Udir oppretter nytt forskningsprogram om digitalisering i barnehage og skole.
Foto: Getty Images
Skal forske på digitalisering i barnehage og skole
– Vi har lite systematisk kunnskap om hvordan digitale verktøy og læremidler påvirker læring og trivsel og hva slags vurderinger som blir gjort når man velger verktøy.
Utdanningsdirektoratet (Udir) har startet opp et
forskningsprogram som skal gi mer systematisk kunnskap om digitalisering og
digital kompetanse i barnehage og skole.
Forskningsprogrammet skal vare frem til 2030, og vil inkludere
forskning på både profesjonsfaglig digital kompetanse og bruk av digitale
løsninger i undervisning og administrasjon, opplyser direktoratet på sine
nettsider.
Programmet vil også inkludere utlysninger av
forskningsmidler til relevante forskningsmiljøer, samt formidling av
forskningsresultater tilbake til praksisfeltet og beslutningstakere.
– Programmet blir finansiert over statsbudsjettet i årlige
tildelinger. Udir har fått et eget oppdrag om å følge opp Strategi for digital
kompetanse og infrastruktur, hvor dette er et prioritert tiltak, sier Sissel Skillinghaug, divisjonsdirektør for kunnskap og teknologi i Udir, til barnehage.no.
Kompetanseheving
«Funnene fra forskningen skal bidra til
utvikling av tiltak rettet mot kompetanseheving hos alle aktører som jobber i
eller rundt barnehage og skole, slik at valg og prioritering i bruk av digitale
virkemidler tas på et kunnskapsbasert grunnlag» skriver Udir.
Sentrale mål i programmet er:
- Å få bedre forståelse av hvordan digitale
læremidler og ressurser brukes i utdanningssektoren.
- Utvikling av forskningsbasert innsikt i
hvordan kunstig intelligens (KI) påvirker undervisnings- og vurderingspraksis.
Forskningsprogrammet skal styres av et eksternt
programstyre, ledet av Marte Blikstad-Balas. De vil blant annet ha ansvaret for utvelgelse
av forskningsmiljøer og oppfølging av forskningsprosjektene som blir
gjennomført i seksårsperioden.
Det er også opprettet en referansegruppe for prosjektet,
og styret vil være i dialog med både organisasjoner, foreldre og elever i programperioden, opplyser Udir.
Lite systematisk kunnskap
Tirsdag 27. august møttes styreleder Marte Blikstad-Balas, som er professor i norskdidaktikk ved Universitetet i Oslo, resten av programstyret til oppstartsmøte.
– Jeg har fått med meg et faglig sterkt lag til å lede
dette arbeidet. Og jeg har store forventninger til at programmet kan gi oss
noen svar på hva slags plass digitale verktøy bør ha i skolen og barnehagen og
hvordan man tar det i bruk på best mulig måte, sier hun til udir.no.
Blikstad-Balas påpeker at man til nå har hatt lite
systematisk kunnskap om hvordan digitale verktøy og læremidler brukes i skole og
barnehage, hvordan det påvirker læring og trivsel og hva slags vurderinger som
blir gjort når man velger verktøy.
Programstyrets medlemmer
Grunnlaget for det nye forskingsprogrammet er lagt gjennom flere tidligere initiativ og prosjekter som har kartlagt og analysert digitaliseringens påvirkning i utdanningssektoren, opplyser Udir.
Programmet blir ledet av et eksternt programstyre som skal sikre høy forskningsfaglig kvalitet. Foruten styreleder Marte Blikstad-Balas, består det av følgende medlemmer:
Rune Johan Krumsvik, professor ved Universitetet i Bergen, nestleder
Maria Dardanou, førstelektor ved Universitetet i Tromsø
Siv Therese Måseidvåg Gamlem, professor ved Høgskulen i Volda
Lene Karin Wiberg, rådgiver i KS
Ole Espen Rakkestad, rådgiver i Utdanningsforbundet
Sissel Skillinghaug, divisjonsdirektør i Udir
Kunnskapsdepartementet og Sametinget er observatører i styret.
(Kilde: udir.no)