– At foreldrene har makt og myndighet til å flytte ungene
som de vil, er det sterkeste virkemidlet de har for å få både skole og
barnehage og offentlige instanser til å levere det tilbudet de skal. Det har vi
sett eksempler på, utdyper han som var med på å etablere Private Barnehagers
Landsforbund, og som ledet organisasjonen i mer enn 20 år.
‒ Ungene er fullstendig avhengig av hvordan barnehagen
fungerer. De er ikke i stand til å ivareta sine interesser selv. Det gjør foreldrene,
fortsetter Olsen.
Et pressmiddel
Han mener fritt barnehagevalg er godt for de ansatte i
barnehagene også.
‒ Jeg tror faktisk det er viktig for de ansatte som ønsker å
gjøre en god jobb. Fordi de da har et pressmiddel mot de unntakene som ikke gjør
det. Hovedregelen er at ansatte gjør en god jobb. Men i en så stor sektor er
det ikke til å unngå at det kommer inn folk som ikke skulle vært der, sier
Olsen som mener foreldre som faktisk bytter barnehage kan være med på å
synliggjøre utfordringer.
I tillegg til at barnehager med ansatte som leverer et godt
tilbud, får flere søkere.
Prinsippet om valgfrihet for foreldrene er langt fra nytt.
Det har stått sentralt siden barnehageforliket i 2003.
Nå oppfatter mange at
det har kommet i spill, som følge av regjeringens forslag og formuleringer om å
gi kommunene styringsrett over opptak og dimensjonering i private barnehager.
‒ En illusjon
Begrunnelser som behov for mer demokratisk kontroll med
sektoren, går ikke hjem hos Olsen.
‒ Det er en illusjon å tro at kommunene gjennom
barnehageopptak får større demokratisk styring. Politikere møtes i bystyre og
oppvekstkomité en gang i måneden. Det du gjør, er å flytte myndighet fra
foreldre til byråkrati. Å tro at politikerne har noen direkte innvirkning på
barnehagene er i beste fall naivt. De kan mene noe overordnet om struktur og
hva barnehagene skal satse på. Men styring over hva som skjer i den enkelte
barnehage? Nei. Og det bør de heller ikke ha, slår han fast.
‒ Poenget er at kommunene har blitt så store og komplekse
organisasjoner at kommunepolitikerne har fått mindre makt, og byråkratene
større makt. Det er ei utvikling jeg har sett har gått gradvis i de årene jeg
har vært i sektoren.
– Avskilter foreldre
Dette intervjuet gjør Olsen på bakgrunn av en episode i PBLs
egen podkast, om ulike tema. Der uttaler han blant annet at: «De holder på å
avskilte foreldrene som ansvarlig for å velge oppveksttilbud for sine barn.
Dette er en konsekvens av den radikaliseringen som har skjedd i norsk politikk.»
‒ Enkelte har en ekstrem tro på at norske byråkrater er
bedre til å ivareta barns interesser enn foreldrene selv, utdyper Olsen til
Barnehage.no.
‒ Politikere som vil ha en god barnehage må i stedet si;
hvordan kan vi gi mer innflytelse på det som skjer til foreldrene? Den
kommunale barnehageadministrasjonen har i dag alt for mye makt. Ikke bare over
private, men også kommunale barnehager. Forskjellen er at de private har større
mulighet til å tilpasse seg omgivelsene. Men løsningen er ikke å innskrenke de
private barnehagenes handlingsrom. Man bør heller utvide muligheten til å
tilpasse driften i de kommunale barnehagene, mener han.
Kunnskap i barnehagene
‒ Vet ikke fagfolk i kommuneadministrasjonen godt hva
barna trenger?
‒ Vi har aldri hatt mer utdannede folk i barnehagene enn vi
har i dag. Andel pedagoger, fagarbeidere og folk med lederutdanning har økt. Å gi mindre innflytelse i den enkelte barnehage, det er ikke
å ta disse folkene på alvor. De som har forutsetning for å skape god drift.
Da tema ble selvstyre på kommunenivå, fant Olsen i podkasten
grunn til å minne om følgende: «Årsaken til hele barnehageforliket var jo at kommunene
gjorde det de ville, når de ville».
‒ Hver enkelt kommune løste det på sin måte. I
utgangspunktet var det mange som ikke ville ha barnehager i det hele tatt. Vi
hadde en dagmamma-struktur, som var veldig usikker. Bakgrunnen for
barnehageforliket var at man ønsket stabilitet for foreldre. Da tok man
sentrale beslutninger, og fikk bygd barnehager. Og det var i stor grad
foreldreinitiativ som gjorde at man fikk det til.
Ikke kjempeoptimistisk
På spørsmål om hans vurdering av utsiktene til et nytt
barnehageforlik, framstår han ikke kjempeoptimistisk. Slik som det politiske
landskapet har endret seg, finner Olsen liten grunn til å håpe på et nytt bredt
forlik fra SV som fløyparti på den ene siden til Frp på den andre.
