DEBATT
«Foreldres tilfredshet og deres tilbakemelding på barnehagetilbudet baserer seg på kortere eller lengre møter på avdeling og i garderoben, på utviklingssamtaler, foreldremøter og kanskje noen månedsbrev og dagsrapporter,» skriver artikkelforfatteren.
Getty Images (illustrasjonsbilde)
«Kan foreldre bedømme kvalitet i barnehagen?»
Kvaliteten i norske barnehager må og kan måles på helt andre dimensjoner enn foreldres opplevde kvalitet, skriver Marius Holm Krog-Johnsen i FUS barnehagene.
Årets foreldreundersøkelse er avsluttet og barnehager over hele Norge har blitt evaluert av foreldre. Foreldres tilfredshet og deres tilbakemelding på barnehagetilbudet baserer seg på kortere eller lengre møter på avdeling og i garderoben, på utviklingssamtaler, foreldremøter og kanskje noen månedsbrev og dagsrapporter.
I FUS barnehagene er samtlige barnehager med på undersøkelsen og vi får som andre private barnehager, noe høyere score på tilfredshet enn de kommunale. Betyr det at private barnehager har bedre kvalitet enn kommunale basert på den årlige foreldreundersøkelsen? Antakelig ikke, skal vi tro barnehagestudier foretatt i Norge.
Kvaliteten i norske barnehager må og kan måles på helt andre dimensjoner.
Vi vet at foresattes opplevde kvalitet ikke nødvendigvis gjenspeiler den faktiske kvaliteten. Likevel er vi opptatt av at foresatte skal være fornøyde med tilbudet vi gir. Foreldre har barnet sitt, det aller kjæreste i en barnehage opptil 8-9 timer daglig. Da har det en betydning at de opplever høy kvalitet på omsorgen og barnets muligheter for lek og læring. Her har foreldrene mulighet til å gi en tilbakemelding til barnehagen barnet deres går i. Og det er viktig.
Hva som måler virkelig kvalitet
Barnehager som leverer høy kvalitet på tilbudet kjennetegnes ved et stabilt personale som blant annet viser varme og entusiasme, skaper god struktur på organisering og har en forskningsbasert praksis. I FUS jobber vi kontinuerlig med å sikre høyt nærvær, fordi vi vet at et personale som kjenner barna godt og som ser de små og nesten usynlige tegnene barna gir, har stor verdi for det enkelte barns opplevde trivsel og trygghet.
Vi jobber kontinuerlig med å styrke relasjonen mellom alle involverte i barnehagen, fordi det er dette som har størst gevinst for barnas opplevde kvalitet, og vi vet at det også betyr mye for foreldrene.
Forskningsbasert kvalitet
For å sikre at barna får den støtten de har behov for benytter vi en observasjonsmanual som er forskningsbasert og utviklet over flere år. Ansatte får opplæring og blir sertifisert i manualen for å sikre at personalet har et felles blikk for hva som kjennetegner barnehager av høy kvalitet.
Manualen heter Classroom Assessment Scoring System, CLASS og kan gi oss svar på om det er høy grad av sosioemosjonell støtte, hvor man ser på graden av varme og sensitivitet hos personalet, og om de viser glede over å delta i barnas aktiviteter, samt om det er fravær av krenkelser fra de ansatte.
Videre observerer man i hvilken grad personalet evner god ledelse av barnegruppen. Har personalet lagt til rette for gode lekesoner med rikt og variert materiale og er personalet forberedt slik at barna slipper å bli sittende og vente i eksempelvis samlingsstunden. Man ønsker god flyt med voksenstøtte i overgangen mellom måltidet og garderoben og at barna er sikret førstehåndserfaringer og tid til lek.
Det siste domenet man observerer er i hvilken grad personalet legger til rette for at barna kan utforske og lære i leken. Videre om personalet samtaler med barna ut ifra deres initiativ og interesse.
CLASS bidrar til at vi i FUS kjeden får et felles blikk på kjennetegn på kvalitet og en systematisk måte å implementere Rammeplanen på, da dimensjonene i CLASS tar for seg flere kapitler i denne. På denne måten skal vi sikre likeverdig og høy kvalitet på tvers av FUS barnehagene.