I Bønsmoen Barnehage har vi bygd opp og drifta eige turområde over ein periode på nærare tjue år. Her er nokre av våre erfaringar.
KjartanJohnsenbarnehagelærar og lektor i formgiving, kunst og handverk
Publisert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Ein viktig del av den nordiske barnehagetradisjonen er vektlegging av kropp, røyrsle, natur og uteliv. I norske barnehagar blir barn vant til å vera ute kvar dag
gjennom året i ulikt vær og temperatur og utetida blir rekna som ein viktig del
av det pedagogiske tilbodet. Det er gjerne også eit ønske om å ta barna med ut
i naturen. Reint praktisk blir dette løyst på ulike vis.
Om artikkelforfattaren
Kjartan
Johnsen er barnehagelærar og lektor i formgiving, kunst og handverk.
Har arbeidd
i Bønsmoen barnehage i Eidsvoll sidan 2012, mykje av tida med ansvar for
realfag og praktisk og fagleg ansvar for turområde.
Bønsmoen barnehage er ein
stor kommunal barnehage med aldersdelte grupper.
I Bønsmoen
Barnehage har vi bygd opp og drifta eige turområde over ein periode på nærare
tjue år. Vi er ikkje ein reindyrka friluftsbarnehage, men har turdagar som ein
fast del av barnehageveka for dei eldste aldersgruppene og dei minste barna
bruker også området.
Turområdet
til Bønsmoen Barnehage ligg fem hundre meter unna barnehagen og blir av barn og
tilsette bare kalla for Skauen.
Historia til
Skauen går tilbake til då barnehagen vart etablert.
Det var ønske om å vidareføra den praksisen leiinga og personalet var vant med
frå andre barnehager til den nyoppstarta barnehagen som no skulle formast.
Tilsette gjorde synfaring i nærområdet, fann ein skjerma plass som såg fin ut
og fekk avtale med grunneigar om at barnehagen kunne disponera dette til sin
bruk.
Foto: Privat
Kvifor
turdagar og eige turområde
I naturen får barn
røyndomsnære opplevingar, blir kjend med insekt, dyr og vekster, får følga
skiftningane i årstidene på nært hald, får vera med på vaksenstyrte aktivitetar
som ikkje kunne blitt gjennomført på same måte andre stader. Dei øver på å bli
sjølvstendige og ta ansvar for eigen tursekk og eige utstyr, dei opplever ein
arena for leik og utforsking der det er meir plass til lyd og røyrsle. Det er og lettare å halda på leik, der det oppstår mindre konflikt, og er mindre behov
for korrigering frå vaksne.
Humle sett i forstørrelsesglas.Foto: Privat
Ut frå
rammefaktorar og organisering i barnehagane finst det fleire fordelar ved ein
praksis med turdagar. Når ei gruppe er borte på tur blir det meir plass til dei
som er att. Rom blir frigjort som andre grupper kan dra nytta av, det blir
lettare å dela i mindre barnegrupper og det blir færre barn på uteområdet i
utetida.
Skauen blir også
brukt til ulike markeringar og feiringar som foreldrekaffi, avslutning,
vinteraktivitetsdag og Samefolkets dag. På vinteren blir det køyrd opp
skiløyper og dei siste åra har dei eldste barna vore fulltid i Skauen heile
juni månad før dei byrjar på skulen.
Etablering
Annonse
På
turområdet blei det frå starten av sett opp utedo og
militærtelt med vedfyring. Det var også behov for ein låsbar bod der utstyr
kunne bli oppbevart.
Ut frå dette enkle utgangspunktet har området utvikla seg.
Det har blitt sett opp fleire utedoar, bodar og oppbevaringshyller, benkar og
bord, tilrettelagte bålplassar, område for søle- og kjøkkenleik, klatreområde,
snekkarområde, natursti, kvileplassar med benkar rundt om i terrenget, rekkverk
på sida av akebakken og husker og leikehytter. Med tida har eit militærtelt
blitt til tre isolerte, låsbare hytter og ei teltgamme.
Eit av barna i barnehagen hjelper til på dugnad og er kledd for anledninga.Foto: Privat
Mykje av
dette arbeidet har blitt gjort i barnehagetida med og utan barn. Ein kan jo
seia at leik også er imitasjon av vaksne sitt arbeid og gjeremål, og å få vera
med å gjera ekte arbeidsoppgåver er veldig stas. Barna har vore med å bera
plankar, skru med drill saman med vaksne, frakta subbus og mykje meir.
