Idun Skogstad har tatt treårig kunstfaglig fordypning ved DMMH.Foto: Privat / Idun Skogstad
Hvordan berike barns estetiske uttrykksrepertoar gjennom kunstmøter?
Barnehagelærer og kunstpedagog Idun Skogstad deler sine tips.
IdunSkogstadNyutdannet barnehagelærer og kunstpedagog
Publisert
Annonse
Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Hvordan
kan vi hente inspirasjon fra kunstmøter for
å berike barnas skapende prosesser i barnehagen? I rammeplan for barnehager finner vi barns rett til å
bli kjent med kunst og kultur, og det står videre at de skal få bearbeide sine
inntrykk og følelser etter slike møter (Kunnskapsdepartementet, 2017, s. 50). Det viktige her blir altså
sammenhengen mellom barns kunstmøter og skapende kunst- og håndverksaktiviteter
i barnehagen.
Min
egen erfaring av det å jobbe kreativt er lenket til en prosess der det å gjøre
seg kjent med kunst og kultur er essensielt for å finne inspirasjon til det å
være skapende, noe jeg har bred erfaring med fra en tidligere karriere innen mote- og kostymedesign.
Som
nyutdannet barnehagelærer og kunstpedagog, håper jeg å kunne inspirere til å
sette barnehagens kunst- og håndverksaktiviteter i en større kulturell
sammenheng. Dette ble utgangspunktet for gjennomføringen av prosjektarbeidet dere
nå skal få høre om, og som videre ble grunnlaget for utformingen av min
praktisk-estetiske bacheloroppgave. Siden denne teksten er
skrevet med utgangspunkt i bachelorprosjektet mitt, vil den inneholde tekst og
bilder som er hentet fra oppgaven min.
Forberedelsene
I
forberedelsesfasen ble jeg inspirert av Carlsen (2021) som i sin bok om Reggio
Emilia forteller om prosjektet «Barn, kunst,
kunstnere» (Vecchi & Giudici, 2010). Her er det barnehagens pedagoger som
først møter kunsten, og gjør seg kjent med denne, for videre å drøfte hvilke
aspekter som vil være interessante for barna. Vecchi
(1998) sier at ved å studere kunsten kan vi lære oss å utforske nye estetiske
veier med barna (Carlsen, 2021, s. 102).
Nidarosdomen
ble mitt valgte kunstobjekt, og jeg besøkte den flere ganger for å gjøre meg
kjent med arkitekturen og kunsten som finnes der. Det som slo meg sterkt var kontrasten mellom den grå, tidvis svarte
steinen i katedralen, og de fargede glassmaleriene, transparensen, og lys og
skygge som ble skapt inne i kirkerommet. Jeg valgte derfor glassmaleri som temaet
jeg ønsket å legge vekt på i min formidling til barna.
Som i Reggio Emilias
prosjekt ble pedagogens refleksjoner rundt de estetiske fenomenene
utgangspunktet for prosjektet med barnegruppen. Hjemme bearbeidet jeg inntrykkene
ved å lage collager, jeg satte sammen bilder og materialer for å skape et
utgangspunkt for det jeg ville formidle. Skal man bli dyktig i å lede estetiske
prosesser for barn, er det viktig å selv ha erfaring med ulike uttrykksformer,
for når vi har en slik erfaring kan vi gi barna innspill og hjelpe dem slik at
de også får utvidet sitt uttrykksrepertoar (Waterhouse, 2022, s. 128-129).
Jeg produserte til slutt motiver
klippet ut i transparent farget cellofan som jeg la inn i doble rammer; dette skapte
en enkel imitasjon av glassmaleri som jeg presenterte for barna i vårt første
møte i barnehagen.
Det første
møtet
Annonse
Når
man jobber med et prosjektarbeid, er det viktig å konsentrere seg om et felles
tema, et avgrenset begrep som gir en tydelig rettesnor (Kjær, 2016, s. 34).
Nidarosdomen er et bygg som rommer mye, og for å avgrense prosjektet hadde jeg
på forhånd valgt glassmaleri som tema. Dette la jeg vekt på i det første møtet
med barnegruppen. Jeg presenterte transparente materialer i klare farger for
barnas utforskning, samtidig som jeg fortalte barna om Nidarosdomen og
glassmaleriene vi ville få se der.
Det
som ble mest fremtredende for meg i dette første møtet med barna var deres evne
til å ta tak i impulsen og utforske den videre på egne premisser, ved å ta i
bruk rommet og det som fantes tilgjengelig for dem i det fysiske miljøet.
Her
blir det passende å presentere begrepet intraaktivitet: Intraaktivitet vil si at
alle elementer i en gitt kontekst, både materielle og ikke-materielle,
står i et gjensidig påvirkningsforhold og sammen former det som utspiller seg
(Taguchi, 2010, referert i Waterhouse 2021, s. 36). Som pedagog blir det da vesentlig å vurdere
helheten i konteksten som relevant for erfaring og læring, siden både objekter,
rom, materialer og mennesker vil forme hva som erfares i situasjonen
(Waterhouse, 2021, s. 37). Dette kom tydelig til uttrykk gjennom at barna tok
tak i materialene jeg tilbød, og utforsket dem videre i samspill med elementer
som allerede fantes i rommet.
