Barnehagearbeidet finner sted i en samlet helhet gjennom hele dagen, hvor man forholder seg til mange barn og behov som er vidt varierende – samtidig, skriver artikkelforfatteren.Hispanolistic
Å vite hvor jeg skal være når, og hvordan jeg skal være der jeg er!
«I dette landskapet av ulike behov, roller, plikter og planer, er jobben å innta posisjon som relasjonsarbeider og kunnskapsformidler – for barn, foreldre og medarbeidere» skriver Anders Ek.
AndersEkvirksomhetsleder, Fossen barnehager i Sarpsborg kommune
Publisert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
I 2002 fikk
jeg min første stilling som pedagogisk leder. Da sa jeg til mine kollegaer: Ikke
snakk med hverandre, lek og vær med barna.
Jeg ville
ikke gjort dette i dag, men i praksis fikk jeg poengtert to ting; overfor barna
kan du aldri være årvåken nok, og man skal ikke undervurdere rollen sin som
deltaker i barnas lekemiljøer, den krever deg 100 prosent.
Mandat
Barnehagens
dobbeltmandat handler om barnas barndom og læring på egne premisser. Barna skal
få leve livet, leke, ha reell innflytelse og definisjonsmakt, samtidig som de
skal utvikle seg, få erfaring og kunnskap. Samlet sett kaller vi dette for
danning, at barn skal få være – og bli til – som menneske sammen med andre
mennesker.
Danning
Barnas
danningsprosesser er ikke styrt av timeplaner eller bestemte strukturer, men
finner sted gjennom hele dagen i barnehagen. Lek, gjøremål og
hverdagssituasjoner er like viktige kilder til danning som tilrettelagte,
målstyrte og vokseninitierte aktiviteter.
Relasjonsarbeid
og kunnskapsformidling
Spennet som
rammeplanens dobbeltmandat skaper, gir også et like stort spenn i utførelsen av
arbeidsoppgavene. Dette nedfeller seg i rammeplanen som ulike væremåter og
roller. Noen av dem er; ivareta, tilrettelegge, observere, analysere, støtte,
delta, veilede, anerkjenne, utfordre, forebygge, stimulere, veksle, variere,
vurdere.
Roller og
væremåter
Annonse
Sett hver
for seg er den enkelte rolle grei å gjennomføre i praksis. Å anerkjenne et
barn, delta i lek, veilede, samtale eller sette en grense, er noe pedagoger og
fagarbeidere utdannes til. Sakens kjerne er derimot at barnehagearbeidet ikke
bare foregår i små settinger eller en-til-en-relasjoner innenfor et avgrenset
område eller en avgrenset plan. Men finner sted i en samlet helhet gjennom hele
dagen, hvor man forholder seg til mange barn og behov som er vidt varierende –
samtidig.
Den
helhetlige væremåten
Kombinasjonen
av roller og væremåter på rammeplanens pedagogiske repertoar, sett opp mot den
praktiske konteksten man til enhver tid står i, utløser en spesifikk kompetanse
som fordrer at man må vite hvor man skal være når og hvordan man skal være der
man er! Dette kaller vi tilstedeværelse. På bakgrunn av fortløpende vurderinger
og faglig skjønn må man kontinuerlig gå ut og inn av relasjoner og situasjoner,
ikke bare som pedagog, men som menneske.
Tilstedeværelse
I vår
virksomhet har tilstedeværelse oppstått som et samlebegrep med tanke på den kompetansen
vi her forsøker å beskrive: Måten en ansatt eller et team forholder seg aktivt,
kroppslig, mentalt, faglig, strategisk og sikkerhetsmessig til ett eller flere
barn, i enkeltsituasjoner og grupper, til enhver tid gjennom hele dagen. Det
vil si det bemanningsmessige maskineriet som til enhver tid sikrer at barna
blir sett, får delta og opplever mening – uansett rammebetingelser.
Individuelle
ferdigheter
Tilstedeværelse
avhenger av en del individuelle ferdigheter: Man må ha rom- og rolleforståelse,
ha kjennskap til det komplementære forholdet mellom barndom og utvikling, utøve
faglig skjønn på bakgrunn av barnets beste, ha fysikk til å følge barnas tempo,
psykisk robusthet til å stå i krevende relasjoner, umiddelbart kunne skifte
rolle, være årvåken, porsjonere ut fokus, intuisjon og timing.
Team
Like viktig
er kompetansen som en base, sone eller avdeling som team innehar. Man må
samarbeide og kommunisere i alle type klimaer, erstatte bemanningshull, glatte
over hverdagsforstyrrelser, ikke henge etter i overgangssituasjoner, unngå
avbrudd i leken, bytte om på vakter, gi hverandre tilbakemeldinger, veilede og
bruke hverandres styrkesider. Hvor avhengig teamet er av hverandre, er en del
av det komplekse kompetansebildet – på godt og vondt. De dyktige teamene
spiller hverandre gode og skaper mer enn hva summen av antall ansatte tilsier.
På den annen side er man aldri bedre enn det svakeste leddet.
Rammer
Behovet for
tilstedeværende ansatte kan variere ut fra hvilke rammer man har, og hvilken
pedagogikk man følger, men i en barnehagehverdag hvor målet er å være der det
skjer, for flest mulig barn, i mest mulig av tiden, handler det mye om det
samme: Å se og skape helhet og sammenheng i barnas liv.
Å være
underveis
Relasjonsarbeidet
kan være enkelt, men også utfordrende. Noen ganger kan et anerkjennende blikk
på rett sted til rett tid være godt nok. Eller bare det å beholde roen og ikke
stresse. Andre ganger er oppfølgingen av barn så kompleks og krevende at vi
opplever å komme til kort uansett. Noen ganger må vi bruke ekstra tid på
kravstore foreldre eller forpleie et tilsyn fra barnehagemyndigheten som
plutselig dukket opp. Og samtidig skal vi være en lærende organisasjon som
kontinuerlig jobber med å endre og utvikle oss.
I dette
landskapet av ulike behov, roller, plikter og planer, er jobben å innta
posisjon som relasjonsarbeider og kunnskapsformidler – for barn, foreldre og
medarbeidere. Med andre ord: Å vite hvor jeg skal være når, og hvordan jeg
skal være der jeg er!