- Dette er et innsendt bidrag, og gir uttrykk for skribentens meninger og holdninger. Vil du delta i debatten? Send gjerne inn innlegg hit.
Jeg jobber
som pedagog i en privat barnehage i Oslo og har jobbet med barn i 13 år. Som
pedagog opplever jeg å være midt i alt det som skjer i barnegruppen, midt i her
og nå. Barns hverdag kretser omkring lek, utforskning, opplevelser,
iakttagelser og ny læring (Togsverd & Rothuizen, 2015, s. 245). Samtidig
kretser deres hverdag omkring de ansatte i barnehagen. Pedagoger og pedagogiske
medarbeidere er barnets sentrum, trygghet, inspirasjon og veiledere.
Togsverd og
Rothuizen (2015) uttrykker at pedagogen er midt i en ballade, de nevner
at: «Balladen spiller på hele spektret: dansen; folkeviser der fortolker
livet og bringer en form for orden i livets store spørgsmål […]» (Togsverd
& Rothuizen, 2015, s. 246). Når jeg leser dette forstår jeg det som at
balladen bygger på alt rundt seg, det vil si tradisjoner, historie, kjærlighet,
opplevelser, ønsker, fortid og nåtid, alt som omgir den, det er fragmenter i
hverdagen som til sammen skaper en helhet. Denne beskrivelsen er det lett å
kjenne seg igjen i.
I likhet med
balladen bygger også pedagogikken på alt som omgir den i barnehagen. Den bygger
på; tradisjoner, omsorg, glede, sorg, erfaringer, fortid og nåtid. Togsverd
& Rothuizen skriver også at pedagogen «[…] orienterer sig på en måde som
tager udgangspunkt i at hun er midt i» (Togsverd & Rothuizen, 2015, s.
247). For meg betyr det at pedagogikken fanger opp fragmenter i hverdagen, maler
opp en helhetlig tolkning og blir en del av den, her og nå. Som pedagog kreves
det også en evne til å kunne vise hensyn, navigere og improvisere for å klare å
bevege seg i balladen (Togsverd & Rothuizen, 2015, ss. 249-256).
Midt i
balladen med strømmende tårer, sprudlende kjærlighet, eventyrlige stunder,
trøst, klemmer og en evig strøm av glede. Slik ser hverdagen i barnehagen ut og
pedagoger er eksperter på å tilpasse seg. De er der for alle, alltid. En
trøstende arm, en varm klem, snytepapir og ekstra klær.
Pedagogen
tenker på hva som må gjøres, hva som har blitt gjort, og hva som skjer,
samtidig reflekterer pedagogen omkring hvilken respons som vil gi hvilket
utslag i hver enkelt situasjon og tenker nøye igjennom sine beslutninger. På
den ene siden er det et barn som trenger hjelp, på den andre siden er det et
barn som er lei seg, og samtidig kommer et tredje barn som savner mamma og har
behov for omsorg. Alt dette skjer her og nå, det er hverdagen og det er
slike situasjoner pedagogen hele tiden skal kunne håndtere, ta vare på,
organisere og løse. Akkurat som Togsverd & Rothuizen (2015) skriver, møter
pedagogen balladen og beveger seg midt i den, den beskriver både orden og kaos
på en gang (Togsverd & Rothuizen, 2015, ss. 246-247). Midt i her og nå,
akkurat som pedagogikken i barnehagehverdagen.
Orden og
kaos
Det å være
pedagog er en form for orden og kaos, et forsøk på å orientere deg selv og dem
rundt deg. Togsverd & Rothuizen (2015) sammenligner det med å være en
turgåer omgitt av et åpent landskap. Landskapet kan bestå av både barrierer og
snarveier.
En erfaren
turgåer kombinerer og tar hensyn for eksempel til relevante forhold som vær,
vind og tolkning av landskapet (Togsverd & Rothuizen, 2015,
s. 247). Ut ifra begrepet her og nå tenker jeg at det er akkurat det
pedagogen gjør når et barn har behov for omsorg, for å få trøst eller bare bli
sett. Pedagogen benytter seg av sin erfaring og tilbyr omsorg tilpasset hvert
unike tilfelle, dette krever tilstedeværelse og tilgjengelighet. For å få til
dette må pedagogen fornemme omgivelsene, lese atmosfæren og respondere ut ifra
det.
