Guri Melby (V) står sammen med Abid Raja og Grunde Almeland bak et forslag om å gi flere kommuner mulighet til å prøve ut ulike modeller for fleksibel skolestart. Bildet er tatt ved en tidligere anledning.
Foto: Benjamin A. Ward/Stortinget
Vil gi flere kommuner mulighet til å prøve ut fleksibel skolestart
Mannsutvalget trekker fram fleksibel skolestart som tiltak for å redusere kjønnsforskjeller på skole- og utdanningsfeltet. Nå foreslår Venstre det samme for Stortinget.
– I løpet av første klasse har de fleste lærere og skoleeiere mål om at barn skal lære sosiale koder, knekke lesekoden og komme i gang med å tilegne seg ferdigheter de skal bygge videre på i grunnskolen. Første dag i første klasse er en stor dag for både barn og foreldre. Det er starten på den første byggeklossen i et reisverk som har stor betydning for resten av tiden på skolen og for hvilke muligheter man har senere i livet. For å sikre flere en god start mener forslagsstillerne det bør tas større hensyn til at barn er forskjellige, og at det er store forskjeller i modenhet mellom barn. Derfor bør det bli enklere å få fleksibel skolestart, innleder Venstre et representantforslag, signert Guri Melby, Grunde Almeland og Abid Raja.
Helt konkret vil de be regjeringen invitere kommuner til å prøve ut ulike modeller for fleksibel skolestart. Det skal følge nødvendig finansiering med forsøkene, og de skal dokumenteres for å sørge for mer kunnskap om effekter og resultater av fleksibel skolestart.
Les hele forslaget her.
I forslaget peker politikerne på at Mannsutvalget i sin rapport, som nylig ble lagt frem, løfter frem enklere tilgang på og mer bruk av fleksibel skolestart som et viktig tiltak for å gi flere gutter muligheten til å få utsatt sin skolestart, som et bidrag til å utjevne forskjeller mellom gutter og jenter i skolen.
– I tillegg til kjønn er det store forskjeller i modenhet mellom barn i første klasse som er født tidlig og sent på året. Barnets alder ved skolestart kan ha betydning for senere skoleprestasjoner, og studier viser at de eldste barna i snitt har bedre skoleresultater og høyere inntekt som voksne, står det videre i forslaget fra politikere.
I dag er muligheten til å få fleksibel skolestart begrenset til de tilfellene der en sakkyndig vurdering viser at det er tvil om barnet har kommet langt nok i sin utvikling til å starte på skolen. Det hever terskelen, og andelen barn som i dag utsetter skolestart er på rundt én prosent, ifølge forslaget. Til sammenligning starter rundt 50 prosent av guttene og 30 prosent av jentene ikke på skolen det året de fyller seks år i Danmark.
Barnehage.no omtalte nylig et utspill fra Høyre i Stavanger som foreslår et pilotprosjekt som gir mulighet for utsatt skolestart for barn født sent på året.