Maren Grøthe (Sp) sitter i Utdannings- og forskningskomiteen
på Stortinget, og representerer det ene av våre to regjeringspartier. Partier som
i Hurdalsplattformen har forpliktet seg til å innføre «et
bedre regelverk for barnehagesektoren». Med strengere regulering.
Kanskje ikke så rart da, at samtalen startet med spørsmål om
hva som kan forventes av ny regulering og finansiering av barnehagesektoren, da
Grøthe var gjest hos Lars Kolbeinstveit i PBL-podden nylig.
– Senterpartiet har over tid vært opptatt av at vi må lande
et godt og forutsigbart finansieringssystem, særlig for de private barnehagene,
innledet Grøthe.
– Vårt mål er nå at vi skal starte arbeidet med å se nærmere
på Storberget-utvalget og se hvilke forslag vi skal gå videre med og hvilke
forslag vi ikke skal gå videre med. Og at vi nå i løpet av denne perioden
forhåpentligvis lander et finansieringssystem som kan stå seg over tid,
fortsatte hun.
– En del å gå på
Grøthe poengterte også at hun ser at veldig mange barnehager
nå går i underskudd.
– Det er jo ikke et mål. Ikke i det hele tatt. På en del
ting ser vi at vi har en del å gå på, slo hun fast.
Og forklarte:
– Senterpartiet sin inngang har vært at det beste hadde vært
om vi nå hadde greid å lande et nytt forlik i Stortinget. Rett og slett for å
fjerne usikkerheten ved at hvem som sitter i regjering påvirker hvilke vilkår
vi har å drive barnehage på.
– Men selvfølgelig: Skal vi få det til, så krever det litt
av oss alle. Da må nok både vi som regjeringsparti gi litt, men også
opposisjonen forvente at de må gi litt. Så er spørsmålet om vi greier det når
det kommer til stykket. Jeg håper det, men tiden vil vise, sa Grøthe.
Regjeringen har altså varslet en helhetlig gjennomgang av
regelverket for styring og finansiering av barnehagesektoren. Det sist
kommuniserte fra toppen av Kunnskapsdepartementet, er at dette skal skje i
løpet av 2023.
Tilspisset
Den senere tid har vi sett diskusjonen tilspisse seg omkring
like- eller forskjellsbehandling av private, ideelle og offentlige barnehager. Til
det kommenterte Grøthe at hun på generelt grunnlag kan forstå at hele debatten kan
skape usikkerhet.
– Senterpartiet har vært et sentrumsparti som hele veien har
vært opptatt av at vi skal finne en gyllen middelvei. Og så mener jeg jo at
kanskje særlig langt ut på venstresiden, men også en del på høyresiden, at man
lar det gå litt sport i å drive politiske diskusjoner som gir mer usikkerhet. Når
det gjelder akkurat likebehandling, så er jeg glad for at vi greide å skape et
bredt flertall knyttet til merknaden om at vi fortsatt ønsker likebehandling da
vi behandlet endringer i barnehageloven i fjor.
Konfrontert med at regjeringen i sin
nye barnehagestrategi vil flytte oppmerksomhet fra likebehandling av barnehager
til likeverdig behandling av barn, og muligheten som da oppstår for å forskjellsbehandle
barnehager, sa Grøthe:
– Det er ikke så viktig hvem som egentlig driver barnehagen.
Det som er viktig er hvilket tilbud vi greier å gi til ungene. Og der ser vi at
det er ulike utfordringer.
– Ikke enkelt
Hun trakk fram forhold som smådriftsulemper og behov for
styrket innsats i levekårsutsatte områder.
– Jeg tror ikke det (åpningen for å behandle barnehager ulikt,
journ. anm.) nødvendigvis trenger å ha sammenheng med at man vil svekke private
barnehager fordi de drives av private. Jeg tror heller det handler om hvilke
grep man kan ta for å styrke de som er særlig utsatt for å gå i underskudd, sa Grøthe.
Hvorpå Kolbeinstveit fulgte opp:
– Er det ikke en fare for at intensjonen om å hjelpe små,
ideelle eller private barnehager som har høyere administrasjonskostnader vil medføre
tilpasningsproblematikk? Noen ganger kan det jo faktisk være at en liten
barnehage går dårlig fordi den ikke drives effektivt?
– Det du sier illustrerer kompleksiteten i barnehagesektoren
vår, som vi skal ivareta gjennom finansieringssystemet. Vi har små barnehager,
vi har store barnehager, vi har barnehager som drives godt med lavt sykefravær
og vi har barnehager som kanskje ikke drives fullt så godt. Og vi har
barnehager med helt ulike utfordringer. Jeg skal være den første til å innrømme
at det ikke er en enkel jobb å få til et finansieringssystem som ivaretar alle
de ulike tingene, svarte Grøthe.
Næringsvennlig
Sp-representanten benyttet anledningen til å trekke fram natur-
og gårdsbarnehagene som illustrasjon på mangfold som private barnehager har
bidratt med, og trakk fram bevissthet på mat. Men roste også andre
profilbarnehager.
– Enten det er friluftsbarnehager, musikkbarnehager eller
annet, tror jeg det er et veldig positivt tilskudd til velferdstilbudet vårt,
som også sikkert har utfordret offentlige barnehager til å strekke seg litt mer,
sa Grøthe.
Hun understreket også at Senterpartiet tradisjonelt har vært
opptatt av å være et næringsvennlig parti, og særlig knyttet til distrikter.
