Det er andre året på rad at barnehagelærerutdanningen ved Universitetet i Stavanger, i samarbeid med Barne- og ungsomsteateret ved Rogaland Teater, arrangerer en barnehageteaterfestival. Og det blir helst sikkert ikke siste.
Et knippe tredjeklassestudenter som tar fordypning i Kreativ barnehage har stått på scenen med materiale de selv har skrevet.
– Det handler om å gi studentene erfaringer med kreative og skapende prosesser. Gjennom selv å bli sett, ser de verdien i det å bli sett. Da har de bedre forutsetninger for senere å videreføre det i samspill med barna i barnehagen, sier Anne Karin Fotland, som er lærer ved barnehagelærerutdanningen.
Barn og studenter i fokus
Sammen med Nina Godtlibsen ved Rogaland Teater er Fotland initiativtaker til festivalen. 700 barn fra sentrumsnære barnehager har fått oppleve forestillingene onsdag og torsdag denne uka.
– Vi har studentene i fokus, men vi har også selvfølgelig barna i fokus. Det er viktig å skape et knutepunkt for barn der de får oppleve kunst. Ikke minst er vi opptatt av dette når det gjelder tospråklige barn. Så dette har vært et tilbud til barnehager i Stavanger kommune. Det har vært gratis å være med, sier Anne Karin Fotland.
Fikk stikkord – skrev selv
Studentene har i veldig stor grad utviklet forestillingene selv, med god veiledning av teatermaker Nina Godtlibsen og barneteatersjefen Bjørn Ravn Carlsen.
– Vi ga dem bare en impuls i ordene «så rart». Så fikk de høre hvilke aldersgrupper de skulle spille for. Det var det hele. Så har de utviklet historiene selv.
Annonse
Responsen blant barna har vært upåklagelig. Under sangen «Det var en gang et troll», var det rop etter «Mer! Mer!» Mens i forestillingen for de minste barna (0-3 år), var det mer stillhet, refleksjon og undring som preget salen.
– Vi opplevde et nærvær som var til å ta og føle på. Helt spesielt, sier Fotland.
Landets mest kreative?
– Hvordan har studentene opplevd det de har vært i gjennom?
– Det tror jeg de kan svare bedre på enn meg. Men det de sier er at de føler at de får utvikle seg som mennesker. Og at det å bli sett i sin skaperglede gir en dypere forståelse av hvor viktig det er å anerkjenne denne hos barn. Og så lærer denne prosessen dem å gi dem mot til å skape. De får tillit til egen skaperkraft og skaperglede, sier initiativtakeren.
– Så nå utdanner Universitetet i Stavanger landets mest kreative barnehagelærere?
– Kanskje det? Det ville vært veldig kjekt om det var sånn. Og studentene føler seg nok sånn akkurat nå.