Relatert til
Togsverd & Rothuizen (2015), tenker jeg at vær kan sammenlignes med
barnets humør, vinden kan sammenlignes med barnets følelse og tolkning
av landskap kan sammenlignes med anerkjennelse og respekt for den andre, i
dette tilfellet barnet. For å kunne tolke må en kunne være i nuet, og det i sin
tur kobles igjen til det å være her og nå. Akkurat som den erfarne
turgåeren kan pedagogen orientere seg i landskapet og på denne måten være både
orden og uorden på samme tid.
Ren
pedagogikk, finnes det?
En annen
forestilling om pedagogikk er såkalt ren pedagogikk, fri fra historie,
kontekst og kultur. I stedet for å tolke pedagogen som noe midt i balladen,
tolkes pedagogikken gjennom planlegging, dokumentasjon og kartlegging (Rømer
m.fl., 2011;Rømer m.fl. 2014, her i Togsverd & Rothuizen, 2015. S. 248).
Ifølge Togsverd & Rothuizen gir imidlertid ren pedagogikk snarere et
bilde av pedagogikken som teknisk og instrumentell. Som Togsverd &
Rothuizen (2015) uttrykker, skapes det en pedagogikk med mer fokus på
funksjonalitet, resultat og forventning. Det viktige i formidlingen blir å
levere et resultat basert på kunnskap og beregninger andre har kommet frem til.
Metodene baseres på å gi resultat, basert på tall, forventninger og å nå for
eksempel politiske mål (Togsverd & Rothuizen, 2015, s. 248). Det subjektive
synet på barn forsvinner, de formes som materialer.
Hva gjør det
med pedagogikken, og hva gjør det med barnet? En
pedagogikk basert på planer, rette linjer og matematiske termer blir ikke bra
pedagogikk.
Kvalifisering,
subjektivisering og sosialisering
Ifølge
Togsverd & Rothuizen (2015), består pedagogikk av tre dimensjoner: kvalifisering,
subjektivering og sosialisering (Togsverd & Rothuizen, 2015, s. 255).
Kvalifisering handler om at pedagogen gir barn muligheten til å «[…]
tilegner sig viden, færdigheder og dispositioner, som gør dem i stand til at
begå sig i verden» (Togsverd & Rothuizen, 2015, s. 255). Videre skriver
de at sosialisering handler om «[…]at lære sig at blive en del af et givent
fellesskab» (Togsverd & Rothuizen, 2015, s. 255). Det betyr altså at
barn lærer seg normer, verdier og den praksisen som skaper fellesskap (2015, s.
255). Subjektivering handler om at pedagogen arbeider med «[…] at skabe
pædagogiske rom, hvor der er mulighed for[…]subjektivitetens tilsynekomst»
(Togsverd & Rothuizen, 2015, s. 255). Som Togsverd & Rothuizen skriver
betyr det altså at barn får mulighet til å være seg selv, at de har rett til å
ha en egen stemme, følelser, tanker og idéer.
Ifølge Pettersvold & Østrem
(2017), handler pedagogikken også om diskursiv og praktisk kunnskap. Den
diskursive kunnskapen er å kunne resonnere, formidle samt veie fordeler og ulemper
opp mot hverandre. Den praktiske kunnskapen handler da om å handle
situasjonsbestemt (Pettersvold & Østrem, 2017, s. 71).
