Studiested Pilestredet, OsloMet.
Foto: Skjalg Bøhmer Vold/OsloMet
Ønsker å lære om norsk barnehage og skole: Fikk over 500 søkere til 100 plasser
Til høsten dobles antall plasser på den populære etterutdanningen.
Personer med pedagogisk utdanning fra utlandet har
strømmet til kurset Innføring i norsk barnehage og skole. De fleste
deltakerne har flyktningbakgrunn, og mange kommer fra Ukraina, opplyser OsloMet
på sine nettsider.
Etterutdanningen, som barnehage.no tidligere har omtalt,
gir kunnskap om norske barnehagers og skolers verdigrunnlag, deres organisering
og rammene for pedagogisk arbeid og samhandling.
– Målet er at kursdeltakerne skal stille sterkere med
tanke på å få seg jobb i en barnehage eller skole her, sa Marit Lunde i et intervju
med barnehage.no i desember.
Hun er leder ved Nasjonalt senter for flerkulturell
opplæring (NAFO) ved OsloMet, som står bak tilbudet.
Lunde understreket den gang at kurset også er åpent for personer
med pedagogisk utdanning fra utlandet som allerede har fått seg jobb i norsk barnehage
eller skole.
Om kurset:
Etterutdanningen «Innføring i norsk barnehage
og skole» tilbys i samarbeid mellom Nasjonalt senter for flerkulturell
opplæring (NAFO), Institutt for barnehagelærerutdanning og Institutt for
grunnskolelærerutdanning, alle ved OsloMet.
Kurset skal gi de som har relevant pedagogisk utdanning
fra utlandet en innføring i norsk barnehage og skole.
Kurset gir ikke jobbgaranti eller studiepoeng fra høyere
utdanning, men er ment å være et utgangspunkt for videreutvikling av egen
kompetanse i en ny kontekst.
Undervisningen er på norsk, med støtte på ukrainsk, og
med skriftlig tilrettelegging på engelsk ved behov.
Mye av læringen foregår digitalt, men det er også to
fysiske samlinger.
Neste kursrekke har oppstart i september.
(Kilde: oslomet.no)
Over 500 søkere
Første kursrekke hadde oppstart i mars i år. Det var plass til
rundt 100 deltakere – over fem ganger så mange søkte.
– Vi ble overrasket over den store interessen, men det
viser at behovet for denne typen etterutdanning er stor. Vi dobler derfor
antall plasser til høsten, uttaler Lunde i en artikkel publisert på OsloMets
nettsider.
I september starter 200 nye deltakere fra hele landet på
kurset. Det legges opp til to fysiske samlinger. Resten av undervisningen vil foregå
digitalt.
Kurset er gratis og har en varighet på fire måneder. Undervisningen
er på norsk, med støtte på ukrainsk. I tillegg vil de som har behov for det, få skriftlig
tilrettelegging på engelsk.
– Lært mye
En av dem som tok kurset våren 2024 er ukrainske Olena
Sarachan, som kom til Norge for litt over to år siden. Hun er utdannet
engelsklærer og har 20 års erfaring fra ukrainsk skole. I dag jobber hun i en
innføringsklasse på Hedrum skole i Larvik, med barn fra ulike land.
Sarachan er fornøyd med å ha fått en innføring i det som kjennetegner
norsk barnehage og skole.
– Vi har lært mye om lovverk og rammeplaner. Kurset har
hjulpet meg med å få struktur på den kunnskapen som jeg har fått mens jeg har
jobbet i norsk skole, sier hun til OsloMet.
Marit Lunde ved NAFO peker i samme artikkel på at det er
behov for kompetansen kursdeltakerne allerede besitter i barnehagene og skolene
våre.
– Vi vet at mange kommuner har stort behov for personell
med pedagogisk bakgrunn, som også snakker andre språk, sa hun til barnehage.no i desember.
Hun håper alle deltakerne som ikke allerede er i jobb, vil få seg jobb i enten barnehage, skole eller SFO.