fellesskapet.
Frokost
neste!
Planen er nå
å jobbe videre med bokprosjektet, opplyser Storvand.
– Jeg håper
å kunne holde på med dette i en femårsperiode, hvis jeg får støtte.
Firebarnsmoren
røper at hun allerede er i gang med neste bok.
– Den skal
hete «Frokost», med tegn for melk, brødskive, smør og lignende, forteller hun.