Starter tilvenningen med besøksdager i juni: – Det betyr veldig mye at de tar seg tid til oss
I Den blå appelsin Kanvas-barnehage har nye småbarn og deres foreldre i år blitt invitert inn i barnehagen tre dager i juni. – Det gjør at vi kan legge tilvenningen bedre til rette når barna starter i august, sier barnehagelærer Hege Hagelund.
Tre onsdager på rad i juni har småbarnsavdelingen til Den blå appelsin Kanvas-barnehage i Oslo holdt åpent hus for nye ett- til toåringer og deres foreldre.
– Målet med dette er blant annet å trygge foreldrene. Vi ønsker at de skal få bli kjent med barnehagen i god tid før oppstart i august. Foreldrene får treffe de ansatte og se på lokalene. De får litt informasjon og får mulighet til spørre om det de lurer på. Dette gir en trygghet som vi tror kommer barna tilgode i tilvenningsperioden. Vi ønsker samtidig at barna skal få leke og gjøre seg kjent med barnehagen sammen med foreldrene sine. Selv om det er en sommer imellom håper vi at de vil kjenne seg igjen når de kommer tilbake etter ferien, sier barnehagelærer med ansvar for de yngste barna, Hege Hagelund. Hun var sammen barn og foreldre under alle besøksdagene.
– Disse besøkene har også ført til at vi ansatte har blitt bedre kjent med barn og foreldre, slik at vi kan legge tilvenningen mye bedre til rette når de kommer i august. Nå vet vi mer om hvordan vi kan møte dem på best mulig måte, sier Hagelund.
– Tryggere for hvert besøk
Under besøksdagene har barn og foreldre kunnet komme og gå som de vil mellom klokken 9 og 11, alt ettersom når det passet i forhold til soving og andre rutiner.
– Vi ønsket å legge til rette for at barna, foreldrene og de ansatte kunne bli kjent med hverandre. Vi har også servert litt enkel lunsj, slik at de kunne få et innblikk i hvordan vi organiserer måltidene, forteller Hagelund.
For at det ikke skulle bli for mange nye ansikt og inntrykk på en gang, var barna som allerede gikk på småbarnsavdelingen ute mens de nye barna var på besøk.
– Vi la til rette for lek og samspill på gulvet med madrasser, bøker, sanseflasker, baller og andre ting som er spennende å utforske, forteller Hagelund.
– Det var interessant å se hvordan barna stadig ble tryggere på å leke og utforske. Den første gangen holdt barna seg ganske tett rundt foreldrene sine. Foreldrene pratet med barna, med hverandre og med hverandres barn. Den siste gangen vandret barna mye mer rundt på egenhånd. De utforsket nye ting i rommet, selv om de ofte sjekket at mamma eller pappa var til stede. Det var fint å se denne utviklingen – at barna ble litt tryggere for hvert besøk, sier barnehagelæreren.
– Flott mulighet til å bli kjent
Hilde Bryde-Erichsen er tobarnsmor og har en datter som skal begynne i Den blå appelsin Kanvas-barnehage til høsten. Hun satte stor pris på at barnehagen arrangerte flere besøksdager før barnehagestart.
– Det var en flott mulighet til å bli litt kjent med barnehagen, se omgivelsene, møte de ansatte og få vite litt om hvordan dagene kommer til å bli. Det er også fint at datteren vår har fått se barnehagen, de andre nye barna og noen av de ansatte, forteller hun.
– Hun har kost seg under besøkene. Det var litt utrygt i starten, men etter hvert fant barna hverandre og de tok litt kontakt med hverandre. Jeg håper hun vil kjenne igjen noen av ansiktene og omgivelsene når vi skal tilbake i august, fortsetter Bryde-Erichsen.
Hun forteller at de var med på to av tre besøksdager.
Ikke obligatorisk oppmøte
Den blå appelsin skal ta imot seks nye småbarn i august og samtlige deltok på minst én av besøksdagene. De aller fleste kom flere ganger, opplyser Hege Hagelund.
– Bakgrunnen for å prøve ut dette var tilvenningsperioden i fjor. Vi opplevde at flere av de nye barna brukte lang tid på å bli trygge i barnehagen, og det ble en utfordring for oss å få nok tid til hvert enkelt barn. I etterkant tenkte vi på hva vi kunne gjøre før august for å gjøre tilvenningen bedre. Jeg leste en del artikler om tilvenning og tilknytning. Vi hadde også hørt om andre barnehager som har besøksdager, og fant ut at vi i år ville teste ut dette. Vi bestemte oss tidlig for å ha tre slike dager i løpet av tre uker for å få en kontinuitet i det, sier Hagelund.
Barnehagen sendte ut en invitasjon til foreldrene tidlig i vår, hvor de forklarte hvordan besøksdagene ville foregå.
