Felles
utforskning for barn og ansatte skjer som oftest under spontan lek og i naturen, og sjeldnere innenfor estetiske fagområder som drama og
musikk.
Det viser en
nasjonal undersøkelse blant barnehageansatte om hvilke arbeidsformer som
benyttes i det pedagogiske arbeidet med barna, og i hvilket faglig innhold personalet
oftest deltar utforskende sammen med barna.
I
undersøkelsen kommer det også frem at 36 prosent mener det er for lite tid til
planlegging av utforskende aktiviteter, mens 38 prosent er delvis enig i at det
er for lite tid til dette.
– Lite
belyst
Spørreundersøkelsen
er gjennomført av forskere ved Høgskulen på Vestlandet (HVL) som er tilknyttet
forskningssenteret BARNkunne. Den ble sendt ut til alle landets barnehager i februar
2022. Totalt 1351 barnehageansatte gjennomførte undersøkelsen i sin
helhet, opplyses det i rapporten som oppsummerer funnene.
Hovedmålet
med studien var å bidra med ny kunnskap om arbeidsformer og aktiviteter i
barnehagen, forteller professor Elin Eriksen Ødegaard – en av forskerne bak studien.
Forskerne
ønsket særlig mer kunnskap om i hvor stor grad barnehagepersonalet utforsker
verden sammen med barna.
– Bakgrunnen
for å rette oppmerksomheten spesielt inn mot felles utforskning som en
arbeidsform, er at dette er et ideal i barnehagens rammeplan og dermed en sterk
indikator på høy prosesskvalitet, sier Ødegaard.
Til nå har det
vært forsket lite på hvordan barnehageansatte tilrettelegger for utforskning,
påpeker hun.
– Vi ønsket derfor
å rette oppmerksomhet mot utforsknings-begrepet, som vi mener er lite belyst og hvor betydningen for kvaliteten på
pedagogikken er underkommunisert. Når barn møter omgivelsene sine for første gang er det mye de skal
forstå. Barn starter livet med sanselig utforskning, senere blir også leken
sentral for å forstå mer av den verden de lever i. Utforskning er også nært knyttet til læring. Gjennom å være
utforskende vil man kunne øve seg og lære både ferdigheter og nye begreper.
Annonse
– Mer enn
skjerm
Undersøkelsen
viser ikke overraskende at barnehageansatte bruker tid på å forberede seg til
utforskende aktiviteter med barna, og at de fleste legger vekt på å følge
barnas initiativ i disse utforskningene.
Dette
styrker bildet av den norske barnehagepedagogikken som barnesentrert, der barna
i stor grad viser vei i det som blir gitt oppmerksomhet, påpeker forskerne i
rapporten.
Respondentene
svarer at utforskende aktiviteter skjer mest i barns spontane lek (83 % svarer dette),
dernest ute i naturen (64 %) og i prosjektarbeid ledet av ansatte (49
%).
– Var det
noen funn som overrasket dere?
– Vi ble
litt overrasket over at det var så få som assosierte begrepet utforskning med
de estetiske fagene og med digitale verktøy, sier Ødegaard.
Mens mange av
respondentene svarer at de bruker materialer og gjenstander fra og i naturen,
er det langt færre som rapporterer at de utforsker ved hjelp av digitale
verktøy, drama og musikk.
– Rammeplanen
sier at personalet skal utforske kreativ og skapende bruk av digitale verktøy
sammen med barna. Vi syntes derfor det var overraskende at dette ikke kom
tydeligere frem i undersøkelsen.
Det finnes
et stort utforskende potensial i den digitale teknologien, mener Ødegaard.
– Digitalisering
trenger ikke bety at man sitter og ser på en skjerm. Digitale verktøy kan inngå
i både kroppslige, kreative og sanselige prosesser. Det finnes mange
applikasjoner som stimulerer til utforskning, som man kan ta i bruk både ute og
inne, sier hun.
Om undersøkelsen
I 2022 ble
et spørreskjema om arbeidsformer og aktiviteter i barnehagen sendt ut til alle
landets barnehager.
Et av målene
med studien var å finne ut hva som utløser arbeidsformen felles utforskning,
hvilken rolle læreren inntar, og i hvilke aktiviteter en slik arbeidsform
utspiller seg. Det var også et mål å kunne fange opp aspekter ved barnehagens
innhold og arbeidsmåter som kunne gi en innsikt i barnehagen som arena for
danning, lek, læring og utforskning.
