Kunnskapsminister Tonje Brenna og statsminister Jonas Gahr Støre. (Bildet er tatt ved en tidligere anledning.)
Foto: Silje Wken Sandgrind
Vil vite mer om konsekvensene av barns skjermbruk
Regjeringen og KS lanserer en ny strategi for digitalisering i barnehager og skoler. Det skal også settes ned et utvalg som skal foreslå tiltak knyttet til barn og unges skjermbruk, søvn, psykiske helse og læringsutfordringer.
Torsdag
lanserte regjeringen og KS en ny felles strategi for digital kompetanse og
infrastruktur i barnehager og skoler.
Strategien skal
gi støtte til kommunene og fylkeskommunene i møte med nye teknologier, digitale
verktøy i opplæringen og det økende presset på barn og unges personvern.
Regjeringen
vil, i samarbeid med KS:
- Utrede
hvordan man kan etablere en felles støttetjeneste for personvern og universell
utforming, slik at barnehage- og skoleeierne kan få hjelp i vurderingen av
digitale ressurser.
- Opprette
en offentlig oversikt over tilgjengelige digitale læremidler og i hvilken grad
de oppfyller juridiske og tekniske krav. Dette skal gjøre det enklere for
skolene å kjøpe inn læremidler som oppfyller regelverket.
- Utrede
hvordan myndighetene sammen med sektor kan fange opp og møte nye teknologier
som påvirker barnehagen og skolen på en bedre måte, slik at de raskere kan gi
støtte til kommunene. Strategien kommer også med tiltak for å støtte skolene
med å håndtere kunstig intelligens i opplæringen.
- Styrke
veiledningen om god digital praksis i barnehager og skoler, og sørge for god
digital kompetanse i etter- og videreutdanningstilbudene.
Les hele
strategien her.
– Mange
jobber allerede bra med personvern, anskaffelser og bruken av digitale
læremidler, men strategien skal gi en tydeligere retning på hvordan alle
barnehage- og skoleeiere kan løse utfordringer på en trygg måte, sier kunnskapsminister
Tonje Brenna (Ap) i en pressemelding.
– Barn og
unge må lære seg å navigere trygt i den digitale verden og samtidig bruke
teknologien klokt. Da må vi sørge for at de får utviklet denne kompetansen i
trygge og gode digitale læringsmiljøer. Vi trenger større kunnskap og
bevissthet om hva som er god praksis og gode verktøy, legger styreleder Gunn
Marit Helgesen i KS til.
Etter- og videreutdanning og støttemateriell
«Barnehagens
digitale praksis skal støtte opp om arbeidet med rammeplanens fagområder, og
bidra til et rikt og allsidig barnehagemiljø, som legger til rette for at barn
utforsker, leker, lærer og på et selvstendig grunnlag skaper noe gjennom
digitale uttrykksformer» står det i strategien.
Her trekkes digitale mikroskoper,
animasjonsprogrammer, roboter og lydproduksjonsverktøy frem som eksempler på ulike
digitale løsninger som kan bli tatt i bruk i det pedagogiske arbeidet i
barnehagen.
Omfanget og innretningen på det
digitale arbeidet må være tilpasset barnas alder, interesser og behov, og følge
helsemyndighetenes anbefalinger, understrekes det i strategien.
Regjeringen og KS ønsker å legge til
rette for at alle som jobber i barnehage har mulighet til å ta gode valg når
det gjelder bruk av teknologi og medier i det pedagogiske og administrative
arbeidet. Regjeringen arbeider nå med en nasjonal tjenestekatalog for digitale
læremidler i skolen, og vil vurdere om katalogen også skal gi oversikt over
digitale løsninger for barnehagen.
Regjeringen vil også:
- Videreutvikle
støttemateriell for god digital praksis i barnehagen, i samarbeid med relevante
aktører.
- Styrke
kunnskapsgrunnlaget og formidlingsaktiviteter om god, forsvarlig og
hensiktsmessig bruk av digitale løsninger og medier i barnehagen.
- Stimulere til
utvikling av innovative miljøer ved institusjonene med barnehagelærerutdanning
i samarbeid med barnehageeiere.
- Ha dialog med
Foreldreutvalget for barnehager (FUB) og andre aktører om bruk av digitale
løsninger og medier i barnehagen, og i barnehage-hjem samarbeid.
- Sørge for et godt
etter- og videreutdanningstilbud for ansatte i barnehagesektoren, som støtter
barnehageeieres ansvar for å styrke den profesjonsfaglige digitale kompetansen
i barnehagen.
- Styrke den
profesjonsfaglige digitale kompetansen ved universiteter, høyskoler, fagskoler
og fag- og yrkesopplæringen, slik at de kan utvikle relevant grunn-, etter- og
videreutdanning til lærere, fagarbeidere, ledere og andre ansatte i sektoren.
- Videreutvikle og
spre kompetansepakker og andre nettbaserte støtteressurser om profesjonsfaglig
digital kompetanse i barnehagen, i samarbeid med universiteter og høgskoler.
– Trenger
mer kunnskap
Regjeringen ønsker
seg også mer kunnskap om konsekvensene av barns skjermbruk. De vil derfor sette
ned et nytt utvalg som skal oppsummere kunnskapsgrunnlaget og foreslå tiltak
knyttet til barn og unges skjermbruk, søvn, psykiske helse og
læringsutfordringer.
– Dagens
barn og unge møter digitalisering og ny teknologi på alle arenaer. Det gir
muligheter, men også utfordringer som vi må lære mer om, sier statsminister
Jonas Gahr Støre (Ap) i en pressemelding.
– 9 av 10
tiåringer har en smarttelefon, og over 70 prosent av ungdomsskoleelevene bruker
nå minst tre timer foran skjermen hver dag. Vi vil be utvalget se på hvordan
det påvirker konsentrasjonsevnen, søvnkvaliteten, den psykiske helsen og
læringen til ungene våre. Vi trenger kunnskap om dette for å finne en god
balanse mellom det digitale og analoge. Barna våre skal fortsatt lære å skrive
både for hånd og på tastatur. De skal lese trykte bøker og lære å bruke
digitale ressurser på en trygg og god måte, legger kunnskapsminister Tonje
Brenna til.
Utredningen
er et samarbeid mellom Kunnskapsdepartementet, Helse- og omsorgsdepartementet
og Barne- og familiedepartementet.
Utvalgets
sammensetning og mandat blir klart i løpet av våren.