Erle Sellevåg, avdelingsleder i A2G Barnehage og kronikør
PublisertSist oppdatert
Annonse
Vi som jobber i barnehage, må forholde oss til mange personer i løpet av en arbeidsdag. Det krever at vi kommuniserer på ulike plan, alt med hensikt om å skape eller bevare relasjoner.
Vi er der for barna, vi snakker, synger, nynner, klemmer, trøster og smiler. Hele dagen er fylt med verbal og non-verbal kommunikasjon.
Med foreldre skal vi informere, betrygge, skape dialog, også her fylt med verbal og non-verbal kommunikasjon.
Med kollegaer skal vi sammen skape et godt arbeidsmiljø (forhåpentligvis). Vi prater, nikker, smiler, veileder, gir tilbakemeldinger og så videre.
Kroppen vår taler et eget språk. Er man bevisst på dette i løpet av en dag? Barna leser oss som en åpen bok. Står pedagogen i døråpningen og sukker med armene i kryss, ser lille Pia på ett år dette. Hun tar til seg alt av informasjon pedagogen utstråler.
Så kommer mammaen til Pia og henter. Pedagogen forteller om dagens hendelser, men lille Pia ser fremdeles at pedagogen står med armene i kryss og utstråler noe annet en det trygge varme smilet han vanligvis innehar. Mammaen til Pia kjenner også på stemningen. Noe er ikke helt slik det bruker å være.
Man hører ordene, men visuelt får man en helt annen opplevelse.
Dette er ikke et nyskapende tema, det har blitt forsket på og diskutert utallige ganger før. Men er vi bevisst på dette i barnehagen, utenom den dagen vi eventuelt er på kurs som omhandler temaet?
Tør vi å satse på kundefokus i barnehagen? For foreldrene er kundene våre. De er betalende kunder. Et kundeforhold som er helt unikt noe annet kundeforhold i mine øyne. Vi tar vare på det kjæreste de har.
Man må skape et kundeforhold som bygger på relasjon, samarbeid, tillitt, åpenhet med god dialog. Øver man på dette rundt om i barnehagene? Minner man hverandre på at foreldre er kunder? De skal kunne forvente en viss form for kundeservice.
Annonse
Dette bygger på kommunikasjonsferdigheter. Det er helt essensielt å ha noe kompetanse eller erfaring innen dette i jobben vår. Hva skaper god kommunikasjon, og hvordan bevarer man en relasjon som bygger på god kommunikasjon? Vi har mange å forholde oss til, og alle klarer man ikke å ha like god relasjon til. Men likevel, de skal ha samme type service fra oss.
Det tar meg tilbake til før studietiden, når jeg jobbet i klesbutikk. Der lærte jeg mange gode triks innen kundebehandling. Og min kjære sjef lærte meg det viktigste av alt; vi må få kunden til å komme tilbake og spre det gode ord.
Barnehager lever som oftest på rykte. Noen kommersielle aktører er gode på markedsføring, men ikke alle har anledning til dette. Noen barnehager er så heldige at de alltid har barn på venteliste da barnehagedekningen i bydelen er dårlig. Dette varierer voldsomt i landet vårt. Men der det er god barnehagedekning merker man dette behovet for å fokusere på kvaliteten på relasjonskompetansen hos de ansatte. Ikke nødvendigvis alltid bare å vise til flotte uteområder, godt pedagogisk tilbud også videre. For dette teller ingenting dersom barna og foresatte ikke er trygge og føler at sitt behov for informasjon er møtt.
Aldri før har samarbeidet med hjemmet vært viktigere. Hjelpemidler som nettsider hvor man publiserer bilder i fleng, apper med informasjon om bleieskift og matinntak, dagtavler på nett som detaljert forteller hva vi har gjort dag etter dag.
Hva har vi igjen å snakke om da?
Vi må gjøre oss interessante. Foreldre må ønske å snakke med deg som person. Ansikt til ansikt. Med hvem som helst i personalet.
Så hva kan true den gode kommunikasjonen i barnehagen? Dette er det særlig viktig å ha et fokus rundt. Eksempler på dette kan være:
- Høyt sykefravær
- Ustabil bemanning
- Konflikter på arbeidsplassen
- Dårlig samarbeid i teamet man jobber
Dette er bare et lite utvalg av faktorer som kan true den gode kommunikasjonen. Er man bevisst på dette, kan man lage en plan B. For man kommer dessverre aldri unna de overnevnte punktene, det vil forekomme. Har man da hatt et åpent fokus på god kommunikasjon over lengre tid, er det større sjanse for at barn og foresatte ikke kjenner på brudd i kommunikasjonen. Man kan tørre å være åpen med sine kunder, fortelle om situasjonen, men likevel ha et utrettet godt servicetilbud. Det handler om å stille sterkt i perioder som er vanskelige, for de kommer, gjerne når man trenger det minst. Da blir man sliten, oppgitt, det tærer på kreftene.
Snakk sammen, alle i personalet. Lag gjerne en kommunikasjonsstrategi slik andre næringer gjør. Der man setter seg overordnede mål, delmål. Man lister opp forventninger, ressurser og eventuelle fallgruver. Man har fokus på nå-situasjon, ønsket situasjon samt strategier for å komme seg fra nå-situasjon til ønsket situasjon.
Så har man deler av en oppskrift som gagner alle parter, store og små.