2200 ansatte
deltok i undersøkelsen, hvorav 1351 gjennomførte undersøkelsen i sin helhet.
Blant dem
som fullførte undersøkelsen var det flest pedagogiske ledere, 34 % (458),
etterfulgt av barne- og ungdomsarbeidere, 22 % (296), og styrere, 18 % (248). 9
% (123) hadde tittelen barnehagelærere, barnehageassistenter med annen
utdanning utgjorde 7 % (88) og ufaglærte barnehageassistenter 6 % (86) av de som
svarte på undersøkelsen.
At det også rapporteres
om lite felles utforskning med utgangspunkt i estetiske arbeidsformer som drama
og musikk, gir grunn til å reise spørsmål ved om det er behov for en nasjonal
strategi for å styrke utforskende aktiviteter knyttet til estetiske fagområder,
mener Ødegaard.
– Jeg mener
at man i fremtiden, både på etter- og videreutdanningsfeltet og innenfor Rekomp
(Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehage), bør rette mer
oppmerksomhet mot barnehagerelevante
ferdigheter i kunstfagene, sier forskeren.
Tidligere undersøkelser
har funnet at fagområdet Kunst, kultur og kreativitet er blant områdene det jobbes
minst med i barnehagene.
– Vår
undersøkelse forsterker dette inntrykket, sier Ødegaard.
Lite
utforskning på kjøkkenet
I
undersøkelsen ble respondentene bedt om å ta stilling til hvor ofte og på hva
slags arenaer det oppstår utforskende samspill i barnehagen. Basert på svarene er
de mest brukte utforskningsstedene naturen og ulike steder på barnehagens
uteområde, mens kjøkkenet er et sted som sjelden brukes til utforsking.
«Det er interessant
å følge dette opp videre. Kan dette bety at kjøkkenet ikke er et sted for barns
aktiviteter? Eller betyr dette at potensialet som ligger i barns
sanseerfaringer og utforskning av smak, lukt og konsistens, ikke er kjent nok eller
artikulert i barnehagene?» skriver forskerne i rapporten.
Heller ikke
barnehagens nærmiljø er en stor arena for utforskende aktiviteter, ifølge
undersøkelsen.
Vann er
populært
Respondentene
fikk også spørsmål om de har eksperimenter i barnehagen. Her svarte 64 prosent ja.
Disse ble bedt om å utdype hva slags eksperimenter de jobber med i barnehagen.
Eksperimenter
som omhandler vann er mest populært. Deretter kommer andre naturfaglige
eksperimenter og eksperimenter innenfor fysikk og kjemi.
Når de samme
respondentene ble spurt om hvor ofte de gjennomfører eksperimenter, rapporterte
62 prosent at de gjør det én gang i måneden, 24 prosent svarte to ganger i
måneden, mens 14 prosent svarte én gang i uken.
Bortgjemt
utstyr
Undersøkelsen
tyder på at barnehagepersonalet i stor grad assosierer utforskning med uteaktiviteter,
og da spesielt i natur og med vann, påpeker forskerne.
Samtidig rapporterer
53 prosent av de 1351 respondentene at de sjelden eller aldri utforsker
naturfagseksperimenter ved hjelp av naturfaglig utstyr.
«Dette
funnet samsvarer med en fersk observasjonsstudie om bruk av materiell knyttet
til fagområdet natur, teknikk og miljø, gjort i 26 barnehager. Der var
resultatet at det var lite bruk av materiell til å utforske natur, teknikk og
miljøfaglige fenomener, til tross for at utstyret fantes i barnehagene (Hammer
& Grindheim, 2023). Dette utstyret sto for det meste vekklåst, bare noen
faktabøker var gjort tilgjengelig for barna i det daglige» skriver forskerne.
For lite
tid til planlegging
Svarene i
undersøkelsen sier også noe om utfordringer barnehageansatte møter på i
gjennomføringen av utforskende aktiviteter, påpeker Ødegaard.
En av disse
er tid til planlegging.
Hele 36 prosent
av respondentene mener det er for lite tid til å planlegge utforskende
aktiviteter. Samtidig sier 38 prosent seg delvis enig i dette.
23 prosent er
enig i at det er for mange møter som tar dem bort fra arbeidet med barna, mens
28 prosent er delvis enig i denne påstanden.
