«Børge er en veldig god kandidat da han formidler kunnskap
på en god måte. Han gjør forelesningene spennende og gir oss lyst til å lære.
Han er engasjert og bryr seg veldig om oss som studenter. Han er flink til å
komme med konkrete eksempler fra arbeidslivet, og setter ting i relevante
perspektiv. Han er også omgjengelig og har alltid et lurt smil på lur. Han er
også rolig og behersket.»
Det skriver en av flere studenter som har nominert
høgskolelektor Børge Iversen ved Dronning Maud Minnes høgskole for
barnehagelærerutdanning (DMMH) som Årets barnehageinspirator.
Selv beskriver han seg som en kreativ fyr med voldsom høydeskrekk og sans for skrekkfilmer.
Finalistene
• Børge Iversen, Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH)
– Jeg har en filosofisk legning og elsker tankerabling. Samtidig er jeg ganske klovnete og lite selvhøytidelig.
– Hvilke egenskaper mener du en god underviser må ha?
– Da må jeg begynne å tenke tilbake til min egen studietid... Men, engasjement for stoffet og en evne til å skape nysgjerrighet tenker jeg er viktig. Det får man til når man eier stoffet. Jeg kjenner det godt når jeg selv er i en flyt, når jeg kan improvisere, det skinner gjennom i kroppen og stemmen og hele opptredenen.
Vil skape nysgjerrighet
Iversen er utdannet barnehagelærer med master i barnehagepedagogikk. Han jobbet selv i barnehage fra 2007 til 2020, og underviser vordende barnehagelærere i pedagogikk ved DMMH - der han selv var student.
– Selv foretrekker jeg ikke en som foreleser fagstoffet i detalj. Som underviser vil jeg heller skape nysgjerrighet og interesse, og så blir det studentenes jobb å følge den nysgjerrigheten.
– Hva finner du mest glede i å undervise i?
Annonse
– Det er vanskelig å svare på. Jeg er nok sånn anlagt at
det jeg holder på med til enhver tid er det som er mest interessant. Men blant mange tema jeg er ekstra opptatt av så kan jeg trekke
ut etikk, lek og filosofiske perspektiver knyttet til faget.
Han medgir at pedagogikk kan oppfattes som et teoretisk og kanskje også tungt fag.
– Men det må alltid sees i sammenheng med et profesjonen, altså et praktisk yrke,
derfor forsøker jeg å legge til rette for at studentene må bruke mer enn bare
hodet. Pedagogikk er med andre ord et fag som også kan gjøres, sier han, og forklarer at han legger opp til at studentene skal være aktive i undervisningen, ikke bare passive mottakere av kunnskap.
– Du oppfordrer studentene dine til å være pedagogiske gnagsår - hva betyr det?
– Det betyr at de ikke skal godta enkle svar på vanskelige spørsmål. De må tørre å være litt upopulære. Man får ikke utvikling uten at man utfordrer.
– Hvem inspirerer deg?
– Jeg lar meg inspirere av filosofer og komikere, mennesker som evner å snu verden på hodet, setter den i nytt lys, og som tvinger frem nye måter å tenke på. Jeg får også mye inspirasjon av studenter og folk jeg møter ute i barnehagene, både voksne og barn. Det er i møte med dem jeg ser verdien av jobben jeg gjør.
– Hva er det viktigste du har lært av studentene dine?
– Jeg synes jeg lærer noe av dem hele tiden. Blant annet stadige bekreftelser på at det bor veldig mye i dem, de er verdifulle i sin egen læring. Jeg tar alltid utgangspunkt i at studentene har kunnskap, men at de kanskje ikke alltid vet at de vet.
Engasjerer
Blant nominasjonene skriver en av studentene:
«Børge er en lærer
som virkelig brenner for det han foreleser om, og dette merker vi som studenter
veldig godt! Han er veldig flink til å forelese og fanger interessen vår ved å
være engasjert! Han er en lærer som får, i mitt tilfelle, en veldig stille
klasse, til å snakke mye i timene sine og han får oss til å reflektere og tenke
rundt de ulike temaene på en god og fin måte. Han er også veldig flink til å
lytte og veilede om det skulle være noe.»
– Jeg har en innstilling om at det ikke er jeg som kommer inn inn for å lære noen noe, men at læringen skjer når studentene bidrar med egne tanker. Jeg kan kanskje forløse noe, få tak i det som bor i dem.
– Har du et gyllent minne du vil dele fra din egen
studietid?
– Ja, og det handler om en person som jeg fremdeles lar meg inspirere av i dag, nå som vi er kolleger. Hilde Merete Amundsen var
lærer også da jeg tok utdanning, og det er et øyeblikk jeg husker veldig godt. Det var helt i starten av studiet, nesten før vi hadde rukket å lese noe pensum. Hun stilte spørsmålet: «Hva er et barn?» I diskusjonen som fulgte var hun virkelig djevelens advokat, og jeg husker så godt den følelsen og gløden, og måten hun rammet inn det hun underviste i.
– Har du stilt det samme spørsmålet selv?
– Kanskje ikke akkurat det samme, men den typen teknikk har jeg tatt med meg.
Bittelite forskningsprosjekt
I tillegg til å undervise jobber han i år med det han omtaler som et bittelite forskningsprosjekt om refleksjon i barnehage.
– Det går rett inn i avdelingsmøtene i barnehagen, og hvordan man leder refleksjon. Det er et tema jeg er veldig engasjert i og hvor jeg mistenker at det ikke er helt samsvar mellom utdanning og praksis. Under studietiden får studentene mye trening i individuell refleksjon, hvor de må reflektere over seg selv og sine valg. Dette er bra, men ute i barnehagen forventes det også at de skal lede refleksjoner i grupper, noe de har lite erfaring med. Og da er det kanskje ikke så rart at mange møter ofte koker ned til å handle om rent praktiske spørsmål, sier han, og fortsetter:
– Prosjektet mitt handler om å finne svar på hvorfor dette er så vanskelig, og kanskje bidra med noen verktøy som kan hjelpe litt. Dette er noe jeg selv også har lyst til å lære mer om.
Prisen Årets barnehageinspirator er på 50.000 kroner og skal gå til en foreleser ved en av landets barnehagelærerutdanninger – som på en god måte inspirerer og motiverer studentene sine til en yrkeskarriere i barnehage.
Det er ellevte gang PBL deler ut prisen Årets barnehageinspirator. Prisen deles som alltid ut i forbindelse med PBLs landsmøte hvert andre år. I år arrangeres landsmøtet på Scandic Oslo Airport 8. og 9. mai.
I perioden 17. mars-20. april er det avstemning på Facebook og andre sosiale medier.
Gjennom uke 12 kan du gjøre deg bedre kjent med finalistene gjennom intervjuer på barnehage.no.
Kandidatene som blir foreslått, må oppfylle følgende kriterier:
Formidler fagkunnskap på en inspirerende og engasjerende måte
Bidrar i betydelig grad til at studentene fullfører utdanningen
Gir studentene lyst til å jobbe med barn i barnehage etter endt utdanning
Inspirerer studentene til refleksjon og fordypning i faget
I tillegg til Eirik Husby består juryen av Lars Strande Syrrist (leder for Pedagogstudentene i Utdanningsforbundet) og Kari Pape (pedagog, foredragsholder og fagutvikler i Læringsverkstedet).