Styrer i Villenga barnehage, Geir Røkkum, ønsker sosiale media velkommen.
Iris Lyngmo
Ønsker sosiale medier velkommen
Villenga barnehage har fått tettere kontakt med foreldrene etter at de tok i bruk Facebook og Twitter.
– Vi bruker sosiale medier ukentlig både for å holde kontakt med foreldrene og for å dokumentere det arbeidet som gjøres i barnehagen. Vi ser at foreldrene er mer engasjerte og er inne på sidene våre langt oftere nå enn da vi brukte hjemmeside, sier styrer i Villenga barnehage i Ski kommune, Geir Røkkum.
Da Villenga åpnet i 2006 hadde den en egen hjemmeside som jevnlig ble oppdatert. Men i fjor tok barnehagen det første steget inn i sosiale mediers verden. Der har den blitt værende.
– Vi oppdaterer ikke lenger hjemmesiden og den kommer etter hvert til å bli nedlagt til fordel for Facebook og Twitter, sier Geir Røkkum.
Bruk sunn fornuft
Da barnehagen kom på Facebook i 2011 var det en lukket side hvor foreldrene måtte be om å bli venn for å kunne se innholdet. I dag har Villenga og resten av barnehagene i barnehagenett gått over til bedriftsprofil. Røkkum er overhodet ikke skeptisk til at alt som legges ut er offentlig.
– Så lenge man bruker sunn fornuft og ikke legger ut nærbilder av barna med ansiktet så ser jeg ikke noen problemer med å legge det ut på Facebook. Foreldrene kan dessuten reservere seg mot at deres barn blir lagt ut, påpeker Røkkum.
Her er retningslinjene for bruk av sosiale medier når du jobber i barnehage.
Styreren i Villenga ser tvert imot mange fordeler med at barnehagen er på Facebook og Twitter. For i tillegg til å vise foreldrene hva de jobber med i barnehagen, brukes de sosiale mediene flittig til å opplyse om ulike arrangementer og begivenheter.
De fleste er på Facebook
– I tillegg bruker vi Facebook og Twitter i markedsføring av barnehagen. Både for å vise fram barnehagen i et etter hvert konkurranseutsatt marked, og for å rekruttere førskolelærere som er en stor mangelvare på Østlandet.
Røkkum anslår at de fleste foreldrene er på Facebook, men at det er ulik bruk av de sosiale mediene. Og dersom det er noen som ikke bruker sosiale medier skal de få den informasjonen de ønsker.
Tilbake til hovedsaken.
– De kan selvsagt be om den informasjonen de ønsker. Dagsrapportene som henges opp i barnehagen skal vi dessuten fortsette med.