Barna og pedagogisk medarbeider Jonas Abild, fyrer av bursdagsraketter og konfetti under bursdagsfesten for Skøyen Terrasse Barnehage.

– Personalet er helt avgjørende for kvaliteten

Skøyen Terrasse Barnehage fyller 25 år. Barnehagen har tradisjon for å gjøre det svært godt på brukerundersøkelser og styrer Wonja Pettersen er klar på hva hun mener er suksessfaktoren: Personalet.

Publisert Sist oppdatert

Fredag i forrige uke var Skøyen Terrasse Barnehage i Bydel Ullern i Oslo pyntet til fest for å markere at barnehagen fyller 25 år.

Med på feiringen var klovnen Knut som showet og tryllet for begeistrede barn og voksne. Til stede var også sjef for kultur og oppvekst i bydelen, Lennart Hartgen. Han hadde med seg blomster og mange gode ord til jubilanten.

I god barnebursdag-stil ble det sunget bursdagssang, sendt opp «bursdagsraketter» og servert kake med bilde av 25-åringen.

En glad barnehage

Styrer Wonja Pettersen har jobbet i den foreldreeide barnehagen i 18 av de 25 årene barnehagen har eksistert. Hun forteller at barnehagen drives etter visjonen: «En glad barnehage med barna i fokus».

– Vi legger vekt på lek, trygghet og trivsel for alle. Dette innebærer at vi prøver å spre glede og se hvert enkelt barn på den måten de trenger å bli sett, og også se foreldrene, sier styreren til barnehage.no.

– Det handler også om å være aktiv med barna inne og ute. Personalet står ikke sammen i klumper og drikker kaffe. De står ikke ute og skravler, men er aktive, de er i bevegelse. Det er ikke alltid de sitter helt oppi sandkassa ved siden av barna, men de er alltid i nærheten. De observerer og hjelper dem som ikke er med i lek. Aktive, engasjerte og blide voksne som viser humor og glede, er helt avgjørende. Alle våre ansatte skal ha barnehagens visjon under huden, sier Pettersen engasjert.

– Det er menneskene som utgjør kvaliteten

Barnehagen som nå har fylt 25 år, har tradisjon for å gjøre det bra på brukerundersøkelser.

I 2014 var Skøyen Terrasse den barnehagen i Bydel Ullern som gjorde det best på brukerundersøkelsen til Oslobarnehagen. Svarprosenten var på 100 prosent og barnehagen skåret 5,82 på foreldretilfredshet. 6 var toppkarakter.

Da vanket det blomster og diplom fra Anniken Hauglie (H), som den gang var byråd for kunnskap og utdanning i Oslo.

På fjorårets nasjonale foreldreundersøkelse utarbeidet av Utdanningsdirektoratet, skåret barnehagen 4,9 på tilfredshet. 5 var høyeste karakter.

– Hva tror du er nøkkelen til at dere har gjort det så bra på disse undersøkelsene?

– Det handler om å «se og bli sett». Kollegaer, barn, foreldre og nye søkere, sier Pettersen.

Styreren mener det er særlig tre ting som avgjør kvaliteten i en barnehage:

– Det er personalet, personalet og personalet! sier hun.

– Kvaliteten står og faller på personalet. Om lokaler og utstyr er gammelt eller helt nytt spiller ingen rolle, for det er menneskene som jobber der som utgjør kvaliteten. Det handler om hvordan man snakker til hverandre, oppfører seg og om kroppsspråk, sier hun, og roser sine ansatte:

– De står på og er så til stede. I tillegg de 45 fantastiske barna som går her, er det det stabile og gode personalet vårt jeg er aller mest stolt av ved barnehagen, sier Pettersen.

Artiklen fortsetter under bildet.

– Alt starter ved porten

Den engasjerte styreren opplyser at de legger stor vekt på godt foreldresamarbeid.

– Vi prater mye med foreldrene og tar dem godt imot når de kommer. Ofte kommer de innom for en titt fordi de ønsker å søke om barnehageplass. Noen ganger kommer de når de har fått tilbudet og lurer på om de skal takke ja. Jeg bruker alltid god tid med dem. Og jeg pleier å si til personalet at «alt starter ved porten». Vi har en litt kronglete port å åpne og hvis foreldrene sliter med den, kommer personalet dem imøte og sier: Hei, kan jeg hjelpe deg? forteller styreren.

– Hver høst har vi en oppstartsamtale med nye foreldre og da bruker vi lang tid. Vi tenker på dette som en investering. Foreldrene skal kanskje ha barn her i fem-ti år hvis de får barn nummer to evt. tre. Og hvis det skjer et eller annet, enten det er misforståelser eller at det har skjedd noe med ungene, tar vi tak i det med en gang. Vi tar en telefon eller avtaler et møte og informerer foreldrene. Det er viktig at foreldrene er trygge på at vi ser barna deres, sier Pettersen, og understreker at de ansatte også er tydelige overfor foreldrene på hvilke forventninger de har til dem.

– Alltid imøtekommende og blide

Tor Einar Dørum har hatt to barn i Skøyen Terrasse Barnehage, og er fungerende styreleder i den foreldreeide barnehagen. Han har mange godord om 25-årsjubilanten og de ansatte.

– Det viktigste for foreldre er jo å føle at man overlater barna til noen man er trygg på. Det tror jeg er mye av grunnen til at foreldrene er så fornøyde med barnehagen. Jeg er trygg på at ungene har det bra der og at de ønsker å være i barnehagen, sier han, og roser styrer og personalet:

– Det er flinke, snille, hyggelige folk. De er alltid veldig imøtekommende og blide, de smiler og sier hei. Det har alt å si, sier Dørum.

Pappaen synes også at personalet er flinke til å gi informasjon til foreldrene.

– Hvis man spør om noe får man alltid svar. Og hvis det skjedd ting, har vi fått god informasjon raskt, sier Dørum.

– Ikke perfekte

Som følge av de gode resultatene på brukerundersøkelsene, har styrer Wonja Pettersen blitt bedt om å holde foredrag for flere barnehager rundt om i hovedstaden.

Styreren har som filosofi at «den som trives, gjør en bedre jobb». Nettopp dette snakker hun mye om i foredragene sine.

– Noe av det jeg brenner mest for i jobben min er personalsamarbeid, sier styreren.

– Jeg er opptatt av at de ansatte skal trives, for da har de også lyst til å gjøre en god jobb.

Men selv om resultatene på brukerundersøkelsene har vært gode, understreker Pettersen at barnehagen på ingen måte er perfekt.

– Alle gjør feil. Men det er hva vi gjør etter at vi har gjort feil, som utgjør forskjellen på gode og dårlige barnehager eller medarbeidere, sier hun.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

Powered by Labrador CMS