– Kvaliteten
på samspillet mellom barn og ansatte og barna imellom, er den enkeltfaktoren
som har størst betydning for barns mulighet til å føle seg trygge og inkludert
i lek og læring i barnehagen, sier førsteamanuensis Lillian Pedersen ved
Høgskulen på Vestlandet.
I en studie
som er publisert i tidsskriftet Nordisk barnehageforskning, ser hun og
fire andre forskere på hvilke former for samspillskvalitet som kommer
til syne hos personalet i norske barnehager.
29
avdelinger
Studien
baserer seg på observasjoner fra 29 barnehageavdelinger, der det standardiserte
observasjonsverktøyet Early Childhood Education Rating Scale – Revised
(ECERS-R) ble brukt. Observasjonene ble gjennomførte tre timer på formiddagen
og ble avsluttet med en samtale med én barnehagelærer på hver avdeling.
Observasjonsverktøyet
ECERS-R vurderer kvaliteten på 43 elementer fordelt på områdene; rom og
møblering, omsorgsrutiner, språk og resonnering, aktiviteter, interaksjon og organisering
av dagen.
Basert på
observasjonene fikk avdelingene en skår på hvert element fra 1 til 7, der 1 er
inadekvat kvalitet, 3 er minimal, 5 er god og 7 er utmerket kvalitet.
Moderat
til høy kvalitet
I studien som
er publisert i Nordisk barnehageforskning har Pedersen og forskerkollegene gått
i dybden på de tre områdene som sier noe om kvaliteten på samspillet mellom
personalet og barna – altså; interaksjon, språk og resonnering, og omsorgsrutiner.
Skåren på disse
tre områdene var gjennomsnittlig moderat til høy. I snitt skåret de 29
avdelingene som deltok i studien 4,6 på omsorgsrutiner, 4,3 på språk og
resonnering og 5,1 på interaksjon.
Samtidig var
det store forskjeller mellom avdelingene som skåret lavest og de som skåret høyest
på alle tre områdene. Særlig innenfor omsorgsrutiner og interaksjon var det et stort
spenn – fra henholdsvis 1,8 til 6,4 og 3 til 7.
Varm og
god tone
I
forskningsartikkelen viser Pedersen og forskerkollegene til May Britt Druglis tre
kriterier for god samspillskvalitet: At barna blir møtt med sensitivitet, varme
og omsorg, at de får muligheter til utforsking og læring, og at de blir støttet
slik at de kan utvikle gode samspill med andre barn.
Forskerne
fant at personalet møtte barna på en måte som gjorde at samspillet var
preget av en varm og god tone, men at de sjelden utfordret barna på logiske sammenhenger
og fikk dem til å snakke seg gjennom og forklare resonnementer.
– Var
dette overraskende?
– Andre
norske studier har pekt i samme retning. Den norske barnehagemodellen tar utgangspunkt i en sosialpedagogisk tradisjon – der lek og utforsking er i sentrum, ikke
læring. Derfor var det ikke helt overraskende at man i mindre grad vektla
resonnerende og filosoferende samspill. Men at det var såpass tydelig var kanskje
litt overraskende, sier Pedersen.
Selvstendighet i hverdagssituasjoner
Personalet så
også ut til å prioritere et samspill som fremmet barnas selvstendighet i
rutinesituasjoner, og at barna skulle mestre det kroppslige og praktiske knyttet
til måltid, toalett og påkledning.
«Måltidet
står i tillegg fram som en rutinesituasjon som blir brukt til konversasjon, og
atmosfæren både under måltid og toalettbesøk er på 8 av 10 avdelinger hyggelig
og ikke irettesettende» skriver forskerne i artikkelen.
Forskerne
fant at personalet på 9 av 10 avdelinger hadde en god balanse mellom å lytte og snakke, og kommuniserte på en måte som var tilpasset barnas alder og modning.
Mens personalet på bare 4 av 10 avdelinger oppmuntret til kommunikasjon i
frilek og under tilrettelagte aktiviteter.
På enda
færre avdelinger ble det observert at personalet hadde individuelle samtaler
med alle barna, og at de snakket om logiske sammenhenger når barna lekte med ulikt
materiell.
«I det
uformelle samspillet i hverdagen, virker det som personalet vektlegger
informasjon, det å tone seg inn på barna og å skape situasjoner der barna kan
samspille med andre barn. Personalet prioriterer det Drugli kaller varme,
omsorg og samspillsmuligheter. Noe som er et positivt trekk ved personalets
samspillsprioriteringer, og vi vil argumentere for at disse samspillene bør
danne utgangspunktet for et annet punkt Drugli vurderer som sentralt for
kvaliteten på samspillsrelasjonen; at barnet får mulighet til utforsking og
læring» skriver forskerne.
