
Styrerutdanningen roses i evaluering
Fafo anbefaler at det nasjonale studietilbudet opprettholdes og videreutvikles.
- Styrerutdanningen gir bedre ledelse og setter avtrykk i praksis.
- Styrerutdanningen treffer godt uavhengig av barnehagestørrelse og eierskap.
- Studiestedets faglige profil preger studietilbudet.
Det er hovedfunnene i sluttrapporten for evalueringen av den nasjonale lederutdanningen for barnehagestyrere, som Fafo har utarbeidet på oppdrag fra Utdanningsdirektoratet.
«Hovedkonklusjonen er at styrerne opplever at de står stødigere i lederrollen etter å ha tatt styrerutdanningen», heter det i rapporten.
Vanskelig økonomi
Evalueringen viser at de som har tatt styrerutdanningen og andre former for ledelseskurs opplever sin kompetanse i omstillingssituasjoner langt bedre enn de som ikke har noen lederutdanning. (Denne forskjellen gjelder ikke for det pedagogiske arbeidet i barnehagen.)
Av spørreundersøkelsene som er brukt, framgår at en klart høyere andel av de som ikke har tatt lederutdanning, opplever regnskap og økonomi som vanskelig. Samtidig viser evalueringen at de som har tatt styrerutdanningen ønsker seg mer kompetanse på regnskap og økonomi. Noe Fafo tolker som et tegn på at den økonomiske hverdagen i barnehagene er blitt mer komplisert.
Regnskap og økonomi er det fagområdet hvor styrerne generelt opplever at de har mindre kompetanse enn det stillingen krever.
Mellomstore barnehager
Fafo har også undersøkt om organisatoriske rammebetingelser som eierskap og størrelse har hatt betydning for opplevd nytte av studiet, men dette ser ut til å ha liten betydning. Utdanningen ser ut til å treffe godt uavhengig av om barnehagen er liten/stor/kommunal/privat.
En liten forskjell registreres imidlertid i mellomstore barnehager (22-29 ansatte), som i litt større grad gir uttrykk for litt større utbytte av det de har lært om foreldres rettigheter, regnskap og økonomistyring og hvordan de forholder seg til omgivelser.
Fafo tolker dette som at ledere mellomstore barnehager har arbeidsoppgaver som er omfattende og krevende, samtidig som de ofte i mindre grad enn ledere i store barnehager har tilgang til støtte og veiledning.
Litt ulik vektlegging
Rapporten viser at det er variasjon i de ulike studiestedenes faglige profil, men ingen store forskjeller i hvordan undervisningen er organisert. Udir oppsummerer slik:
«NHH skiller seg først og fremst ut med en mer generell og strategisk ledelsesorientering. BI har også en tydelig ledelsestilnærming, men med en sterkere barnehagefaglig vektlegging. Profesjonsstudiestedene DMMH og USN har en mer utpreget barnehagefaglig tilnærming, mens lederstudiet ved UiA skiller seg ut ved å ha en tydeligere statsvitenskapelig tilnærming.»
Studiene er organisert rundt fysiske samlinger hos alle, og det legges stor vekt på praksisnære oppgaver og gruppearbeid. Det er større variasjon når det gjelder arbeidsmetodikk og hvilke verktøy som vektlegges.