Kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap) svarer på skriftlig spørsmål fra Abid Raja (V).Skjermdump fra stortinget.no
– For tidlig å konkludere om hvordan lovverket fungerer
En håndhevingsordning i barnehagemiljøsaker, er ett av flere tiltak det kan være aktuelt å utrede nærmere, opplyser Tonje Brenna. – Det er imidlertid ikke gitt at en håndhevingsordning lik den vi har på skoleområdet er egnet for barnehagene, sier hun.
I januar
2021 fikk barnehageloven et nytt kapittel som stiller krav til hvordan
barnehagene skal jobbe for å sikre et trygt og godt barnehagemiljø for alle
barn.
Med de nye
reglene fikk barnehagene en aktivitetsplikt som gjelder ved melding eller
mistanke om at et barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, og skjerpet
aktivitetsplikt når noen som arbeider i barnehagen mistenkes for å krenke et
barn.
I skolen har
elever siden 2017 kunnet klage inn mobbesaker til statsforvalteren når de
opplever at skolen ikke gjør nok for å hjelpe dem. Dette er nedfelt i opplæringsloven
kapittel 9 A. En slik klagemulighet
finnes ikke i regelverket for barnehagene. Det har både Barneombudet og Foreldreutvalget
for barnehager (FUB) reagert på.
– Loven er et første steg på veien mot bedre
rettsikkerhet for barna. Et viktig neste steg vil være å få på plass en
håndhevingsordning og en individuell rett til et trygt og godt barnehagemiljø, har
FUB-leder Einar Olav Larsen tidligere uttalt.
Utfordrer statsråden
Nå ønsker Venstre-politiker
Abid Raja svar på om regjeringen vurderer å innføre en nøytral klageinstans
også i barnehagemiljøsaker, og har stilt følgende skriftlige spørsmål til
kunnskapsminister Tonje Brenna (Ap):
«Hva
mener regjeringen om at det er forskjell på håndhevingsrettighetene for barn
som mobbes i barnehagen og i skolen, og vil statsråden vurdere å fremme forslag
om en nøytral klageinstans for barn i barnehagen?»
Det var
Solberg-regjeringen som foreslo å innføre nye regler knyttet til det psykososiale
barnehagemiljøet.
«Den gang
foreslo man ikke å innføre rettighetsbestemmelser og en håndhevingsordning, men
regjeringen holdt det åpent om man ville innføre dette senere dersom det viste
seg at barnehagene ikke oppfyller pliktene de blir pålagt» trekker Raja frem
i sin begrunnelse for spørsmålet.
Kan åpne
tilsyn
Annonse
I sitt svar
skriver Tonje Brenna at arbeidet med trygt og godt barnehagemiljø er et
prioritert område for regjeringen.
– Alle
barnehager skal jobbe systematisk med å sikre og utvikle barnehagemiljøet i
tråd med regelverket for psykososialt barnehagemiljø.
– Hvis et
barn ikke har det trygt og godt i barnehagen, kan foreldrene ta det opp med
ledelsen i barnehagen, barnehageeieren eller kommunen eller statsforvalteren
som tilsynsmyndighet. Tilsynsmyndigheten velger selv hvilke barnehager den vil
føre tilsyn med basert på en risikovurdering, skriver Brenna videre.
Hvis
kommunen mener det er risiko for at en barnehage ikke oppfyller kravene i
barnehageloven kapittel 8, kan den åpne tilsyn med den aktuelle barnehagen,
påpeker hun.
– For
tidlig å konkludere
Brenna peker
på at de nye reglene om barnehagemiljø trådte i kraft 2021. Hun mener det er for tidlig å
konkludere om hvordan lovverket fungerer.
I svaret
viser hun til regjeringens barnehagestrategi, hvor det står at regjeringen
vil styrke kunnskapsgrunnlaget om barns trivsel i barnehagen og barnehagenes
arbeid med å følge opp bestemmelsen om et trygt og godt barnehagemiljø.
– Utdanningsdirektoratet
har derfor fått et oppdrag om å kartlegge og vurdere hva slags kompetanse
skolene og barnehagene trenger for å bli bedre på å bygge trygge og gode
barnehage- og skolemiljø. Som en del av dette har direktoratet igangsatt en
evaluering av barnehagesektorens etterlevelse og forståelse av barnehagelovens
kapittel 8 om psykososialt barnehagemiljø, skriver Brenna.
I tillegg
skal Utdanningsdirektoratet lyse ut et forskningsoppdrag om hvordan barna
trives i barnehagen og opplever barnehagetilbudet, fra barns eget perspektiv,
opplyser hun.
Mer kunnskap
Innføring av
rettighetsbestemmelser og en håndhevingsordning eller klageordning i
barnehageloven, er ett av flere tiltak det kan være aktuelt å utrede nærmere, skriver statsråden videre.
– Det er
imidlertid ikke gitt at en håndhevingsordning lik den vi har på skoleområdet er
egnet for barnehagene.
– Når vi har
fått mer kunnskap om hvordan regelverket på barnehageområdet virker og bidrar
til et trygt og godt miljø for barna, og hvordan barna i barnehagen trives, vil
jeg se nærmere på hvilke nye tiltak det eventuelt er behov for, skriver Brenna.