– Vi ser at barn flest er rause med hverandre, sier professor ved USN, Thomas Moser, til USN.no. Han har sittet i ledergruppen for prosjektet.
Barn er selv en drivkraft for positiv endring
Barn er inkluderende og ikke så opptatt av om andre barn kommer fra en annen kultur og har en annen etnisk bakgrunn, kommer det fram i et internasjonalt forskningsprosjekt.
I det europeiske samarbeidsprosjektet ISOTIS har forskere blant annet undersøkt hvordan barnehagen kan bidra til mer inkluderende samfunn.
Forskningsprosjektet startet opp i 2017 og det er samlet inn data fra elleve europeiske land.
Et av funnene er hvordan små barn selv er en drivkraft for positiv endring. Barna ønsker å være inkluderende, og er ikke så opptatt av om andre barn kommer fra en annen kultur og har en annen etnisk bakgrunn, skriver Universitetet i Sørøst-Norge (USN) på sin hjemmeside.
En nøkkelfunksjon
Moser var en av lederne for gruppen som intervjuet familier og barn. Migrantfamilier og lavinntektsfamilier var blant dem som ble intervjuet.
I Norge snakket forskerne med tyrkiske mødre, og med barn i flerkulturelle skoler og barnehager i Sørøst-Norge og Midt-Norge.
– Jeg mener barnehagen kan ha en nøkkelfunksjon når det gjelder å møte flerkulturelle familier. Det snakkes mye om barnehagens viktige samfunnsrolle med tanke på temaer som likestilling og barns utvikling, men den kan også ha stor betydning for et inkluderende samfunn. Forskningen vår viser at barnehagen kan hjelpe med flere av utfordringene som oppstår i flerkulturelle samfunn, sier Moser på hjemmesiden til universitet.
Tillit avgjørende
I løpet av prosjektet har forskerne også kartlagt tiltak som støtter foreldre, og tiltak som lykkes med å skape trygge, omsorgsfulle og stimulerende miljøer.
Forskerne fant at tillit er en avgjørende forutsetning for at foreldrene engasjerer seg i barnehage og skole.
– Barnehagen er en betydningsfull kontaktflate mellom familier og storsamfunnet. Den kan ha en viktig funksjon i forhold til inkludering, men også for å skape forståelse i majoritetsbefolkningen. I Norge legges det stor vekt på medvirkning av både barn og foreldre, og det gjør at det allerede finnes en tillit i bunn, sier Moser til USN.no.