– Jeg vil at barna skal forstå at alt liv er viktig og verdifullt, sier forfatter og joiker June Sommer Strask.
Foto: Privat / Getty Images
– De samiske sagnene gir en fin inngang til å snakke om dyr og natur
Forfatter og formidler June Sommer Strask deler sine tips.
Strask har i en årrekke formidlet joik
og fortellinger til barn og voksne gjennom forestillinger og joikeverksted.
Hun har også skrevet flere bøker,
blant annet Luottat sániin– Spor i ord. Her har hun samlet 29 samiske skapelsessagn (eller opphavssagn) – om hvordan det samiske folket ble skapt, hvordan villreinen ble til,
hvordan ueren fikk utstående øyne, og mye mer.
– Jeg har alltid vært interessert i sagn og synes særlig
skapelsessagn er fantastisk artige og interessante.
Lite kjent blant barna
Strask vokste opp i Samasjøen i Harstad og i Berlevåg, og fikk som barn høre mange
fortellinger av eldre familiemedlemmer om dyrene og naturen som omga dem.
I
voksen alder begynte hun å samle inn skapelsessagn fra ulike deler av Finnmark.
Hun tok med seg disse da hun i 2015 og 2017 reiste på turné med den kulturelle
skolesekken i hjemfylket.
– Barna var
veldig interessert i det jeg formidlet, men selv om mange av dem var samiske,
kjente de færreste til sagnene fra før. Jeg tenkte at dette måtte jeg gjøre noe
med! Disse sagnene er en del av vår immaterielle kulturarv og derfor viktig å formidle, sier Strask.
Viktig lærdom
Spor i ord-boka
kom ut på Iđut forlag i 2021. De siste par årene har Strask reist rundt til både
skoler og barnehager for å gjøre barn kjent med de samiske sagnene.
Nylig var hun invitert til
barnehagekonferansen Forskerfrø i regi av Naturfagsenteret og
Utdanningsforbundet, for å fortelle om hvordan samiske fortellinger kan være en
inngang til å snakke om dyr, natur og samisk kultur i barnehagen.
– I tillegg til å være spennende, inneholder de samiske sagnene mye
viktig lærdom om naturen, fugler, fisker og innsekter, forteller Strask.
Sagnet om jerpa
kan for eksempel gi anledning til å snakke om hvordan jerpe-fuglen ser ut, hva
den spiser og hvor den lever, foreslår hun. Mens barna kan bli kjent med
kjennetegn på ulike fiskearter gjennom sagnet om laksen – som møter både hyse, kveite
og uer på sin vei.
– Det er
også flere sagn som sier noe om hvordan det samiske folk ble til, så man kan
også lære mye om det samiske folk gjennom sagnene, sier hun.
Gode
samtaler
Sagnene Strask
har med seg ut i barnehagene er både humoristiske og forunderlige.
Noen er også
skumle.
– Mange av
de samiske sagnene er ganske voldsomme, det pyntes liksom ikke på noe. Hvis man
skal bruke disse i barnehagen bør man sette av god tid til å snakke om dem, slik at barna ikke misforstår og blir redde, råder hun.
I boka har
hun blant annet tatt med sagnet om Elliid máddo. Alle dyr har en stammor, og máddo
– stammoren – kommer hvis man har vært slem mot et dyr, forteller
Strask.
– Da jeg var på turné med
bokbussen i Trøndelag var jeg usikker på om jeg skulle fortelle barnehagebarna om máddo, men det viste seg at
dette sagnet som egentlig er ganske skummelt, genererte veldig gode samtaler
med barna om at det ikke er greit å plage levende skapninger.
– Vi snakket
om forskjellen på å tråkke på en bille ved et uhell og å plage en bille med
vilje. Det ble fine samtaler om hva som er plaging og hva som er
håndtering. Man skal for eksempel helst la rumpetroll være i fred, men hvis man løfter dem
forsiktig opp, ser på dem, og setter dem ut igjen, så er det ikke det samme som
å plage rumpetrollene ved å stikke pinner borti dem, sier Strask.
Etter en av disse fortellerstundene var det et barn som ropte: «Se, en maur! Vi må hjelpe den,
for den vil ut».
– De andre
barna sprang til. De brukte papir til å geleide den forsiktig over gulvet og
frem til døren. Det ble en fantastisk opplevelse for både barna og meg, og alle
var glade for at mauren kom seg ut i god behold.
Omsorg
for dyrene og naturen
Når Strask
har fortellerstunder i barnehager har hun alltid med seg en veske med spennende
gjenstander. For eksempel en elgtann.
– Da får
barna gjette hva det er, og så pleier jeg å fortelle sagnet om elgen.
Etterpå
snakker hun med barna om hva man bør gjøre hvis man er ute i skogen og det
plutselig står en elg et lite stykke foran en.
– Noen tror
at man bør legge seg ned for å vise at man ikke er farlig. Det er ikke lurt,
for da kan elgen hoppe rett på deg. Man bør heller trekke seg rolig tilbake –
hvis man har mulighet til det – slik at elgen forstår at man kommer i fred.
Elgen angriper hvis den føler seg truet og legger man seg ned på bakken, vil den
synes det er rart og skummelt, sier Strask.
– Jeg mener
det er viktig å prate om hvordan man skal oppføre seg i naturen. På mine barnehage-
og skolebesøk har jeg lagt merke til at det er mange barn som ikke vet så mye
om dette. Det er egentlig ikke så rart for stadig færre barn har erfaring med å
være ute i vill natur. Derfor er jeg opptatt av at barna skal få tilgang til de
samiske sagnene og lærdommen i dem. Jeg vil at de skal forstå at alt liv er
viktig og verdifullt. Hvis du får omsorg for dyrene når du er barn, tror jeg du også vil
tenke på dem når du i voksen alder skal gjøre ting som kan få konsekvenser for deres livsmiljø,
sier forfatteren.
I mars skal
Strask på en ny barnehageturné. Denne gangen i Innlandet.
– Jeg gleder
meg til å dra ut på turné og treffe barnehagebarn igjen. Jeg har sett hvilken
omsorg de kan ha, for eksempel for en liten maur, sier hun.