Fikk mindre hjelp til å løse konflikter selv
De ansatte
som var med i studien la til rette for lek og støttet barna som var i lek.
Samtidig hjalp de ikke i like stor grad barna til å løse konflikter selv.
– Ut fra
denne studien er det vanskelig å si noe sikkert om årsaken til dette. Kanskje
kan det henge sammen med at personalet utfordret barna lite språklig. Å hjelpe
barna til selv å løse konflikter krever at du stiller åpne og undrende spørsmål og
at du utfordrer barna til å resonnere og forklare, sier Pedersen.
Å utfordre
barna på det logiske og resonnerende planet, sto altså ikke frem som et kjennetegn
ved personalets samspill med barna.
Ett unntak
var at personalet skåret høyt på å utvide barnas ideer når barna selv tok
initiativ til et slikt samspill.
«Om vi ser
dette funnet sammen med at det på få avdelinger er observert at personalet har
individuelle konversasjoner med alle barna, kan det peke mot at personalet har
en observerende og etterfølgende rolle i uformelle situasjoner» skriver
forskerne.
– Trengs mer forskning
Det var altså
barnas initiativ som ofte avgjorde hvilke barn som kommuniserte dypere med og fikk
ideene sine utvidet av personalet. Noen barn møtte dermed god kvalitet i samspillet
med personalet, også på det mer undrende og utforskende plan, mens andre
barn møtte lite av dette, påpeker forskerne.
– Utfordringen
kan være at de barna som møter god kvalitet på denne type samspill i
barnehagen, kanskje også er de som møter det i hjemmemiljøet. Trolig tar barna
kontakt med personalet på den måten de er vant med å samspille med foreldre og
andre voksne. Dette er noe man bør være litt obs på, sier Pedersen.
– Vi mener
dette er et interessant og viktig funn som det trengs mer forskning på.
Må ikke
bli «skolsk»
– Hva kan
vi ta med oss fra denne studien?
– Dette er
en kvantitativ studie, så den gir oss et oversiktsbilde av hva personalet i norske
barnehager vektlegger i samspillet med barna. Funnene viser at personalet
vektlegger et samspill som er preget av varme, omsorg, sensitivitet, trygghet, frihet
i lek, tid til uformelle samtaler og å støtte barna slik at de kan være selvstendige,
sier Pedersen.
Å gå inn i dype
samtaler med barna som oppfordrer til undring, filosofering og resonnering, ser
på den andre siden ut til å være et område som er mindre vektlagt.
Selv om forskerne
mener at det kan bli mer av slike samspill i barnehagen, advarer de mot å legge
for mye vekt på å få til resonnerende samtaler:
«Ved å
fremheve det som kan se ut som en «mangel» i samspillet: Å gi utfordringer på
det abstrakte, begrepslige og filosofiske plan, kan faren være at vi får en
norsk barnehagepedagogikk der samspillene mellom barn og personalet er kjennetegnet
av formelle læringssituasjoner, et lukket samspillsmønster, lærersentrering og det
instrumentelle» skriver forskerne.
Pedersen
kommer med følgende eksempel:
– En ansatt er i et samspill med barn som leker at de skal fly av gårde med et
romskip. Hvis den ansatte da blir veldig opptatt av å dele faktaopplysninger om
romskip, risikerer han eller hun ikke bare å lukke samspillet mellom seg og barna, men
også å ødelegge leken.
– En annen
måte å møte denne situasjonen på, er at barnehagepersonalet følger barnas
initiativ og undrer seg sammen med barna. Dette er noe annet enn å stoppe en
undring for å spille inn faktaopplysninger. Man kan heller bygge videre på det barna
interesserer seg for, og tilføre nye ideer og materiell for å få frem
utforsking og resonnement på den måten. Hvis vi blir for opptatt av at det
skal være læring i situasjonen, kan vi komme til skade for å stoppe leken.
– Alt ligger til rette
Totalt sett
gir studien et positivt bilde av personalets samspill med barna, påpeker
Pedersen.
– I dag
ligger alt til rette for at personalet skal kunne gå inn i dype samtaler med
barna, og oppfordre til filosofering og resonnering. Og så trenger vi kanskje å
rette søkelyset mot hvordan vi får dette til litt oftere. Vi trenger både mer
kunnskap og kompetanse på dette området, sier hun.
– Hvordan kan
vi holde på det som er bra, og samtidig få til mer av de filosoferende og
resonnerende samtalene slik at vi sikrer at alle barn får oppleve denne typen
samspill?