Det tar
gjerne lengre tid å ha barna med på arbeidet. Samstundes slepp ein å måtta
«kjøpa fri» ein vaksen frå avdelinga og barna opplever meistring og
eigarforhold til det dei får vera med på.
Dugnad
Eit
avgjerande tilskot til drifta av området har vore gjennom dugnad. I Bønsmoen
Barnehage har vi hatt ei skaugruppe leia av skauansvarleg saman med tre til
fire andre tilsette frå dei ulike barnegruppene som bruker området mest.
Skaugruppa har hatt møte og planlagt dugnad og medlemmane i gruppa har hatt eit
ekstra ansvar for å følga opp området.
Før dugnad
må ein skaffa seg oversikt over kva det er behov for å få gjort; laga
arbeidsteikningar, handla inn og ha alt av verktøy, materialar og utstyr klart
og laga liste over arbeidsoppgåver ein ønsker utført.
Under dugnad
har vi avtalt ulike ansvarsområde. Ein har til dømes ansvar for vasking og
følger opp foreldra og ser til at alle bygg blir reine og fine, ein annan for
maling og beising, ein for tømming av utedo og ein har ei meir heilskapleg
oversikt og set foreldre i gang med og følger opp ulike praktiske oppgåver.
Vi har også
vore oppteken av å gjera dugnad til ein sosial møteplass. Vi inviterer til å ta
med barn og ofte stiller heile familien og har med eldre søsken som har gått i
barnehagen tidlegare. Barna kan vera med å hjelpa til med ulike oppgåver. Tilsette som er med på dugnad har eit
ansvar for å bidra til ei positiv oppleving for alle foreldre ved t.d. å prata
med foreldre som sit for sjølv og ikkje kjenner så mange og foreldre som ikkje
snakkar så godt norsk.
Foto: Privat
Utstyr og bygningsmasse
For å kunna
drifta eit stort turområde har det vore til god hjelp at barnehagen har skaffa
seg ein del eige utstyr. Det har også blitt sett av tid og
ressursar i rolege periodar med færre barn for at tilsette skal få driva med
praktisk arbeid på området utan barn. Kvar sommar har vi fått til at ein eller
fleire vaksne har jobba i Skauen ei veke eller meir.
I tillegg
til verktøy har vi i Skauen også ein del utstyr som blir brukt av og med barn. Noko av utstyret er pedagogisk
materiell som barn bruker saman med vaksne; ulike typar håvar, spikkeknivar,
metalldetektorar, artsbestemmelsesdukar, og forstørrelsesglas.
Kjernen i
drifta av turområdet er bygga der ein oppheld seg under måltid og
pauseavvikling. Bortsett frå under måltida er barna stort sett ute når vi er i
Skauen, men viss nokon er kalde eller vèret er utfordrande er det fint å ha ein
plass å gå inn for å lesa bok, teikna eller sitta å prata. Bygga blir også
brukt til klesskift, bleieskift og soving.
Dei første
åra baserte vi oss på lagstelt frå militærutsal med tilhøyrande vedomn og
subbus på gulvet. Etter kvart som telta byrja bli slitt ut ønska vi oss meir permanente,
låsbare hytter og gjekk inn i ein årelang oppbyggingsfase. Her møtte vi fleire
utfordringar på vegen som vi måtte forhalda oss til og finna løysingar på.
Dei tre nye
hyttene vi no har er større enn lagstelta vi nytta tidlegare. Med bare eit tynt
plankelag ut mot kulda blei det vanskeleg å få det varmt nok om vinteren. Vi la
difor isolasjon i veggane i alle tre bygga og isolerte gulvet i dei to største.
Arbeidet blei utført av tilsette som var i Skauen med barnegrupper og av
foreldre på dugnad.
Eit
avgjerande faktor ved bygga er inngangspartiet. Om vinteren når det snør og
temperatur varierer mellom minus- og plussgradar kan det fort legga seg is på
bakken som må hakkast bort for å koma inn og få opna døra. Vi kunne unngått
denne utfordringa ved fleire av våre bygg viss bygningane hadde vore heva og
avrenninga meir gjennomtenkt.
Det fjerde
bygget i Skauen per dags dato er ei teltgamme. Her blei det snekra gulv og seinare
også ei spesialtilpassa dør med lås.
