Onsdag ettermiddag mottok Gnist Barnehager, i samarbeid med kommunikasjonsbyrået Havnevik og IT-selskapet Avento, den ettertraktede designutmerkelsen på Norsk design- og arkitektursenter (DOGA). Utdelingen skjedde på Designdagen, landets viktigste møteplass for designbransjen, næringsliv og offentlig sektor. I tillegg mottok Havnevik merket for god design innen kategorien produktdesign sammen med Coldwater Prawns og KIND Norway.
– Bruk av designkompetanse har blitt en nødvendighet for å lykkes nesten uavhengig av hvilken bransje du er i og hvilke målgrupper du retter deg mot. Mottakerne av Merket for god design 2015 viser at de kan løse samfunnsutfordringer og skape innovative, lønnsomme produkter og tjenester, sier Thea Mehl. Hun er prosjektleder for designutmerkelser i Norsk design- og arkitektursenter, som står bak prisene.
Norske barnehager blir større, de offentlige kravene blir strengere, konkurransen øker og foreldrene er stadig mer engasjerte og krevende. Grønmyr Gruppen, som driver private barnehager i Midt-Norge og på Vestlandet, skjønte at de måtte ta grep for å være en barnehagedriver for fremtiden.
– Å drive barnehage i dag handler om å være attraktiv i et marked preget av høy konkurranse om barna. Vi trengte en kommunikasjonsløsning som virkelig fikk fram våre kvaliteter og verdier, forteller daglig leder Kjersti Hagen Grønmyr ved hovedkontoret på Røros.
Et navn som slår gnister
Selskapet besluttet å endre navn og fornye all den visuelle kommunikasjonen. Derfor ble kommunikasjonsbyrået Havnevik fra Ålesund ble koblet inn. Familienavnet Grønmyr ble byttet ut. Heretter skulle selskapet være kjent som Gnist Barnehager.
– Vi er veldig fornøyd med dette navnet! Gnist kommuniserer verdier vi ønsker å assosiere oss med. Det er dessuten lett å legge merke til, enkelt å lese og lett å uttale. Navnet fungerer også fint i andre aktuelle språk og kulturer, påpeker Hagen Grønmyr.
Havnevik utviklet et barnlig, men likevel strukturert uttrykk med sterke og direkte profilbilder, en iøynefallende skrifttype og en kraftig gul hovedfarge. Myke former og lekne figurer går igjen i logo og andre grafiske elementer og etterlater et vennlig inntrykk.
Økt pågang
Det ble også utviklet en ny ansatteportal i samarbeid med it-selskapet Avento, der barnehagemedarbeiderne fortløpende kan logge aktiviteter. Disse kobles med den nyutviklede foreldreportalen, som lar foreldrene sende og motta beskjeder, sjekke månedsplan, studere dagrapporter og se på bilder, logg, sovetider og bleieskift.
Kjersti Hagen Grønmyr forteller at den nye designløsningen har blitt tatt imot med åpne armer av både ansatte og foreldre.
– Portalen har forbedret kommunikasjonen mellom hjem og barnehage, mye takket være brukervennligheten. De nye hjemmesidene har fått en tredobling i antall besøkende, og hver besøkende bruker i snitt dobbelt så lang tid på sidene. Og ikke minst: Barnehagene våre med ledig kapasitet merker økt pågang, sier hun.
I dag finnes det 16 Gnist-barnehager fra Stjørdal i nord til Bergen i sør.
Merket for god design:
* En utmerkelse som deles ut hvert år av Norsk design- og arkitektursenter.
* Anerkjenner vellykket bruk av design i innovasjonsprosjekter.
* Bedrifter og designbyrå hedres for produkter eller løsninger som de har utviklet i fellesskap.
* I år var det 128 søkere.
* 15. april mottar 43 av disse Merket for god design.
* Av disse er fire nominert til Hedersprisen for god design.