‒ At de sentrale partiene kan inngå et forlik, det håper
jeg. Det tror jeg innbyggere, kommuner og samfunnet som helhet hadde tjent på.
Men å få alle med, det tror jeg ikke er mulig, sier han.
Årsaken til at han likevel tror på et forlik «i en eller
annen form», er utfordringene man har med å få stats- og kommunebudsjetter til å
gå opp i årene som ligger foran oss.
‒ Da er man nødt til å se på merverdien vekslinga mellom
private og offentlige barnehager gir. Sist kjente besparelse er på i underkant
av cirka fem milliarder på et år. Hvis vi ikke tar vare på det mangfoldet vi
har bygget opp, får vi ei regning, argumenterer Olsen.
Maskinparken tilbake?
‒ Du har brukt uttrykket Nato-forlik. Hva legger du i
det?
‒ At det er trygt og godt. At styringspartiene Ap og Høyre
er med. Og da tror jeg vi vil få med sentrum. Helt fram til Ukraina-krigen var
hele venstresida mot Nato. Men levde litt innenfor systemet likevel. Noe av det
samme tror jeg vil kunne skje her. Vi kan få et forlik, men noen vil av
prinsipielle grunner ikke være med. Og ærlig talt; der SV og Rødt er i dag, vet
jeg ikke om noen er tjent med å ha de med på forlik lenger.
Ifølge Olsen har det kommet inn en ny generasjon politikere,
«som ikke er opptatt av hva man får, bare at ingen skal tjene penger på det». Som
svar på den sterke motstanden mot at velferdstilbydere skal kunne tjene på for
eksempel barnehageeiendom, sammenligner han med maskinentreprenører som får
betalt for å brøyte for det offentlige i år etter år.
‒ Det er ingen som krever maskinparken tilbake av den grunn.
De store kjedene
En del av barnehagesektoren, som mange har vært opptatt av å
begrense, er de store kjedene.
Også her er Olsen uenig i virkelighetsbeskrivelsene
som mange bruker.
«Kjededannelsen er ikke en konsekvens av ønske om
profitt. Kjededannelsen er en konsekvens av uforutsigbarhet i myndighetenes
rammevilkår», hevder han.
‒ Alle tiltak som har blitt gjort for å ramme de som har
flere barnehager, har i størst grad rammet de som har én eller to barnehager.
Fordi de har mindre mulighet til å tilpasse driften. Politikerne sier at de er
opptatt av enkeltstående og ideelle barnehager. Men de ideelle barnehagene treffes
på akkurat samme måte, og kanskje mer, enn store barnehager og kjeder. Dess
mindre du er, dess mindre har du å gå på, utbroderer Olsen.
«Ondsinnet krav»
Før han fortsetter engasjert:
‒ PBL har blitt beskyldt for å skyve de små og ideelle foran
seg. Men de som virkelig har skjøvet de små og ideelle foran seg, er de som har
gjort endringer og innstramminger.
Kravet som ble innført fra januar av, om at alle barnehager
skal være organisert som selvstendige rettssubjekter, kaller han for direkte
ondsinnet.
‒ Ikke hjelper de myndighetene, ikke hjelper de foreldrene, og
ikke hjelper det ungene. Det eneste man oppnår er at det blir vanskeligere å
drifte, utbasunerer den tidligere PBL-toppen.
Om sine forventninger til ytterligere reguleringsforslag som
er varslet vil komme i løpet av året, sier han at han håper stortingsbehandling
vil hjelpe. Samt at han håper det mest negative ikke vil komme.
‒ Jeg håper de går inn og ser på konsekvensen av
innstramminger, sier Olsen.
Finner logisk brist
Ellers mener han det er «et problem for ansatte i private
barnehager, at de ikke har fagforeninger som ivaretar dem». Særlig kritisk
er han til Fagforbundet, som til tross for at de organiserer ansatte i private
barnehager, blant annet bidro inn i valgkampen med begrepet «bendelorm-økonomi».
‒ Slik jeg kjenner dem fra andre sektorer, er fagforeninger
generelt opptatt av gode arbeidsplasser der sunn god drift gir overskudd. Da
får man trygg utvikling og mulighet for lønnsutvikling. Når det gjelder private
barnehager framstår det imidlertid ikke slik. Tvert om. Jo dårligere økonomi
det er i medlemmenes bedrifter, dess gladere er man. «Hvordan kan vi best
ivareta medlemmene våre? Jo, med dårligere driftsvilkår.» Det har jeg trøbbel
med å se logikken i, medgir Olsen.
‒ Vi har mistet litt det som var diskusjonen da
barnehageforliket kom i stand. Hvordan få best mulig barnehager til flest mulig
unger for lavest mulig pris? Nå snakker vi kvalitet, ja, men også hvordan det
kan gjøres vanskeligere for de som driver. Det håper jeg kan endre seg, sier
Arild Olsen.