Krever mer omsorg i barnehagen: Vi har for mye fokus på læring
– Vi snakker for lite om omsorg, sier forsker Thomas Gitz-Johansen.
– Det bør være mer fokus på det følelsesmessige arbeidet i barnehagene, sier den danske forskeren Thomas Gitz-Johansen til det danske Fagbladet for barn og unge.
Han mener vi må snakke mer om omsorg og mindre om læring. I et ferskt forskningsprosjekt observerte han barn mellom seks og 18 måneder i en dansk barnehage i ett år. Nå mener han at den følelsesmessige omsorgen for barn i barnehagen får for liten plass både i forskning og i politikken.
Gitz-Johansen er ansatt ved Center for daginstitutionsforskning ved Roskilde universitet.
– Trasig at læring i barnehagen er etablert
– Hvis man tilbringer tid med små barn, vet man instinktivt at det eneste som betyr noe er om barna har det godt. Det kommer før alt annet, at barnet føler trygghet og får sine følelsesmessige behov dekt. Når man er trygg, kan man være nysgjerrig. Når man er utrygg, kan man ikke det. Slik er det bare, konstaterer forskeren.
Han mener at læring ikke er et begrep som bør definere barnehagens viktigste oppgave, og synes det er trasig at læreplaner har etablert seg i den danske barnehagen.
– For de små i barnehagen synes jeg det virker absurd å snakke om læring. De skal ha omsorg og få sine grunnleggende behov dekt. Så kan de utvikle seg, sier Gitz-Johansen.
Det handler om tilknytning
Han har nå begynt å skrive ferdig forskningsrapporten på bakgrunn av feltarbeidet blant barn og pedagogisk personell i barnehagen.
- LES OGSÅ: Kjenner du barnehagens plikter når omsorgen svikter?
- LES OGSÅ: Omsorg er mer enn vi ser.
Pedagog i Ventemøllergården barnehage i Danmark, Anne Gertsen, gleder seg over at det er mer fokus på det følelsesmessige. Hun mener at omsorg og tilknytning er det viktigste i barnehagen.
– Men det er ikke der fokus ligger i dag. Fokus er at barna skal bli dyktige. Men de blir kun dyktige når de er trygge. Og når de er små, handler det om tilknytning.
Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.
Professor ved Institutt for utdannelse og pedagogikk ved Aarhus universitet, Bente Jensen, har forsket på læring i barnehagen. Hun mener ikke at omsorg og læring utelukker hverandre.
– Læringsbegrepet vi bruker i barnehagen, betyr bare at man styrker barnas nysgjerrige utforskning av omgivelsene. Det mener jeg ikke strider mot det følelsesmessige, sier Jensen.
Om forskningsprosjektet:
Forskningsprosjektet «Følelsesmessige relasjoner mellom barn og voksne i barnehagen» er et av fire delprosjekter i forskningsprosjektet «Å ha det godt». Dette handler om barn, barnehager, barns liv i barnehagen og det å ha det godt og få det godt. Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL) er med på å finansiere prosjektet som avsluttes til neste år.