Barna eksperimenterer med maisenna og vann. Espira
Åpnet ny forskningspark for barnehagebarn: – Alt vi gjør er basert på lek
I Pi-parken i Oslo skal barn og ansatte få leke med realfag. – Det barna lærer av teorikunnskaper er en bonus. Det viktigste for oss er å vekke barnas nysgjerrighet, sier realfagspedagog i Espira Pi-parken, Oda Bjerknes.
I høst åpnet Espira et eget realfagsenter for de eldste barnehagebarna, Espira Pi-parken. Her skal barn og ansatte få utforske, skape, leke og lære.
– Alt vi gjør tar utgangspunkt i lek. Det skal være gøy og lystbetont, sier realfagspedagog i Espira Pi-parken, Oda Bjerknes, til barnehage.no.
– Det barna lærer av teorikunnskaper er en bonus. Det viktigste for oss er å vekke barnas interesse og nysgjerrighet. Gi dem opplevelsen av at realfag er gøy og også erfaringer med at når man møter en utfordring eller det er noe man ikke får til på første forsøk, så er det bare å prøve igjen, sier hun.
Pipetter og reagensrør
I Espira Pi-parken er det meningen at barn og ansatte skal få møte realfag på nye måter gjennom aktiviteter og et variert materiell.
Realfagssenteret har blant annet et eget område tilrettelagt for matematikk og mattelek. Og et prosjektorrom utstyrt med et digitalt mikroskop koblet opp mot en prosjektor som gjør at barna kan dele det de ser i mikroskopet, samt en «lysboks» som gir barna mulighet til å eksperimentere med lys.
Senteret har også et konstruksjonsområde med byggeklosser i ulike lengder, sortert på størrelse og Lego sortert på farge, og et eget forskerområde hvor barna kan gjøre ulike eksperimenter.
– Forskerområdet er utstyrt med ordentlig forskerutstyr. Vi har begerglass, kolber, pipetter og reagensrør, forteller Bjerknes.
– For tiden har vi om væsker og lager slim. Forsøkene vi gjør handler både om å introdusere nye elementer, men også om å ta utgangspunkt i noe barna er interessert i. Akkurat nå er slim veldig i vinden, sier hun.
Utviklet etter modell av Pi-parken i Larvik
Annonse
Espira Pi-parken holder til midt i Oslo sentrum, i loftetasjen til Espira Hausmannsgate barnehage.
Realfagsenteret er utviklet etter modell av Pi-parken i Larvik, som er en del av iFokusbarnehagene.
Administrerende direktør i Espira, Marit Lambrechts, opplyser at realfag er et av hovedsatsingsområdene til Espira.
– Vi er opptatt av at barnehagen er en del av utdanningsverdikjeden. Studier har vist at et av de områdene barn og ungdom strever med i skolen er matematikk, og at det er én av flere grunner til at barn og unge faller ut av utdanningssystemet. Flere undersøkelser har også vist at tidlig introduksjon til realfag kan få betydning for generell kognitiv utvikling og læring innen andre fagområder, sier hun til barnehage.no, om hvorfor barnehagekjeden har realfag som et av sine hovedsatsingsområder.
Saken fortsetter under bildet.
Vil utjevne forskjeller
Fag- og kvalitetsdirektør hos Espira, Pia Paulsrud, mener det å jobbe godt og variert med realfag i barnehagealder kan bidra til å utjevne forskjeller.
– Barn kommer fra ulike hjem og blir stimulert på ulik måte. I noen familier er diskusjoner, hypoteser og utforsking en naturlig del av hverdagslivet, mens i andre familier er ikke dette like vanlig, sier Paulsrud i en pressemelding.
– Forskning viser at alle barn har godt av å bli stimulert innenfor dette feltet. Derfor kan et tilbud for barnehagebarn som Pi-parken være svært viktig for å utjevne forskjeller, sier hun.
I det nye realfagssenteret skal det jobbes systematisk med realfagene, opplyser realfagspedagog Oda Bjerknes.
– Barna tilbringer tre timer her, annen hver uke. De holder gjerne på med det de er mest interessert i og så prøver vi voksne å introdusere nye elementer etter hvert. Nå jobber vi for eksempel med måling og barna får teste ut ulike måleinstrumenter som linjal, tommestokk, tau-biter og kroppen. Vi følger barnas initiativ, så hvis de har lyst til å måle med kroppen, gjør vi det, sier realfagspedagogen.
– I første omgang er det Espira-barnehagene i Oslo som kan benytte seg av tilbudet, men på sikt ønsker vi også å invitere inn andre barnehager, både kommunale og andre private, fortsetter hun.
Skal drive kompetanseutvikling
Det nye realfagssenteret skal også brukes som et kompetansesenter for Espira sine ansatte fra hele landet, opplyser Bjerknes.
– Overalt i senteret er det forklaringer på hvordan man skal jobbe og hvorfor vi har de ulike områdene vi har her, slik at det blir veldig synlig for personalet. I tillegg får personalet opplæring i hvordan vi jobber, og vi kurser også øvrige ansatte i Espira, sier hun.
– Kan gjøre mange morsomme eksperimenter
– Har du noen tips til eksperimenter man kan gjøre i barnehagen?
– Man kan gjøre mange morsomme eksperimenter som ikke krever spesialutstyr, for eksempel lage «ikke-Newtonsk væske» av maisenna og vann. Det er gøy å se hvordan denne væsken responderer i forhold til andre væsker. Man kan gjerne ha et prosjekt om væske og lage ulike typer væsker og teste ut hvordan de oppfører seg, foreslår Bjerknes.
– Det er også veldig gøy å legge et egg i eddik. Da vil man se en reaksjon med det samme, og allerede etter et døgn vil egget ha mistet skallet. Men observajonsoppgaven kan fortsette i flere dager, ettersom egget vil trekke til seg eddik og bli større i størrelse, sier hun.