Fra venstre: Kjartan Lerøy Grønhaug, filmfotograf Ferruccio Goia og Sigrid Jordal Havre i Medielab (HVL), og professor Elin Eriksen Ødegaard.

Vant pris for film om barnehagebarns utforskning av havet

– Vi ønsket å fortelle historier om hvordan fireåringer kan utvikle en begynnende forståelse for livet i havet, sier Elin Eriksen Ødegaard, en av filmens produsenter.

Publisert Sist oppdatert

Fredag 15. mars vant filmen Havportrett – Barna ved Nordsjøen pris under den aller første utgaven av Tromsø Educational Film Festival (TREFF).

– Vi er veldig stolte over at juryen og publikum likte den så godt, og at vi gjennom filmen har lyktes i å formidle betydningen av å gi barn rike sanserfaringer og å kunne tilby dem felles utforskende pedagogikk, sier Elin Eriksen Ødegaard.

Hun er professor i barnehagepedagogikk og leder for BARNkunne – Senter for barnehageforskning ved Høgskulen på Vestlandet (HVL).

Ødegaard forteller at prisen kom som en overraskelse.

– Det var så mange gode filmer som var nominert at vi ikke hadde drømt om å vinne.

Om TREFF:

TREFF (Tromsø Educational Film Festival) ble arrangert for første gang i 2024 av Result, Ressurssenteret for undervisning, læring og teknologi ved UiT – Norges arktiske universitet.

Filmfestivalens visjon er å fremme bruken av film som et pedagogisk verktøy og å heve kvaliteten på undervisningsfilmer.

TREFF er ikke bare en filmfestival, men også en konferanse med fokus på pedagogikk.

(Kilde: result.uit.no)

Begynnende interesse

Filmen er laget i forbindelse med kunst- og forskningsprosjektet One Ocean: Havportrett. Et prosjekt om barns utforskning og forståelse av havet.

Prosjektet ble ledet av kunstnerne André og Annette Marandon i Kunstpilotene og forskere ved BARNkunne. Til sammen fire barnehager i Bergen og Øygarden har vært med.

Sammen har barn, ansatte, kunstnere og forskere utforsket livet under vann og i strandkanten like ved barnehagene. De har sett, hørt og følt på havet og værlandskapet.

Forskernes oppgave var å beskrive de utforskende prosessene – hvordan barna erfarte og sanset – for å på den måten få mer kunnskap om hva som kjennetegner felles utforskning i barnehagepedagogikken, opplyser Ødegaard.

– Vi ønsket å beskrive og fortelle historier om hvordan fireåringer kan utvikle en begynnende forståelse for livet i havet, som dermed også drar dem inn i klimaspørsmålet. Ikke ved å lære om, men ved å erfare. På den måten kan de kanskje etablere positive relasjoner til havet og begynne å forstå de økologiske sirklene og hvordan alt henger sammen, sier hun.

Livet over og under vann

Filmen Havportrett følger én av barnehagene som har deltatt i prosjektet, forteller Ødegaard.

I den 33 minutter lange dokumentaren møter vi barn som bor i kystlandskapet i Øygarden. De utforsker livet både under og over vann ved hjelp av lupe, de løfter på steiner og leter etter krabber.

Vi får bli med barna når de samler naturmateriell – blader, gress og blomster – som senere skal presses flate. Sammen med fragmenter av et havkart barna har tegnet sine historier på, skal det bli til papir.

På papiret skal de male motiver som kommer til dem når de lukker øynene og tenker på havet.

Havportrettene ble malt på et papir der små plantedeler og fragmenter av fortellinger om havet er forseglet i papirmassen.

Samarbeidende utforskning

27 filmer fra ti ulike land sto på programmet under Tromsø Educational Film Festival som gikk av stabelen i forrige uke. Filmene hadde til felles at de var ment å inngå i en utdannings- eller pedagogisk sammenheng.

To jurypriser ble delt ut og flere filmer fikk hederlig omtale. Havportett vant en av de to hovedprisene.

Filmen er regissert og produsert av Ferruccio Goia, Elin Eriksen Ødegaard og Sigrid Jordal Havre, og vant i kategorien «Beste pedagogiske begrep der film er brukt».

Begrepet det vises til er ‘samarbeidende utforskning’, forteller Ødegaard.

– Å være felles om å være utforskende er et ideal i den nordiske barnehagepedagogikken. Det handler om en pedagogisk tilnærming der man går sammen med barn om utforskningen, enten som en respons på noe barna viser interesse for, som en måte å tilføre for eksempel leken noe nytt, eller å henlede barns oppmerksomhet på noe de ikke vet fra før. Samarbeidende utforskning er altså et pedagogisk begrep for det man ofte omtaler som å veksle mellom barneinitierte og vokseninitierte tilnærminger, sier hun.

Juryen mener at filmfotograf Ferruccio Goia har klart å formidle hvordan barn kan delta i samarbeidende utforskning ved å gå tett på. Og at han på en god måte har fått frem hvordan barn sanser verden og hvordan kunstnere og barnehagepersonalet inngår, sammen med barna, om en felles utforskning av havet og biotopene mellom land og hav.

På pensum

Målet er at filmen skal bli brukt i undervisning, forteller Ødegaard.

– Både i kunstfagsundervisning på barnehagelærerutdanningen, fordi den går veldig tett på alle prosessene barna er med på i dette kunstprosjektet, og i mer pedagogisk og naturfaglig undervisning.

Hun forteller at filmen allerede er en del av pensum i valgfaget Aesthetic and Outdoor Education ved HVL.

Dokumentaren er for tiden under vurdering på en rekke filmfestivaler. Derfor må produsentene vente med å gjøre den åpent tilgjengelig på nett, opplyser Ødegaard.

Mest sannsynlig blir filmen tilgjengelig på Vimeo sent i 2024.

Her kan du se filmtraileren:

– Om noen er interessert i å vise filmen for et større, definert publikum, kan de ta kontakt med Medielab ved HVL og Ferruccio Goia for avtale om visning, opplyser Ødegaard.

Powered by Labrador CMS