– Vi vet at barnehageansatte har høye idealer om
tilstedeværelse for barna, og at så mange som halvparten mener at det er for
mange møter og så mange som 74 prosent mener helt eller delvis at det er for
liten tid til å planlegge, ser vi som et dilemma i resultatene.
– Det
kan være flere årsaker til at så mange oppgir at det er for lite tid til planlegging.
Vi vet for eksempel at det er høyt sykefravær i barnehagene. Vi er stadig i
kontakt med barnehagelærere som forteller at plantiden ryker fordi de må «slukke
branner». Da er det en viktig lederoppgave å sørge for at plantiden ikke bare
fisler ut. Man må få ta igjen det tapte, sier Ødegaard.
– Dette er også
en alvorlig melding til barnehageeierne. De må sørge for at barnehagene får
mulighet og tid til å drive systematisk kvalitetsarbeid, legger hun til.
Kollektiv
refleksjon
Respondentene
fikk også spørsmål om hvor ofte dokumentasjon (foto, video, praksisfortellinger
eller andre observasjoner) hadde vært utgangspunkt for kollektiv refleksjon om
det pedagogiske arbeidet de siste seks månedene.
17 prosent svarer
at de ikke har deltatt i slik kollektiv refleksjon det siste halvåret.
14 prosent
av respondentene rapporterer at de har gjort dette ukentlig, 29 prosent svarer én
til tre ganger i måneden, 30 prosent svarer to til tre ganger i løpet av et
halvår, mens 10 prosent svarer at de har deltatt i kollektiv refleksjon én
gang.
– Vi ble
overrasket over hvor stor andel som rapporterer at de ikke driver med kollektiv
refleksjon. Jeg kan ikke se for meg at man kan holde en høy kvalitet i sektoren
uten at personalet får anledning til metarefleksjon over sin egen praksis og at
denne refleksjonen er forskningsbasert, sier Ødegaard.
Hele 50
prosent av respondentene mener det er for lite tid til felles refleksjoner i
løpet av barnehagehverdagen, mens 37 prosent sier seg delvis enig i dette.
– Dette er også et resultat verdt å merke seg for barnehageeiere. Personalet må sikres tid nok
for å kunne planlegge og styrke det felles pedagogiske arbeidet i barnehagen,
sier forskeren.
Andre funn i undersøkelsen:
- 84 prosent av respondentene er enig i
at det er viktig at personalet er utforskende. 68 prosent svarer også at de
foretrekker å være utforskende sammen med barn i små grupper.
- 39 prosent
rapporterer at de pleier å bruke utforskende spørsmål og kommentarer i
hverdagsoppgavene i barnehagen.
- 35 prosent
av respondentene mener det er tilstrekkelig tid til barns egen utforskning. 40 prosent
er litt enig i dette. Mens henholdsvis 11 og 5 prosent er litt uenig eller
uenig i at det er nok tid til barns egen utforsking i hverdagen. (8 prosent er
verken enig eller uenig.)
- Videre er 25
prosent enig i at det er tilstrekkelig tid for ansatte til å følge opp
planlagte utforskende aktiviteter med barna. 40 prosent er delvis enig. Mens 17
prosent er litt uenig og 7 prosent er uenig i dette. (11 prosent er verken enig
eller uenig.)
- 26 prosent
er enig i at det er nok tid til ansattes spontane utforskning sammen med barna.
36 prosent er delvis enig. Henholdsvis 20 og 10 prosent er litt uenig eller
uenig i dette. (9 prosent er verken enig eller uenig.)
- 17 prosent
av respondentene sier seg enig i at tilrettelegging for utforsking er den
viktigste oppgaven for barnehagen, 48 prosent er delvis enig i dette.
«Alt i alt
er de fleste av respondentene (73 % av 1351) enige i at det er mange
situasjoner i løpet av dagen som gir muligheter for deltakelse i barns
utforskende aktiviteter. Dette resultatet gir et godt utgangspunkt for
kvalitetsdrivende tiltak i barnehagesektoren» skriver forskerne i rapporten.
– Jeg tror
at felles utforskning mellom voksne og barn – det at personalet går inn og ut
av rollen med å fasilitere for og planlegge for at barn kan sanse, leke, utforske
og undersøke – er nøkkelen til en høykvalitetsbarnehage. Det betyr at du både
tar barns sanselige måte å være i verden på, barns lek og barns læring på alvor,
sier Ødegaard.