Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

Nå er det ny høring om private barnehagers livsgrunnlag

Regjeringen sender på høring forslag til nye regler om driftstilskudd og pensjonstilskudd til private barnehager, på bakgrunn av avtalen seks partier på Stortinget signerte torsdag.

Publisert Sist oppdatert

Målet er forutsigbarhet for et viktig velferdstilbud til mange barn og familier, og for private barnehager, heter det i pressemeldingen fra Kunnskapsdepartementet.

– Det er bred enighet om at det er behov for endringer i regelverket, og jeg er glad for at et bredt flertall av partiene i Stortinget i går ble enige om et nytt barnehageforlik. Både barnehagesektoren og utfordringene sektoren står i har forandret seg mye siden det første barnehageforliket for over 20 år siden, sier kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap).

Partiene er enige om at det skal legges til rette for god barnehagedrift, at private barnehager skal ha forutsigbare rammevilkår og en sunn og bærekraftig økonomi. De er også enige om at prinsippet om likebehandling av kommunale og private barnehager skal ivaretas i loven, skriver departementet.

– Målet er å skape forutsigbare rammer for barnehagene våre, for barna, foreldrene, ansatte og eiere. At et nytt regelverk kan bygge på en bred enighet vil bidra til økt kvalitet i barnehagene, møte barnas behov og bidra til ro i sektor, sier Nordtun.

For å følge opp barnehageforliket sender regjeringen forslag til nye regler om driftstilskudd og pensjonstilskudd på høring. Det skal fortsatt være nasjonale regler for hvordan kommunene skal beregne tilskudd til private barnehager. Noe som ivaretar hensynet til forutsigbarhet for de private barnehagene.

Kunnskapsdepartementet skriver at de har utarbeidet nye forslag til regler om finansiering av private barnehager på bakgrunn av innspillene til høringen som ble sendt ut 1. november 2023, og de rammene for nytt regelverk som partiene på Stortinget har inngått forlik om.

Selve høringen og høringsnotatet er å finne her, hos Utdanningsdirektoratet.

Fristen for å komme med innspill er 6. januar 2025.

Slik presenteres foreslåtte endringer

Forslag om nye regler om driftstilskudd til private barnehager

  • Det foreslås at kommunen får plikt til å gi et grunntilskudd til alle godkjente private barnehager. Tilskuddet skal beregnes med utgangspunkt i utgifter til drift i kommunale barnehager. Tilskuddet skal baseres på regnskapstall.
  • Det foreslås også at dersom noen av kommunens egne barnehager har utgifter som skyldes særlige driftsforutsetninger eller særlige behov i barnegruppen, kan kommunen holde dette utenfor beregningen av grunntilskuddet.
  • Dersom kommunen holder utgifter som skyldes særlige driftsforutsetninger eller særlige behov i barnegruppen utenfor beregningen av grunntilskuddet, skal kommunen gi private barnehager med de samme særlige driftsforutsetningene eller behovene ekstra grunntilskudd. Kommunen kan stille vilkår til det ekstra grunntilskuddet.
  • Kommunen kan også gi tilleggstilskudd til private barnehager. Dette er tilskudd som vil komme i tillegg til det som ligger i kommunens regnskapstall, og som dermed ikke er en del av beregningsgrunnlaget. Kommunen kan stille vilkår til dette tilskuddet.
  • For å sikre at private barnehager settes i økonomisk stand til å oppfylle bemannings- og kompetansekrav selv om kommunale barnehager ikke oppfyller kravene, foreslås det at kommunen får plikt til å gi tilleggstilskudd der kommunale barnehager i gjennomsnitt ikke oppfyller bemannings- og kompetansekrav.
  • Det foreslås videre en plikt for kommunen til å gi tilleggstilskudd for å finansiere nye krav fra det tidspunktet kravene får virkning for private barnehager. Samtidig finansiering bidrar til likebehandling i finansieringen av nye krav for private og kommunale barnehager.

Forslag om nye regler om pensjonstilskudd til private barnehager

  • Departementet hører to alternative forslag om hvordan tilskudd til pensjon skal utmåles. De to modellene avveier de ulike hensynene forskjellig. Departementet ber derfor også om innspill til om elementer fra de to alternativene bør kombineres.
  • Alternativ 1 er å innføre en egen bestemmelse i barnehageloven om kommunens plikt til å gi tilskudd til pensjon. Pensjonstilskuddet skal etter dette forslaget beregnes ved å gange antall årsverk i barnehagen med gjennomsnittlig, vektet lønn per årsverk i den enkelte barnehage, en prosentsats basert på pensjonsvilkårene til den enkelte barnehage og lokal arbeidsgiveravgift. Et begrenset antall mulige prosentsatser, for eksempel rundt 3-5 mulige satser, skal fastsettes i nasjonal forskrift, og kommunen må innplassere den enkelte barnehage på den satsen som treffer best. Disse satsene skal samlet sett bidra til å sikre at den enkelte barnehage i gjennomsnitt over noen år får dekket sine faktiske pensjonskostnader.
  • Alternativ 2 er å videreføre dagens bestemmelser om utmåling av tilskudd til pensjon og dagens søknadsordning, men med noen justeringer og der hovedelementene flyttes fra forskrift til lov. Det foreslås at prosentsatsene i påslaget skal videreføres, men at det skal være en lavere prosentsats for barnehager uten tariffavtale. I tillegg foreslås det endringer i søknadsordningen og da en ny øvre grense, at tilskudd til pensjon må være lavere enn utgifter til pensjon samlet for tre år, tydelig presisering av hvilke pensjonsprodukter man kan få dekket utgifter til og en vurdering av om skjæringstidspunktet (datogrense for nye avtaler) samtidig bør fjernes.
  • I tillegg foreslås en særregel om kostnadsdekning for barnehager som av historiske grunner har særlig høye pensjonskostnader fordi de har forpliktelser som er basert på avtaler om offentlig tjenestepensjon. Det foreslås at det skal være et eget øvre tak for denne ordningen, og det foreslås at de aktuelle barnehagene for denne særregelen skal navngis i forskrift.

Forslag om en formålsbestemmelse

  • Det foreslås å lovfeste en formålsbestemmelse som viser hvilke hensyn reglene om tilskudd til private barnehager skal legge til rette for. Regler om tilskudd til private barnehager skal særlig legge til rette for likebehandling av private og kommunale barnehagetilbud, forutsigbarhet for private barnehager, en mangfoldig barnehagestruktur og effektiv ressursbruk.
  • Kilde: Kunnskapsdepartementet



Powered by Labrador CMS