De siste seks årene har Lillehammer kommune hatt et team av overgangslærere som har jobbet for å gjøre overgangen fra barnehage til skole tryggere for barna.

Dropper overgangslærere: – Et skikkelig kjipt kutt

Overgangslærerne på Lillehammer har hatt i oppgave å bygge bro mellom barnehage og skole og legge til rette for mer lek i førsteklasse. Nå er ordningen avviklet.

Publisert Sist oppdatert

I flere år har Lillehammer kommune hatt et team bestående av fem overgangslærere som har jobbet i barnehage fra desember til juli, og i førsteklasse fra august til november.

Ordningen ble innført både som et tiltak for å utvikle kommunens system for tidlig innsats og sammenheng i det pedagogiske arbeidet mellom barnehage og skole, og for å redusere ventelisten til barnehageplasser i vårhalvåret.

– Ved å ha overgangslærere som kjenner det pedagogiske innholdet i barnehagen godt sikrer vi kontinuiteten i overgangen mellom barnehage og skole på en bedre måte enn tidligere, sa teamleder for ordningen, Hanna Diesen Øvre, til barnehage.no sommeren 2023.

– Vanskelige prioriteringer

Under budsjettbehandlingen i kommunestyret like før jul, ble det besluttet å avvikle ordningen fra og med januar 2025.

– Når kommuneøkonomien er satt under press og politikerne blir nødt til å foreta vanskelige prioriteringer, må vi se på oppgaver som ikke er lovpålagte. Økonomiske utfordringer i kommunen gjør at vi må prioritere strengt for å sikre at vi kan opprettholde de mest nødvendige tjenestene for innbyggerne, sier barnehagesjef i Lillehammer kommune, Marianne Slåen Bruket.

– Det er selvsagt synd at vi må avvikle ordningen med overgangslærere, men vi har jobbet systematisk med overgangsarbeidet over tid og opplever at dette nå er godt innarbeidet i både barnehager og skoler. Vi er trygge på at de gode rutinene og samarbeidet som er etablert vil fortsette å sikre en god overgang for barna, legger hun til.

Når det gjelder skole betyr avviklingen en innsparing for kommunen på cirka 1,3 millioner kroner per år. For barnehageområdet betyr avviklingen en årlig innsparing på 2,3 millioner, opplyser administrasjonen til barnehage.no.

Reagerer på kuttet

Kommunestyrerepresentant for Rødt, Eva Marie Mathisen, mener det var skivebom av flertallspartiene – Høyre, Frp, Sp, Venstre, KrF, INP og Pensjonistpartiet – å gå inn for kommunedirektørens forslag om å avvikle overgangslærerordningen.

– For det første har vi i Rødt tro på denne ordningen. Vi mener den har fungert veldig godt. Overgangslærerne har sikret trygghet for barna i overgangen fra barnehage til skole og vært veldig viktig for å fremme frilek i skolen, sier Mathisen til barnehage.no.

– Jeg har selv en gutt som hadde en overgangslærer i klassen sin da han startet på skolen. Det er noe med å møte et kjent fjes fra dag én i klasserommet, og tryggheten man får ved å vite at «jeg kjenner Ivar og han er en grei type», legger hun til.

Hun peker på at Lillehammer kommune har fått mye oppmerksomhet for sine overgangslærere.

– Vi ble derfor overrasket da vi så budsjettforslaget til posisjonen og at de ville ta vekk denne ordningen. Mange – meg selv inkludert – har hatt inntrykk av at dette var noe vi som kommune ønsket å gå litt foran på.

Kommunestyrerepresentant Eva Marie Mathisen (R).

– Kjipt

I opposisjonspartienes (Ap, SV, MdG og Rødt) felles budsjettforslag gikk man inn for å beholde overgangslærerordningen, opplyser Mathisen.

– Vi mener at det å øke grunnbemanningen og ha nok ressurser både til overgangslærere og nok stillinger på PPT- kontoret, er viktig. Denne tidlige innsatsen ønsket vi å fremme i vårt budsjettforslag, sier hun.

– Det pekes på trange økonomiske tider og at man har vært nødt til å vurdere oppgaver som ikke er lovpålagte. Hva tenker du om det?

– Jeg ser den, men noen ting har gevinster selv om de ikke er lovpålagte. Det er et litt gammeldags syn på undervisning og skole som får råde når man kutter i sånne ekstraordinære tiltak.

