– Jeg har
vært i flere situasjoner der jeg har måttet si ifra til en kollega. Det kan
være ubehagelig, men samtidig helt nødvendig, sier May-Linn Humborstad.
Hun er barnehagelærer
i Bønestoppen Kanvas-barnehage i Bergen.
– Det kan
oppleves som å trå over en annens grense når man sier ifra eller griper inn i
en situasjon mellom en voksen og et barn, man justerer jo noen i jobben sin. Men
det er til barnets beste at man gjør det. Og så handler det om måten det blir
sagt på og hva slags kultur man har for å gi hverandre tilbakemeldinger på
arbeidsplassen. De to siste årene har vi jobbet mye med dette, forteller
barnehagelæreren.
– Kan
gjøre vondt
1. januar 2021
ble det innført endringer i barnehageloven som skal sikre at barn opplever
barnehagen som et trygt og godt sted å være.
Med de nye
reglene fikk barnehagene blant annet en aktivitetsplikt som gjelder ved melding
eller mistanke om at et barn ikke har det trygt og godt, og en skjerpet
aktivitetsplikt når noen som arbeider i barnehagen mistenkes for å krenke et
barn.
– Det
handler om å si ifra når vi ser at barn bli utsatt for krenkelser.
Det sa
professor i spesialpedagogikk Ingrid Lund under Stiftelsen Kanvas sin
storsamling på Gardermoen tidligere i høst. Temaet for samlingen var
psykososialt barnehagemiljø.
– Når vi
snakker om skjerpet aktivitetsplikt beveger vi oss inn mot noe som kan være
svært ubehagelig. Det er den delen av en relasjon som kan gjøre vondt og som
kan være enklere å hoppe rett over. Men barnehagelærere har en helt særegen
maktposisjon når det gjelder barn, det betyr at man må skru på sensitiviteten
hundre prosent. De trenger at vi voksne sier ifra på vegne av dem, fortsatte
Lund.
Hun har
snakket med flere barnehageansatte som er redde for å si ifra til kolleger når
en situasjon oppstår.
Vil hverandre vel
– Det
hjelper ikke å snakke om det hvis det ikke blir tatt på alvor, du er avhengig
av en god tilbakemeldingskultur. Vi skal ha en kultur for å heie på hverandre,
da er det enklere å si ifra hvis noe ikke er som det skal være, sa Lund under
samlingen.
Hun mener
tillit er grunnlaget for at de ansatte skal tørre å snakke med hverandre og
dele opplevelser.
– Du må
oppleve at kollegene dine vil deg vel, da er det større rom for å ta opp
situasjoner og drøfte og snakke om dem. Alltid med barnets beste som overordnet
paraply.
Dette sier barnehageloven om skjerpet aktivitetsplikt (§ 43):
Dersom en
som arbeider i barnehagen, får mistanke om eller kjennskap til at en annen som
arbeider i barnehagen, krenker et barn med for eksempel utestenging, mobbing,
vold, diskriminering eller trakassering, skal vedkommende straks melde fra til
barnehagens styrer. Styreren skal melde fra til barnehageeieren.
Dersom en
som arbeider i barnehagen, får mistanke om eller kjennskap til at styreren i
barnehagen krenker et barn med for eksempel utestenging, mobbing, vold,
diskriminering eller trakassering, skal vedkommende melde fra til
barnehageeieren direkte.
(Kilde:
Lovdata.no)
Trygt rom
– Det er svært
viktig at alle ansatte kjenner til den skjerpede aktivitetsplikten og vet hva
som forventes av oss, sier Anne Fonn.
Hun er
styrer i Bønestoppen Kanvas-barnehage.
Barnehagen
ble etablert i 1991, og har i dag 68 barn og 16 ansatte. De siste årene har de
jobbet spesielt med å utvikle relasjonskvaliteten i barnehagen – både mellom
barn og ansatte og de ansatte imellom.
– Vi har
fokus på relasjoner og på hva det innebærer å være en god voksen i møte med
barn. Vi har også brukt mye tid på å snakke om den skjerpede aktivitetsplikten
– hva den medfører. Med jevne mellomrom har vi gått igjennom hvilke forventninger vi har til hverandre når
det gjelder skjerpet aktivitetsplikt, og hvordan
vi ønsker å både gi beskjed og få tilbakemeldinger, forteller Fonn.