Foto: Privat
Nærmiljø
Eit
turområde med bålplassar, leikeområde og akebakka er noko som fleire gjerne vil
nytta på ettermiddagar og i helger. Skauen har ofte besøk av foreldre med barn
i barnehagen og andre familiar som nyttar området på fritida og det har blitt
arrangert barneselskap på området. Folk må sjølvsagt også få lufta hunden sin,
men ikkje alle forstår at dei må plukka opp hundebæsjen etter seg. Etter at det
blei sett opp skilt om dette blei vi kvitt problemet.
Diverre får
vi også uønska besøk. Det har blitt eit aukande problem med sigarettsneiper,
snusposar, tomgods og restar etter narkobruk. Det er ille nok å finna slikt på
uteområdet, men endå verre når uvedkomande kjem seg inn i bygga for å driva med
den slags. Her er teltet særskild utsett. Før vi fekk sett på låsbar dør var
det jamnleg besøk av ungdomar som rusa seg. Når det byrja bli kaldare kveldar
var det også fleire forsøk på å fyra opp og få varme ved hjelp av granbar,
fleeceteppe o.l. og benkane inne fekk stygge brennmerke. Vi trudde vi skulle
bli kvitt problemet ved å montera låsbar dør, men då kom ungdomane seg inn ved
å kravla under stormmatta. Etter at stormmatta blei lista fast innvendig har
bygget fått stå i fred. Så langt!
Det har vore
noko hærverk rundt om på området. Det har blitt saga i hinderløypa, skilt på
naturstien har blitt ramponert m.m. Heldigvis har vi ikkje hatt eit stort
problem med hærverk og det er som regel lang tid mellom kvar gang det hender
noko slikt.
Foto: Privat
Vegen vidare
I ein travel
barnehagekvardag er det mange ting ein skal rekka over. Å etablera eit eige
turområde krev tid og pengar og eit ønske frå leiinga og personalgruppa. Det
hadde ikkje vore mogleg å få til å setta opp slikt område som det vi har utan
hjelp utanfrå. Her har foreldre, FAU og særskild alt arbeidet vi har fått
utført på dugnad vore avgjernade tilskot.
Den
viktigaste opplevinga Bønsmoen Barnehage sit att med er at Skauen har vore ein
stor ressurs for barnehagen og noko vi er stolt av, som pregar kvardagen vår og
som blir lagt merke til av foreldre og andre. Vi har utvikla ein praksis
forankra i fag, progresjonsplan, årshjul og ein lærande praksis der barna har
fått vera med å utforska tema og vaksenstyrte aktivitetar gjennom året og ut
frå alder og der det har blitt lagt vekt på dei gode vilkåra for leik,
meistring og utvikling.
Reint
praktisk har oppbygging og drifting av eit turområde med stor bygningsmasse
vore ein lærande prosess som ikkje alltid har tatt raskaste og lettaste veg mot
ønska mål. Ein har sett behov for endringar og nye løysingar, lagt planar for
framdrift og prioriteringar, bygd nytt, tilpassa og justert. Kjennskap til
lover og reglar om alt frå bygging av eigne leikeapparat på naturleikeplass til
forskrifter for branntryggleik og oppføring av bygg er eksterne
kompetanseområde ein har måtta setta seg inn i. I fleire tilfelle har
arbeidsoppgåver blitt utført på feil måte og vi har måtta gjera jobben på nytt
eller vi har måtta læra oss å leva med løysingar som vi i ettertid har sett at
kunne vore betre.
Foreldre får på plass utedo i bratt skråning med traktor transportert tur-retur Drammen-Eidsvoll for jobben.Foto: Privat
Eit anna spørsmål handlar om plass og ergonomi. I eit bygg med skråveggar vil det gjerne bare vera eit lite område med ståplass for vaksne i midten medan eit bygg med ståande (kne)veggar vil verka mykje meir romsleg, det vil vera ståhøgd for vaksne på ein større del av grunnflata og det vil vera lettare å bevega seg rundt i bygget og hjelpa barn under måltid o.l.
Viss ein
barnehage ønsker seg ein praksis med turdagar og eige turområde er det største
spørsmålet ein må ta stilling til kva slags bygg ein vil ha. Her vil ei
vurdering av nærområdet også vera lurt å ta stilling til.