– Vi har
antatt at lesing og litteratur verdsettes høyt, og at det å lese sammen ses på
som både nyttig og lærerikt for barna, uttalerer professor Trude Hoel ved
Lesesenteret (UiS) i en artikkel publisert på uis.no.
1001 foreldre
Studien er
et samarbeid mellom forskningsprosjektene SPrELL, Sensory books og FILIORUM –
Senter for barnehageforskning.
Forskerne
ønsket innsikt i hvor mye norske foreldre leser for barna sine, hvorfor de
leser og hvor interessert barna er i å bli lest høyt for.
Våren 2022 ble
det gjennomført en spørreundersøkelse blant 1001 foreldre med barn mellom tre
og seks år. Her fikk foreldrene blant annet spørsmål om hvor mange bøker de
leser for barna i løpet av en uke.
En av tre
leser lite eller ingenting
33 prosent
av foreldrene oppgir at de leser null til én bok i uka. 41 prosent sier at de
leser to til fire bøker, mens 26 prosent opplyser at de leser fem eller flere
bøker med barna sine hver uke.
– Leser man
samme bok flere ganger i løpet av en uke, regner vi det som en ny bok hver
gang. Man leser gjerne litt lengre bøker for seksåringer enn for treåringer,
dermed blir det kanskje litt færre bøker i uka for de eldste barna, sier Elisabeth Brekke Stangeland til barnehage.no.
Hun er førsteamanuensis ved Lesesenteret og en av
forskerne bak undersøkelsen.
Annonse
– Vi
hadde en forventning om at man kom til å rapportere noe mer lesing enn det man
faktisk gjør, fordi høytlesing tradisjonelt har blitt høyt verdsatt. Derfor er
det overraskende at såpass mange foreldre sier at de leser ingenting eller lite
sammen med barna sine, sier Stangeland.
Fire av
fem barn tok initiativ til å lese
Foreldrene
ble også spurt om hvor mange ganger barna deres ba om å bli lest høyt for den
siste uka.
Undersøkelsen
viser at hele 80 prosent av barna minst én gang spurte om å lese en bok
sammen med foreldrene.
– Det
snakkes mye om at leselysten er nedadgående, men dette viser at barna har lyst
til å lese og at de synes det er kjekt, sier Stangeland.
På
spørsmålet om hva som er foreldrenes motivasjon for å lese med barna, er det
vanligste svaret at det er en koselig aktivitet å gjøre sammen. Tett etterfulgt
av at leseaktiviteten bidrar til språkstimulering, gode opplevelser og fremmer
lese- og skriveferdigheter.
– Mindre verdsatt
Studien baserer seg altså på hva foreldre svarer i et spørreskjema. Slik selvrapportering er kjent for å ha noen svakheter siden forskerne ikke kan etterprøve det som oppgis. Forskerne mener imidlertid at funnene i liten grad tyder på at foreldrene overdriver når det kommer til hvor mange bøker de leser sammen med barna sine, i og med at såpass mange rapporterer at de leser ingen eller kun én bok i uka.
De mener studien er viktig fordi man tidligere har visst lite om hvor mye eller hvorfor vi har lest for barna våre.
– I den internasjonale PIRLS-studien, som undersøker tiåringers leseferdigheter, blir foreldre spurt om hvor mye de leste for barnet da det gikk i barnehagen. Foreldrenes svar tyder på at høytlesing for barn er mindre verdsatt nå enn før. Dette tyder dessverre også resultatene fra vår studie på, uttaler professor
Trude Hoel på uis.no.
Gode
leserutiner
Gruppen som
oppgir at de leser mest for barna sine, er kvinner med høyere utdanning.
Samtidig
finner forskerne at faste rutiner for lesing i hjemmet, ser ut til å være den
enkeltfaktoren som har størst betydning for hvor mye lesing som skjer sammen
med barna.
– Gode
rutiner for lesing, er noe alle kan få til. For eksempel kan man ha som rutine
at man leser til kveldsmaten eller på sengekanten. 10-15 minutter daglig kan
være nok, sier Elisabeth Stangeland.
– Ta
barnas invitasjoner på alvor
Undersøkelsens
resultater peker også i retning av at barnets egen interesse for lesing henger
tett sammen med hvor mye det blir lest for.
Stangeland
har derfor følgende oppfordring til alle småbarnsforeldre:
– Sett av
litt tid til å lese hver dag. Og ta barnas invitasjoner til lesing på alvor!
– Å etablere
en god kultur for lesing tidlig, kan også ha betydning for fritidslesing og
leselyst senere i livet, sier hun.
Fem gode grunner til å lese sammen med barna:
- Å
lese sammen gir gode opplevelser
- Å
bli lest høyt for er et viktig skritt for å bli en god leser selv
- Barn
som blir lest høyt for utvikler fantasi
- Barna
får et rikere språk
- Lesing
er et viktig redskap for læring
(Kilde:
Lesesenteret, UiS)
Vil
undersøke barnehagenes leserutiner
Siden det i
dag er store forskjeller i hvor mye barn blir lest for hjemme, kan barnehagen
bidra til å utjevne sosiale forskjeller ved å sørge for at alle barn får mange
gode leseopplevelser i oppveksten, påpeker Stangeland.
– Vi vet at
det også er forskjeller mellom barnehager i hvor mye de leser for barna. Vi har
derfor planer om å gjennomføre en tilsvarende studie ute i barnehagene, for å
få et innblikk i lesepraksisene der ute, forteller hun.