For å bygge
videre på sosialisering, kvalifisering og subjektivering i mitt eget
resonnement tenker jeg at dette er tre viktige komponenter for å kunne være midt
i balladen. Når jeg tolker «midt i balladen», tenker jeg på balladen som
hverdagen. En hverdag består som nevnt av mange små fragmenter som til sammen
skaper en helhet, et her og nå. Ett eksempel på en her og nå-situasjon
kan være et barn som ikke vil gå inn med de andre barna. Da må pedagogen
benytte seg av sosialisering, ettersom barnet er en del av en gruppe som skal
inn. Samtidig må pedagogen forholde seg til subjektivering, ettersom barnet
faktisk har rett til sin egen stemme og sin egen opplevelse. Her kommer også
kvalifiseringen inn, for et barn trenger kunnskap omkring det å te seg i verden
og ferdigheter til å kunne tilpasse seg sine omgivelser. Til slutt kommer også
den praktiske kunnskapen inn, for som Pettersvold & Østrem (2017) skriver,
er praktisk kunnskap evnen til å handle situasjonsbestemt og pedagogens oppgave
er å forstå barnets perspektiv der og da, samtidig som man inkluderer barnet i
fellesskapet uten å definere eller krenke barnet. Det igjen er en del av den
diskursive kunnskapen ettersom pedagogen bør kunne resonnere og veie fordeler
og ulemper opp mot hverandre ut ifra det som er best i den pågående situasjonen,
det vil si her og nå (Pettersvold & Østrem, 2017, s. 76).
I slike
situasjoner må den voksne være åpen for barnets opplevelse og tanke, uten å
umiddelbart dømme og evaluere. Det igjen bidrar til at det er pedagogens mot
til å være her og nå som definerer den pedagogiske relasjonen, ikke at
pedagogen er den som er overlegen og vet best (Togsverd & Rothuizen, 2015,
s. 253). Ifølge Togsverd og Rothuizen er det da en forutsetning at pedagogen
ser bort ifra en direkte vurdering av situasjonen og våger å slippe kontrollen
(Togsverd & Rothuizen, 2015, ss. 252-253). Akkurat som Togsverd og Rothuizen
(2015) skriver, må pedagogen kunne navigere og improvisere i den uavklarte
relasjonen, som igjen er en del av praktisk fornuft og pedagogisk takt.
Pedagogisk takt innebærer å se hvordan situasjonen kan oppleves av barnet,
samtidig som barnet får mulighet til å både utfordre og bli utfordret av dem
rundt seg (Togsverd & Rothuizen, 2015, ss. 256-257). En forutsetning for at
barnet skal våge å utfordre er jo en pedagog som selv våger å bli utfordret, og
det er igjen en viktig del i det å våge å være her og nå, i situasjonen som
skjer akkurat nå, og faktisk slippe kontrollen.
Avslutning
Pedagogikk
kan altså beskrives på ulike måter. Men pedagogikk basert på dokumentasjon,
tall og kartlegging, kan det virkelig kalles pedagogikk? Nei, det tror jeg
ikke.
Pedagogikk
er mer enn det. Evnen til å kunne være her og nå, lytte til hva barnet har å si
og faktisk våge å slippe taket, er viktig. Det er dessuten betydningsfullt og
avgjørende for hvordan vi tolker og hjelper barn til å utvikle sitt fulle
potensial. Vår fremtid er avhengig av reflekterende, selvstendige og kompetente
voksne, ikke lite selvstendige og ukritiske individer. Derfor er tenkemåten om at
pedagogikk tar utgangspunkt i alt rundt oss, viktig.
Altså trengs
det pedagogikk og pedagoger som åpner opp for uforutsigbarhet, som er fleksible
og kompetente nok til å våge å bryte gamle normer, verdier og fastsatte rammer.
Og som våger å stå midt i balladen.
Er du også
en pedagog som befinner deg midt i balladen? Da er det bare å begynne å synge!
Litteraturliste:
- Pettersvold, M., & Østrem, S. (2017). Håndverk og fagspråk i pedagogisk arbeid. FORSKNING I PÆDAGOGERSPROFESSION OG UDDANNELSE, 1(1), ss. 70-81. Hentet fra https://tidsskrift.dk/FPPU/article/view/26561/23357
- Togsverd, L., & Rothuizen, J. J. (2015). Pædagogik, ballade og ræsonnementer. i B. A. Hennum, M. Pettersvold, & S. Østrem, Profesjon og kritikk (ss. 245-262). Bergen: Fagbokforlaget.