Fakturasvindlere florerer i sommermånedene og utnytter ferietiden
Sommer og ferietid er også høysesong for svindlerne. I alle fall når det gjelder falske fakturaer og innpåslitne telefonselgere som ringer rundt til landets barnehager for å inngå dyre avtaler mens sjefen er på ferie.
Daglig leder i Steinerbarnehagen på Ila i Trondheim, Anne Bergene, er en av de som har fått merke at svindlerne har våknet til live i sommer. Mandag morgen lå det en faktura fra selskapet Europaupplysningen i Estland på hele 18.000 kroner. Selskapet som ifølge trygghandel.no er et kjent svindelselskap har sendt faktura til barnehagen for profilering og sertifiseringsindex.
– Hva det betyr er ikke godt å vite. Men betale den skal jeg i alle fall ikke gjøre, sier Anne Bergene til barnehage.no.
Som om ikke det var nok, fikk hun også en telefon mandag morgen fra en katalogtjeneste som ville selge henne et abonnement.
– Jeg fikk ikke helt tak i hvor hun ringte fra, men det var uten tvil et svindelforsøk. Jeg bare avviste og la på, sier Bergene.
Vanlig svindel
Ifølge juridisk rådgiver i PBL, Line Charlott Hansen, er de to tilfellene som Bergene har opplevd, vanlig, spesielt nå på sommeren. Pågående telefonselgere og falske fakturaer florerer ifølge Hansen i disse dager.
– Vi har stor pågang hele året når det gjelder denne type saker, men det tar av på sommeren. Det kan se ut som om svindlerne ønsker å utnytte at daglig leder er borte på ferie. Vi har gjentatte eksempler på vikarer som både har inngått avtaler og betalt falske fakturaer i god tro, mens daglig leder har vært på ferie. Først når høsten kommer får barnehagene oversikt over hva som har skjedd. Da kan det ofte være for sent og er ofte vanskelig, dyrt og prosesskrevende og få tilbakebetalt penger som allerede er betalt.
Hun forteller videre at ansatte lett kan la seg forvirre når en selger ringer, for de presentere seg ofte fra selskap som ligner veldig på andre kjente selskaper.
Svindlet før
Anne Bergene vet veldig godt hva det vil si å bli svindlet. Hun fikk selv smertelig erfare dette for mange år tilbake, da hun fikk en regning i posten fra en internettopplysning.
– De påstod jeg hadde inngått en avtale med dem, men det hadde jeg aldri gjort. Det ble mange runder før jeg til slutt bare ga opp og betalte. Det skal ikke skje igjen.
Ifølge Line Charlott Hansen, er det mange barnehager som lar seg lure av svindelforsøkene. Og ofte dreier det seg om høye beløp, som i tilfelle til Anne Bergene, hvor hun fikk en faktura på hele 18.000 kroner.
– Vi har dessverre sett høyere krav enn dette, men det er heldigvis sjeldent.
Hun oppfordrer dem som blir forsøkt svindlet om å gå inn på nettsiden varslingssiden.no hvor de kan få tips og veiledning til hvordan de skal gå fram.
Anne Bergene trenger ikke å bekymre seg for svindelforsøk når hun selv går på ferie, ettersom hele barnehagen har sommerstengt og ingen vil vikariere i hennes fravær.
Dersom noen ansatte må steppe inn som vikar, har Line Charlott Hansen et godt råd å gi.
– Be dem som henvender seg vente til daglig leder er på plass. En seriøs tilbyder vil forstå dersom en vikar ikke ønsker å fornye en avtale mens daglig leder er borte. Bekreft aldri noe på SMS eller e-post, er rådet fra PBL-rådgiveren.