– Vi har vært opptatt av å formidle at det ikke er pliktig oppmøte, men et tilbud de kan benytte seg av hvis de ønsker. Det er også viktig for oss å formidle at vi ønsker å bli kjent med hver enkelt familie, og at vi vil gi dem en best mulig start på barnehagelivet, sier Hagelund.
– På hvilken måte skiller besøksdagene seg fra det dere har gjort tidligere år?
– Foreldre og barn har kunnet komme på besøk til oss før barnehagestart også tidligere, men da har de kommet én og én og det har vært litt ulikt hvordan vi har klart å imøtekomme dem.
– Vi har satt av minimum tre dager til tilvenningen, men vi oppfordrer foreldrene til å bruke mer tid. Alle barna får en fast tilknytningsperson som er sammen med dem den første tiden. Likevel opplever vi at dette ikke er helt tilstrekkelig. Det blir spennende å se hvordan disse besøksdagene påvirker tilvenningen i august. Forhåpentligvis vil vi oppleve at både barna og foreldrene er tryggere de første dagene, sier barnehagelæreren.
- Les også: Det første året i barnehagen
- Les også: Tilvenning: – Vi må tilrettelegge for hvert barn
– Har begynt å bygge en gruppe
Ifølge barnehagelæreren har det blitt bygget mange nye relasjoner i løpet av de tre besøksdagene.
– Vi har sett gode relasjoner både mellom ansatte og foreldrene, mellom barna som etter hvert lyste opp når de så hverandre, og ikke minst mellom foreldrene. Vi har allerede begynt å bygge en gruppe og det er en veldig god ting, sier hun.
Saken fortsetter under bildet.
Bilde skal skape trygghet
Under besøksdagene har småbarnsavdelingen vært pyntet med et bilde av en katt fra boka «Fra topp til tå» av Eric Carle. Dette er en bok de skal jobbe med på avdelingen i august og september.
– Etter at vi hadde bestemt oss for å ha disse besøksdagene, var vi på Toddler-konferansen til Kanvas. Der fortalte en barnehage om hvordan de hadde brukt et «overgangsbilde» i tilvenningsprosessen. Dette syntes vi hørtes spennende ut og vi ønsket å prøve noe lignende. Tanken var at barna skulle få et bilde som møtte dem på besøksdagene, på all informasjon foreldrene har fått og i barnehagen når de begynner i august, sier barnehagelæreren.
– Hvert barn har fått et laminert kort med katten og navnet sitt på, der vi ønsker dem velkommen til barnehagen. Vi har oppfordret foreldrene til å se litt på dette kortet sammen med barna i ferien. Når de kommer hit til høsten vil den samme katten møte dem på garderobeplassen, på døra og litt rundt omkring i barnehagen.
Under besøksdagene var det mange som snakket om katten og det ble sunget om den.
– Vi håper at dette bildet kan være noe kjent som alle har et forhold til og at det kan skape tilhørighet, sier Hagelund.
– Kommer til å gjøre det igjen
Barnehagelæreren mener forsøket med tre besøksdager i forkant av tilvenningsperioden har vært vellykket.
– Det har vært veldig fint å kunne invitere alle nye barn og foreldre hit samtidig for å bli litt kjent. Vi har fått mange positive tilbakemeldinger fra foreldrene. Vi var spente på forhånd siden dette var første gang, men vi er helt sikre på at vi skal ha slike besøksdager også neste år. Vi har allerede flere tanker og ideer om hvordan det kan bli enda bedre neste gang, sier Hagelund.
– I løpet av disse dagene har vi brukt mye tid på å snakke med foreldrene om ting vi normalt snakker om under tilvenningsperioden på høsten. Nå som foreldrene allerede har fått mye av denne informasjonen, tror jeg vi kan bruke mer tid på tilvenningsdagene til å knytte oss til barna gjennom lek og samspill, sier barnehagelæreren.
– Føler seg velkommen
Tobarnsmor Hilde Bryde-Erichsen synes det er flott at foreldre og barn har fått en slik mulighet til å få vite litt mer om hva de går til på høsten. Det gir en ekstra trygghet før barnehagestart.
– Jeg så at de ansatte er kjempeflinke og jeg synes de hadde løst besøksdagene på en veldig god måte. I denne omgang skulle vi ikke bli kjent med barna som var der fra før, men med omgivelsene, den pedagogiske lederen på avdelingen og de andre nye barna. Det var fint at de hadde valgt å begrense det litt slik at det ikke ble alt for mye på en gang, sier hun.
– Som forelder synes jeg det var en veldig positiv opplevelse og et kjempeflott tilbud. Det betyr mye at de tar seg tid til oss. Du kjenner deg veldig velkommen og føler at ditt barn er viktig for dem, avslutter Bryde-Erichsen.