– Barnehagene har vært en viktig arbeidsplass for mange, og
det er mange som har turt å ta litt vanskelige beslutninger og turt å satse for
å opprettholde barnehager rundt om. De skal vi ta hensyn til og ivareta. Jeg
mener også at vi må anerkjenne at det å drifte en privat barnehage selvfølgelig
må gå i overskudd. For du må kunne investere i både bygg, i mer kompetanse til
de ansatte og ikke minst så skal det lønne seg å ta en risiko og tørre å ta
ansvar for å drive et velferdstilbud. Og det mener jeg kanskje man glemmer litt
i debatten.
– Poenget med overskudd er jo også å ha en form for
sikkerhet, når strømregningen plutselig går i taket slik vi har sett, eller noe
skjer som at taket lekker eller du må oppgradere lekeapparater og så videre.
Det er jo ofte det overskudd går til, fortsatte hun.
Oppfordring til barnehagene
Kolbeinstveit ville også ha Grøthes synspunkter på
regjeringens ønske om å gi kommunene sterkere virkemidler til å styre barnehagesektoren:
– Ofte kan det bli en konfliktlinje mellom det å forsvare
private barnehager, eller gi kommunen mer makt. Og Senterpartiet er jo veldig
opptatt av å styrke lokaldemokratiet. Men er ikke valgfriheten viktig å hegne
om, også for Senterpartiet?
Til det svarte hun at det er kommunene som er
barnehagemyndighet, og ansvarlige for tilbudet. Men hun framsto samtidig lydhør
for bekymringen mange barnehager har rundt mer kommunal styring.
– Jeg har snakket med mange barnehager rundt om, som kanskje
opplever at ikke alle kommuner anerkjenner det tilbudet de gir. Jeg tror vi med
fordel kunne ha prøvd å legge til rette for et større samarbeid mellom kommuner
og private barnehager, sa Grøthe.
Som hadde følgende oppfordring til de private barnehagene:
– Inviter deres lokalpolitikere ut og la dem få se hva slags
tilbud dere faktisk gir. For det er klart, i en diskusjon knyttet til
kommuneøkonomi så er det fort gjort at man ser på tall og ikke på tilbud.
– Jeg tror det som nå oppleves som usikkerhet kan bli en
styrke på sikt ved at man kanskje klarer å samarbeide mer på tvers. Det tror
jeg kunne vært en fordel for veldig mange kommuner og barnehager, fortsatte
Grøthe.
Bunnplanke?
Når det gjelder de store forskjellene i tilskuddsnivå som
kan gjøre seg gjeldende fra en kommune til den neste, og mindretallsforslaget
fra Storberget-rapporten om en bunnplanke i finansieringen, holdt hun døra på
gløtt for at det kunne være en fordel å utjevne litt.
– Samtidig så har vi ikke gått nærmere inn i
Storberget-utvalget og de konkrete forslagene ennå. Så jeg kan ikke si noe mer
ut over det.
Det er fordeler og ulemper med dagens system, slik Grøthe
ser det. Fordelene knytter hun til lokaldemokratiet og at kommunene tross alt er
ulike. Samtidig poengterer hun at forskjell på nærmere 100.000 kroner per barn
det ene ytterpunktet til det andre, er mye.
– Jeg har ikke landet ennå, på hva som blir den beste
løsningen. Men jeg er jo enig med Elise Waagen (Ap) i at målet skal være at
alle unger skal møte et best mulig tilbud. Når vi har mange nasjonale krav,
taler jo det for at man må legge til rette for at alle skal ha mulighet til å
følge dem opp.
– Er det så viktig at alle barnehager i landet har et
likt tilbud? Ville Kolbeinstveit vite – og viste til at regjeringspartner Ap
tradisjonelt har vært opptatt av likhet.
– Kommer an på hva du legger i ordet likhet. Jeg mener det
er viktig at alle unger skal få samme mulighet til å lykkes. Det har også en
sammenheng med hvor mange pedagoger de møter i barnehagen, og hvilken
oppfølging de får når de møter barnehagen. Alle undersøkelser viser at
barnehagen er enda mer viktig enn vi tror de første årene i barnets liv.
Samtidig mener jeg også at det er en styrke at vi kan gi et ulikt tilbud ut fra
at unger har ulike behov.
Rettferdig og forutsigbart
Avslutningsvis minnet Grøthe om at mye har skjedd siden
barnehageforliket. Hun oppfatter erkjennelsen om at det er behov for å gjøre
noe med regulering og finansiering, som tverrpolitisk.
– Før skulle alle ha et barnehagetilbud sånn at foreldrene
kunne gå på jobb. Nå har vi kommet dit at barnehagen faktisk skal være et godt
springbrett til unge ut i livet. Og så er finansieringssystem og regulering nøkkelen.
Men det er ingen tvil om at private barnehager har vært sentrale for at vi har
kommet dit vi er i dag. Og jeg anerkjenner og at private barnehager har vært en
motor i å gjøre barnehagetilbudet til noe mer enn bare en plass vi skal
oppbevare ungene, sa Grøthe.
Hun ga også Kolbeinstveit støtte for at poenget om at private
barnehager bidrar til å senke samfunnets barnehagekostnader, kanskje er litt
underkommunisert.
– Målet vårt må være å lande et rettferdig og forutsigbart finansieringssystem
som gir trygghet for at vi igjen kan rette fokus mot at vi skal ha en barnehage
av god kvalitet. Og at både private og offentlige barnehager kan få tid og rom
til å konsentrere seg om nettopp det.
PBL-podden er å finne på både A-cast og Spotify.