Høgskolelektor Hege Holmqvist Synnes (til venstre) og førsteamanuensis Liv Ingrid Aske Håberg var på konferansen for å snakke om et FoU-prosjekt om personalets rolle i lek.Foto: Silje Wiken Sandgrind
– Drama i barnehagen er mer enn rollelek og julespill
– Gjennom fiksjon og bruk av dramatiske virkemidler er det mulig å skape opplevelser som kan inkludere alle eller store deler av barnegruppa, sier høgskolelektor Hege Holmqvist Synnes.
Nylig var
hun og kollega Liv Ingrid Aske Håberg ved Høgskulen i Volda på Norsk
barnehageforskningskonferanse for å presentere et forskings- og
utviklingsprosjekt med fokus på personalets rolle i barns fantasilek og hvordan
fantasilek kan styrke inkludering i barnehagen.
– I dette
prosjektet har vi også hatt som formål å utvikle metoder og didaktiske tilnærminger
til bruk av drama i barnehagen, forteller førsteamanuensis Liv Ingrid Aske Håberg.
Workshop med personalet
To
barnehager har deltatt i FoU-prosjektet som ble gjennomført forrige barnehageår.
– Vi hadde
en workshop med personalet i begge barnehager, hvor trening av fantasien og praktiske
metoder som kan fungere som igangsettere til lek, sto i fokus. Det ble også
gjennomført fokusgruppeintervjuer med de pedagogiske lederne både i forkant og
etterkant av workshopen, forteller Håberg.
I tillegg
observerte forskerne barn og ansatte i frilek, de intervjuet noen av barna, og Synnes
som er dramalærer, gjennomførte samlingsstunder i de to barnehagene med fokus
på fantasi og bruk av dramatiske virkemidler.
«Lånte
erfaringer»
Håberg forteller
at studien er forankret i psykolog Lev Vygotskys tilnærminger til lek og
hvordan spesielt fantasifull lek kan støtte barns utvikling.
– Når
fantasi, lek og virkelighet blir flettet sammen hos barn, blir lek ifølge Vygotsky, et viktig middel for
å utvikle abstrakt tenkning, vilje og følelser, sier Håberg.
– Et av
begrepene Vygotsky bruker er «lånte erfaringer». Han sier at fantasi bygger på
erfaringer fra virkeligheten. Hvis barnet for eksempel aldri har reist med fly,
så vil det at personalet initierer en fly-lek bygget på egne erfaringer kunne bidra
til å utvikle barnets lek. Det at barn blir omgitt med personer som har andre
erfaringer enn de selv, og som kan dele dette med dem, kan altså stimulere barns
fantasilek. Dette har vi tatt med oss inn i prosjektet.
Annonse
Gjorde om
på dagsrytmen
Hvordan kan
personalet styrke barns fantasilek? Dette var et av spørsmålene Håberg og
Synnes ønsket svar på.
I studien defineres fantasilek som å forestille seg noe
utover en gitt ramme, for eksempel at en bok kan skapes om til å være en fugl
eller at man skaper fiksjon uten å nødvendigvis ha en konkret scenografi eller
rekvisitter.
Under
konferansen presenterte Håberg funn fra fokusgruppeintervjuene med de
pedagogiske lederne og observasjonene av barn og ansatte i lek.
Et funn
peker på at organisering av dagsrytme og fleksibilitet knyttet til å gi sammenhengende
tid til lek, har verdi når fantasilek skal støttes:
– I den ene
barnehagen fortalte de at de tidligere hadde hatt mange aktiviteter som barna
kunne velge mellom og de beveget seg mye hit og dit. Ved å gjøre om på
tidsplanen og for eksempel ha samlingsstunden rett før lunsj istedenfor på
morgenen, fikk de en bedre dag og bedre tilrettelegging for lek og også fantasilek.
«Jeg
føler at vi eier tiden vår mer nå. Nå er det på en måte dagen vår fra start til
slutt, og da er det litt mer som senkede skuldre» sa en av informantene.
– De trivdes
veldig godt med å ha gjort om på dagsrytmen og de så at det støttet og styrket
leken blant barna, sier Håberg.
Stor
variasjon
Et annet sentralt
funn i studien dreier seg om personalets roller i leken, som i studien varierer
fra en observatørrolle til å ta del i lek med barna, handle ut fra barnas
innspill og legge til nye elementer.
– Vi så hele
spekter fra det å bare være litt på utsiden og ikke leke med barna, til mer å
sitte og observere og kanskje komme med en bil eller artefakt for å bidra litt
i leken. Vi så også ansatte som gikk inn i leken selv og som inkluderte barn
som var litt på utsiden ved å forklare dem hva de andre barna holdt på med og
hvordan de kunne komme inn i leken. Og når leken stoppet opp kunne den ansatte komme
med et lite innspill som førte leken videre. Det var hele spekteret, fra veldig
lekende og involverende, til en ganske tilbaketrukket observatørrolle.
– Kanskje er
det vanligere enn vi tror at det er ansatte som ikke tar del i barns lek? Da
blir spørsmålet: Hvordan kan man som pedagogisk leder legge til rette for at
alle i personalgruppa leker med barna? Kan det for eksempel være sånn at mer
kunnskap og kompetanse om dramafag og dramafaglig metode kan styrke personalets
evne og muligheter til å stimulere barns lek, også fantasilek? spør Håberg.