Vi eksperimenterte med fargede cellofanark, og
barna fant fram lekefigurer som de tok inn i leken og anvendte for å utforske
skygger med. Et barn slo på et lysbord som jeg ikke hadde lagt merke til
engang, og begynte å undersøke cellofanarkenes transparens og hvordan fargene
kunne endres ved at de ble lagt oppå hverandre.
Kunstmøtet
Barn er i verden og opplever den
gjennom kroppen. Maurice Merleau-Ponty (1908-1961) utviklet det vi betegner som
kroppsfenomenologi, som kjennetegnes av en idé om at det er gjennom våre kropper vi får våre erfaringer og
konstruerer vår forståelse av verden (referert i Waterhouse, 2021, s. 14). Barns
kropplig orienterte tilstedeværelse er sterkt forbundet med trangen til å
berøre (Waterhouse, 2017, s. 64). «Man ser ikke med hendene» er et uttrykk jeg
kan huske fra da jeg selv var barn, men det er jo akkurat det barn har behov
for! Barn griper med hendene for å begripe og utvikle forståelse (Fredriksen,
2013, s. 30).
Med utgangspunkt i
dette ble det essensielt å velge et kunstobjekt som ville tillate barna å oppleve
kunsten med hele sitt sanseapparat gjennom å røre ved objektene og materialene de skulle møte. Nidarosdomen ville tillate oss å kjenne på og å snakke
sammen underveis, og dette ville igjen gi muligheter for å skape et følelsesmessig
engasjement hos barna. For eksempel da vi
undersøkte katedralens døpefont oppdaget barna at det glitret, og de mente det
var vann som skapte denne effekten. De ville hjelpes opp slik at de kunne ta og
føle på vannet, men oppdaget at det ikke var noe vann der.
Hendene rørte bare stein, siden det var selve
steinen som glitret! Her blir det tydelig at barn lærer gjennom sine sanser og
sine kroppslige erfaringer (Fredriksen, 2013, s. 27).
Å tillate barnas kroppslige impulser i kunstmøter,
henger sammen med en dialogbasert kunstdidaktikk, der barnas egne erfaringer er
sentrale (Waterhouse, 2017, s. 74). Ifølge Hopperstad (2022) skal ikke barnehagelæreren
bare gi barn opplevelser med kunst og kultur, men møte dem som aktive subjekter
og medskapere av sitt eget kulturliv. Slik vil barnehagelærerens rolle for kunstfaglige
prosesser være flerfasettert; hen skal tilby sin erfaring og sin kompetanse for
å bidra med ny kunnskap utover det barna har selv, og samtidig være åpen for
barns egen kulturskaping, og delta i å skape kultur sammen med dem (Hopperstad,
2022, s. 13).
Tredje
møte; barna maler
Ved oppstart av maleøkten samlet jeg barnegruppen for
å se på bilder fra møtet med Nidarosdomen, og samtale rundt våre opplevelser.
Ifølge Kjær (2016) er det å samtale om tidligere felles aktiviteter gunstig for
å ta opp tråden igjen i et prosjektarbeid (Kjær, 2016, s. 49). Slik kunne jeg
styre barnas oppmerksomhet over til prosjektets tema; nemlig glassmaleri, før
vi gikk over til denne dagens hovedaktivitet som var å male på gjenbrukte rammer
av plexiglass.
Ifølge
dramapedagogen Malcom Ross er leken grunnlaget for barns skapende aktiviteter,
og i leken kan barna både bearbeide impulser og få nye, og slik blir lek og
impuls forbundet med hverandre (referert i Moe, 2018, s. 175). Lekens form er ikke planlagt på
forhånd, men utvikler seg intuitivt i lekprosessen (Guss, 2015, s. 43). Jeg
mener barns skapende prosesser følger lekens modell, og blir til underveis. Dette
ble tydelig i maleøkten jeg hadde sammen med barnegrupen. Her var det gleden i
å utforske materialer og tekstur som stod i fokus, og maleprosessen hadde en
slags sirkulær dramaturgi (Guss, 2015), der stadig nye bilder vokste fram og
erstattet det bildet som allerede var der. «Æ male gress, og vann og en øy, men no bli
det bare gress» var det et barn som fortalte
mens hen malte.
I
estetisk erfaring samarbeider impuls og materiale, og meningen skapes underveis
i prosessen, der en erfaring gir grunnlag for nye erfaringer (Letnes, 2018, s.