– Siden i
høst har vi jobbet med å gi hverandre enda flere positive tilbakemeldinger i
hverdagen. Dette for å skape et trygt rom som viser at vi ser alle de gode
tingene vi gjør. Vi tror det vil gjøre det lettere å gi og få tilbakemeldinger også
på ting man kan gjøre annerledes, sier hun.
– Tar tid
Styreren opplever
at kulturen i barnehagen har blitt mer åpen etter at de satte av mer tid til å
jobbe med relasjoner.
– Endringen
skjer ikke fra én dag til en annen. Det tar tid og vi har fremdeles en vei å
gå. Men tilbakemeldingene fra de ansatte er at dette er viktig og at det er
nødvendig at vi jobber videre med temaet, sier Fonn.
Hun opplever
også at de har flere gode verktøy de kan ta i bruk i arbeidet med å skape et trygt
og godt miljø for barna:
– Vi har en
didaktisk planleggingsmodell som er utarbeidet av Kanvas. Den innebærer også at
man planlegger og vurderer med utgangspunkt i relasjonskvalitet. Når vi
planlegger ting snakker vi for eksempel om hvordan vi ansatte skal være i ulike
situasjoner, og i vurderingsarbeidet går vi igjennom hvordan vi opplever vi at
vi har vært i de ulike situasjonene sammen med barna. I tillegg har vi mål for
barnehagemiljøet, som sier noe om hvordan barnehagemiljøet skal være i
Kanvas-barnehagene og hva vi ønsker barna skal lære. Målene sier også noe om
hvilke forventninger vi har til personalet i ulike situasjoner.
– Disse verktøyene
virker forebyggende når det gjelder det å krenke barn, og gjør det lettere å si
ifra hvis man opplever at en kollega tråkker over streken. Da har man noe å
vise til når man skal gi en tilbakemelding, sier Fonn.
Hva er en
krenkelse?
Før det nye
kapittelet i barnehageloven om psykososialt barnehagemiljø trådte i kraft, laget
de ansatte i Bønestoppen en egen handlingsplan for forebygging, avdekking og
tiltak ved mobbing.
– Denne er
utarbeidet av hele personalgruppen. Det var viktig for oss å lage en
handlingsplan som alle kunne stå inne for, sier Fonn.
Hun
forteller at krenkelsesbegreper fremdeles er litt utfordrende.
– Det er
vanskelig å alltid vite hvor grensen går. Når krenker man et barn? Det noen
mener er en krenkelse, opplever kanskje ikke andre som en krenkelse. Vi har
måttet diskutere hvordan vi definerer begrepet for å vite hvor grensen går og
når det skal meldes ifra, sier styreren.
– Det er
sjelden en intensjon hos den ansatte å krenke et barn, derfor er det også så
viktig å kunne gi hverandre tilbakemeldinger hvis vi er vitne til at det skjer,
legger hun til.
«Fem om
dagen»
Under
storsamlingen sa Ingrid Lund at hun ikke opplever at barnehageansatte synes det
er vanskelig å utveksle erfaringer og stille spørsmål rundt egne handlinger,
men at å gi og få irettesettelser fra andre ansatte kan være utfordrende.
I
Bønestoppen Kanvas-barnehage har de derfor en intensjon om å dele ut minst fem
gode tilbakemeldinger til kolleger hver dag.
– Vi begynte
med dette i høst. Da hang vi opp plakater i barnehagen med «Husk fem om dagen»,
forteller Fonn.
– Tanken er
at hvis vi har et miljø med mye ros, så tåler vi også lettere å ta imot
kritikk. Derfor skal vi bli flinkere til å gi gode tilbakemeldinger i løpet av
barnehagehverdagen, sier styreren.
Barnehagelærer
May-Linn Humborstad mener arbeidet har gitt resultater.
– Jeg merker
særlig en forskjell den siste høsten. Vi har blitt flinkere til å drøfte ulike
situasjoner og gi hverandre tilbakemeldinger. Målet er alltid å hjelpe
hverandre til å bli enda bedre, sier hun.