– Mange foreldre begynner å forberede barn på å bli mer selvstendige når de nærmer seg skolestart. Dette gjelder innen flere områder, som for eksempel det å være litt alene hjemme, sier psykologspesialist og FoU koordinator på Follo BUP, Akershus Universitetssykehus, Belinda Ekornås.
Skolestart er en stor overgang for mange barn, og slike overganger er det lurt å forberede dem på.
– Det forventes en helt annen selvstendighet i forhold til å passe tiden, påkledning og generelt å ta ansvar for seg selv og tingene sine på skolen enn i barnehagen, sier hun.
– Barnet må være modent nok til å forstå at foreldrene kommer snart tilbake. Det kreves at barnet er kognitivt utviklet til å forstå tid og føler seg trygg nok til å være borte fra omsorgspersonene en kort periode, sier professor i barn og unges psykiske helse ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge i Tromsø, Willy-Tore Mørch.
Barn bør de ikke være alene mer enn en halvtime om gangen før de begynner på skolen, sier han. Trygghet er selvfølgelig et viktig stikkord når barn skal gjøre noe de ikke har gjort før.
Det krever at barnet har kommet gjennom det han kaller nysgjerrighetsalderen, slik at han eller hun vet om alle vanlige tings funksjon. Med andre ord bør ikke barnet ha behov for å utforske når det er alene.
Forbered barnet og snakk på forhånd om hva barnet skal gjøre hvis det begynner å brenne, det ringer på døren eller mamma ikke svarer på telefonen.
Mørch sier videre at det også må være telefonkontakt slik at både barnet og foreldrene kan nå hverandre.
– Man bør videre gjøre avtale med naboen om å være oppmerksom og kanskje se til barnet en gang i blant. Barnet bør dessuten være opptatt med for eksempel leking eller bygging av noe som tar tid, sier han.