71). Prosessen og leken driver utforskningen videre, slik jeg fikk oppleve her;
uten at barna forsøker å holde
fast ved et sluttresultat. Når
vi tilrettelegger for barns skapende prosesser bør vi gi barna frihet til å
undre seg, eksperimentere og utfolde seg uten å bli stanset eller dømt av den
voksne. Ved
å observere, gi praktisk hjelp og være støttende, kan vi la barnet utfolde seg
i å undersøke malingens muligheter ut fra egne forutsetninger (Kjær, 2019, s.
102).
Det er viktig å huske på
at vi
voksne kan fordype barnas læringsprosesser gjennom våre didaktiske valg, siden
det er vi som introduserer teknikker og materialer til barna slik at de evner å
uttrykke seg (Moe, 2022, s. 263). Gjennom mitt didaktiske valg om å gi barna gjenbrukte
rammer av plexiglass å male på, ga jeg både en mulighet og en begrensning med
tanke på hva barna kunne skape. Rammene
ble malt med bakstykkene montert.
Da malingen var tørket tok vi av
bakstykket til rammen, og utforsket motivenes transparens med lommelykter og
ved å stille maleriene opp mot vinduene i rommet. Dette ble et overraskende
øyeblikk for flere av barna: Ved hjelp av lys og den gjennomskinneligheten dette
skapte, fikk bildene ekstra fargestyrke og livfullhet. Barna var tydelig
interesserte i å se hvordan deres malerier kom til liv, og jeg tror de var rimelig
stolte av det de hadde laget.
Oppsummerende refleksjoner
Det er to funn fra prosjektet som etter min mening er særlig relevante,
og disse funnene bekrefter de teoriene jeg har lagt til grunn for prosjektet. Det
første er betydningen av å skape en sammenheng mellom den kunsten barna blir
kjent med, enten gjennom fysiske kunstmøter eller gjennom bilder og lignende
som studeres i barnehagen, og de skapende aktivitetene barna gjør selv. Dette
starter ved at vi voksne selv gjør oss kjent med kunsten og setter oss inn i
relevante estetiske aspekter ved denne, slik at vi evner å
formidle en
sammenheng i kunstfaglige prosjekter hvor barna både blir kjent med
eksisterende kunst, og får erfaringer med å være skapende selv.
«Skapande
är en medfödd kraft vars närmaste släktning är frihet» sier Taube og Sokolow (2020); og dette
sitatet leder oss over til det andre funnet: Når jeg vel har introdusert noe for barna, det være seg et
innspill eller et kunstmøte, så er det gunstig å gi barna spillerom for å utforske
impulsen ut ifra sine egne følelser og inntrykk. Slik gir vi barna mulighet til
å bli kjent med både verden og seg selv, og reell medvirkning kan finne sted,
da det å være skapende og det å uttrykke seg er en del av det å være et
menneske. Sagt med Håkon Blekens ord: «For vel er kunsten unyttig i vanlig
forstand, men dens kraft lar seg likevel ikke stans» (Bleken, 2012, s. 161).
Litteraturliste:
Bleken, H. (2012).
Motstandens estetikk. I Ø. Varkøy, (red.), Om nytte og unytte. Abstrakt.
Carlsen, K. (2021). Reggio Emilia – atelierkultur og
utforskende pedagogikk. Fagbokforlaget.
Fredriksen, B.C. (2013). Begripe med kroppen – Barns
erfaringer som grunnlag for all læring. Universitetsforlaget.
Letnes, M.A. (2018).Barns estetiske erfaring, lek og
læring. I N.S. Frisch, M.A. Letnes, J. Moe (red.), Boka om kunst og håndverk
i barnehagen. Universitetsforlaget.
Moe, J. (2022) Kunstdidaktikk i barnehagen - Hvordan blir
barnehagens kunstneriske utsmykning gjort til gjenstand for kunstmøte? I S.
Broström, T. Lafton, M.A. Letnes (red.), Barnehagedidaktikk -En dynamisk og
flerfaglig tilnærming (2. utg.). Fagbokforlaget.
Moe, J. (2018). Materialer, form og rom - inne og ute. I
N.S. Frisch, M.A. Letnes, J. Moe (red.), Boka om kunst og håndverk i
barnehagen. Universitetsforlaget.
Skogstad, I. (2024). Barns
kunstmøte som impuls for skapende virksomhet i barnehagen. (Bacheloroppgave). Dronning Mauds Minne Høgskole.
Taube, M. & Sokolow, P. (2020). Det stora
konstkalaset. Mondial.
Waterhouse, A.H.L. (2022). Hva skal til for å være en
dyktig barnehagelærer i fagområdet kunst, kultur og kreativitet? I M.D.
Bergsland og H. Jæger (red.), Bacheloroppgaven i barnehageutdanningen (2.
utg.).
Waterhouse, A.H.L. (2021). I materialenes verden –
Perspektiver og praksiser i barnehagens kunstneriske virksomhet (2. utg.).
Fagbokforlaget.
Waterhouse, A.H.L. (2017). Med kunst i barnehagen.
Fagbokforlaget.