
Elgen falt av taket og måtte avlives: – Nå har vi fått dilla på elg
En i utgangspunktet sjokkartet og absurd opplevelse er blitt til et helt prosjekt for barna i Augerød barnehage.
Tirsdag i forrige uke skjedde det som er blitt det store samtaletemaet i Augerød barnehage i Våler. En elg forvillet seg opp på taket, før den tok sats og hoppet. Den falt ned rett foran hovedinngangen til småbarnsavdelingen.
Der ble den etter hvert avlivet.
Barns medvirkning
I en artikkel i Moss Avis (krever innlogging) forteller styrer Mariann Gunneng at den i utgangspunktet dramatiske episoden er blitt snudd til et helt prosjekt om elgen. Siden forrige tirsdag har barna tegnet og malt elger, snakket om elger, fargelagt elger, laget eventyr om elger og lett etter elgspor når de er på tur.
Overalt på veggene henger tegninger, malerier og sitater om elgen. Når avisen er på besøk, sitter noen av barna i en samlingsstund og ser på film om elger.
Den nye rammeplanen er veldig tydelig på at barna skal få mulighet til å påvirke det vi gjør i barnehagen.
Styrer Mariann Gunneng
– Vi er jo opptatt av barna, av det de er interessert i og opptatt av. Den nye rammeplanen er veldig tydelig på at barna skal få mulighet til å påvirke det vi gjør i barnehagen. Når det skjer noe sånt som dette, må vi følge opp, sier Gunneng.
Da elgen ble avlivet, ble barna skjermet. Men noen av barna ville se elgen etter at den var skutt.
– Det er stort sett noen som snakker om elgen hver eneste dag. En av pedagogene tok utgangspunkt i et av utsagnene fra barna i en samlingsstund. Utsagnet ble til to eventyr. Siden har barna fått tegne fritt det de har opplevd, vi har spart på sitater om elgen, og satt det sammen med tegningene. Det er blitt et prosjekt ut av det, sier styreren.
Neste års tema?
I et av eventyrene har elgen sitt eget språk, og gikk innom kjøkkenet for å be om en gulrot. I det andre hoppet elgen ut fra et fly, med fallskjerm, og tok seg en tur i sklia.
– Den nye rammeplanen legger vekt på at barn skal bli tatt på alvor og få bruke sine egne uttrykk. Vi skal være oppmerksomme på hva de sier, gjør og forteller. Jeg regner med det kommer til å avta litt nå framover, men kanskje blir dette utgangspunktet for neste års tema. Vi ligger like ved skogen, og en av pedagogene mente vi kanskje burde ha alle dyrene i skogen som tema neste år, sier Gunneng.