– Opposisjonen ønsker å være ansvarlig i trange økonomiske tider og kutte i budsjettet, men dette var et skikkelig kjipt kutt altså. Vi mener man heller burde se på andre innsparingsmuligheter, og ikke ta bort noe som har fungert så bra for både elevene, lærerne og foreldrene, sier Mathisen som mener lærerne trenger flere yrkesgrupper med seg inn i klasserommet.

– Treffer ikke alle

Under kommunestyremøtet 12. desember sa Høyres Marianne Gunnerud følgende om kuttet:

– Overgangslærere har vært en spennende ordning, og vi ønsker at overgangen mellom barnehage og skole skal være god. Men så ser vi at dessverre så treffer ikke ordningen alle barn. Det er litt ulik fordeling i hvem som får glede av det eller ikke.

– Når vi snakker med lærerorganisasjonene, lærerne og de barnehageansatte, så er det viktigste de forteller oss at det må være nok grunnbemanning og lærere. Så dette er en prioritering. Vi har prioritert opp mer penger til skole og lærere. Vi ønsker at det skal være nok lærere slik at de kan gjøre jobben sin på en god måte, sa hun.

Kommunestyrerepresentant Marianne Gunnerud (H).

– Tryggere overgang

Det var høsten 2018 at Lillehammers kommunestyre vedtok å opprette overgangslærerstillingene.

Teamleder for ordningen, Hanna Diesen Øvre, forteller at overgangslærerne har spilt en viktig rolle i utviklings- og implementeringsfasen av en større systematikk og helhet i sammenhengen mellom barnehage og skole.

– Siden Lillehammer kommune innførte ordningen, har vi sett at overgangslærerne, sammen med andre tiltak, har bidratt til å skape en mer sømløs og trygg overgang mellom barnehage og skole. Overgangslærerne har vært et viktig tiltak for å bygge bro mellom de to institusjonene, noe som er viktig for å legge til rette for en bedre kontinuitet i barnas læring og utvikling, sier hun.

Overgangslærerne har vært tilknyttet fem av de tolv kommunale barnehagene som en del av grunnbemanningen i vårhalvåret.

– Dette har skapt utfordringer med å balansere rollene som en del av grunnbemanningen samtidig som de skulle fungere som en ressurs for alle barnehagene. Likevel har overgangslærerne bidratt til en helhetlig og universell systematikk gjennom blant annet nettverksarbeid og fagsamlinger. På høsthalvåret, når overgangslærerne har vært tilknyttet skolen, har ordningen fungert mer som et universelt tiltak, sier Øvre.

Flere skoler i Lillehammer mottar elever fra 10-12 barnehager, og overgangslærerne har hatt en unik mulighet til å jobbe med relasjonsbygging allerede fra oppstartsukene på SFO, påpeker hun.

– De har gjort seg erfaringer med å hjelpe elevene inn i lek og sosialt samspill, igangsette og delta i regelleker, samt tilrettelegge for elever som vandrer alene i friminuttene. Tidlig innsats og forebyggende arbeid har vært sentralt. Overgangslærerne er utdannede barnehagelærere som har inngående kjennskap til lekens betydning og rolle fra barnehagen. De har spilt en viktig rolle i å fremme mer lek i førsteklasse. Overgangslærerne har samarbeidet tett med lærere og skoleledelse for å integrere lekbaserte aktiviteter i undervisningen og har gitt faglig støtte og veiledning for å styrke kompetansen på lekbasert læring.

– Deres innsats har lagt et solid grunnlag som vi nå kan bygge videre på, selv om overgangslærerordningen avvikles, sier Øvre.

To millioner til ekstraordinært opptak

Barnehagesjef Marianne Slåen Bruket, opplyser at det kun er funksjonen overgangslærer som avvikles, og at arbeidsforholdet til kommunen består.

– Overgangslærerne har gjennom årene opparbeidet seg en kompetanse og erfaring som kommunen ønsker å dra nytte av. De er en verdifull ressurs som vi trenger i det videre arbeidet vårt med barn og unge, sier hun.

– Ordningen ble også innført som et tiltak for å redusere ventelisten til barnehageplasser i vårhalvåret. Betyr en avvikling at man nå vil kunne ta inn færre barn i vårhalvåret?

– Avviklingen av ordningen fører til at 15 barn som vanligvis ville fått tilbud om barnehageplass ved årsskiftet, må vente til hovedopptaket 1. mars med oppstart på høsten året etter. Som en kompensasjon for å avhjelpe ventelistene, ble det i kommunestyremøtet 12. desember vedtatt et ekstraordinært barnehageopptak med en ramme på to millioner, sier Slåen Bruket.

 

Powered by Labrador CMS