«En
prompemaskin»
Gjennom
FoU-prosjektet har Hege Holmqvist Synnes undersøkt hvordan drama som begrep og
fenomen blir forstått og arbeidet med i barnehagen, og hvordan fiksjon kan bidra
til inkludering i barnehagen ved å legge til rette for felles opplevelser.
– Dette har
vært et spennende arbeid. Som dramalærer er det ikke overraskende at jeg synes
at drama er viktig, men det var veldig fascinerende å få lov til å følge noen
av de ansatte som involverte seg i barnas lek og som var gode på fiksjonslek, sier
hun.
I hver av de
to barnehagene som deltok i studien gjennomførte Synnes to fortellerstunder,
hvor hun deltok både som kunstner, forsker og barnehagelærerutdanner.
– I den aller
første samlingsstunden var vi 16 barn og fire ansatte samlet. Vi fabulerte om
hva ulike objekter jeg hadde tatt med kunne være.
– Jeg er
inspirert av Gunilla Lindquist som sier at vi må oppdage kunnskapen sammen med
barna. Jeg visste ikke hva alle gjenstandene var, og kom ikke med ferdige svar.
Vi skulle fantasere sammen.
Hun viser et
bilde av den ene gjenstanden. Den er avlang og har en ende som kan dras ut og slås
inn igjen, slik at den lager lyd.
– Det var
ingen av oss som visste helt hva dette kunne være for noe. Da var det et barn som
sa: «Det er en prompemaskin!» Og det ble det.
«Hun
brukte min idé!»
I den andre
samlingen improviserte barna og Synnes frem en fortelling.
– Vi laget
en fortelling om prompemaskinen som ble eid av Hege. Og vi dro ut på eventyr og
havnet langt inne i en skog. Vi har var i en hytte og vi hadde en nabo som
spiste fluer på isen. Så fant vi en nøkkel. Jeg spurte barna: «Hva kan denne
passe til?» «En bil!» sa en av guttene. Vi gikk fra dør til dør og plutselig
oppdaget jeg en luke i gulvet, åpnet den og der var det en bil som nøkkelen
passet til. Garasjedøren åpnet seg og så kjørte vi videre på nye eventyr.
– Da hørte
jeg i høyre hjørne: «Hun brukte min idé!».
Dramatiske
virkemidler
Tanken bak
studien var å få mer kunnskap om hvordan man kan bruke dramatiske virkemidler
til å engasjere hele barnegruppa, opplyser Synnes.
– Det var
veldig viktig for meg å skape et «vi». Jeg ønsket å ha hele barnegruppa med. De
barna som ikke ville være med på samlingen, fikk sitte litt i periferien i
rommet, forteller hun.
Under
samlingene brukte Synnes dramatiske virkemidler, som blikk, pauser, dynamisk
stemmebruk, improvisasjon og fantasi.
– Eskild og
Hambro skriver om eventyrmønstre. Disse kunne jeg utenat og jeg improviserte
rundt dem, forteller hun.
Eventyrmønster (Eskild og Hambro, 2005, s. 80):
· En
person
· En
person til
· Et
sted/miljø
· Et
problem/en utfordring
· Et
mislykket forsøk på å løse problemet/utfodringen
· Mislykket
forsøk nummer to
· Løsning
på problemet
· Avslutning
– Det enkle er faktisk det beste
– Vi fant at
det gjennom fiksjon og bruk av dramatiske virkemidler er mulig å skape
opplevelser som kan inkludere alle eller store deler av barnegruppa, sier Synnes.
Og det er tilstrekkelig
med få og enkle virkemidler, understreker hun. Man trenger ikke ferdige manus
eller dyre kostymer:
– Det enkle
er faktisk det beste. Men du må ha en del kunnskap om improvisasjon og
dramatiske virkemidler, og ferdigheter til å bruke dem. Alle kan lære dette,
men vi må trene på det.
De
pedagogiske lederne som deltok i prosjektet fikk i oppgave å observere Synnes og barna under
samlingsstundene for å se om barna var engasjert.
– Det som
var gøy var at de barna som var litt i periferien i starten, ble veldig
interesserte etter hvert, sier Synnes.
– De
pedagogiske lederne fortalte også at de gjennom prosjektet hadde fått et nytt verktøy,
og at de nå lager masse fortellinger.
– Felles
opplevelser er blitt enda viktigere
I dag kommer
barn til barnehagen med veldig ulike erfaringer, påpeker Liv Ingrid Aske
Håberg.
– Før så
alle på samme barne-TV, og de kunne hente inspirasjon fra felles erfaringer. Vygotsky
sier at fantasifull lek bygger på erfaringer, og når erfaringene til barna er
så utrolig forskjellige, er det vi i barnehagen som må sørge for å lage felles
erfaringer. Som igjen kan bli en slags brønn hvor barna kan hente inspirasjon
til felles lek. Felles opplevelser i barnehagen er mye viktigere nå enn
tidligere, sier hun.
– En
barnehagehverdag er hektisk. Hvordan kan man gjøre det lettere å
kaste seg inn i leken og slik skape mer rom for lek og fantasi?
– Jeg tror
noe handler om struktur, men det handler også om å ha nok ansatte i barnehagen
til enhver tid i løpet av dagen. I tillegg handler det om erfaring med å bruke
fiksjonslek. Jeg observerte at man kan få store deler av barnegruppa med i en
slik fiksjonslek uten at alle ansatte er involvert. Men det krever trening,
sier Hege Holmqvist Synnes.