Forskerne skal blant annet undersøke hvordan barns trivsel er relatert til barnehagelærernes trivsel og jobbtilfredshet og deres opplevelse av kvaliteten på relasjonen til barna.

Får 3 millioner til å forske på barns trivsel i barnehagen

Nytt forskningsprosjekt skal undersøke hvordan barn opplever egen trivsel i barnehagen og hva som kjennetegner miljøer der barna sier at de trives.

Publisert Sist oppdatert

I fjor lyste Utdanningsdirektoratet (Udir) ut oppdraget «Forskning på barns trivsel i barnehagen». Det kom inn fem tilbud fra ulike forskningsmiljøer og til slutt var det Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i Stavanger som trakk det lengste strået.

Det opplyser universitetet på egne nettsider.

Udir har bevilget tre millioner kroner til arbeidet som skal gå over to år.

Formålet med prosjektet er å få ny og bedre kunnskap om barns trivsel i barnehagen, deres subjektive opplevelse av egen barnehagehverdag, og om barnehagemiljøet.

– Barnas eget perspektiv på disse spørsmålene står veldig sentralt i studien, sier prosjektleder Ragnhild Lenes ved Læringsmiljøsenteret til uis.no.

Trivsel over tid

Gjennom lek, gode relasjoner, mestring og anerkjennelse kan barn oppleve en barndom fylt av glede og trivsel, påpeker prosjektlederen. Forskning viser at positive følelser blant annet påvirker barns kognitive fungering, kreativitet og problemløsning samt selvregulering. Dermed bidrar positive følelser til barns vekst og utvikling, forteller Lenes som er førsteamanuensis i pedagogikk/spesialpedagogikk/psykologi.

I løpet av prosjektet skal det blant annet lages en kunnskapsoppsummering om relevant forskning på området. Det skal gjennomføres intervjuer med barn, foresatte og ansatte. Barn og ansatte skal også observeres over tid for å kunne måle barnas trivsel.

Målet er blant annet å finne ut hvordan barn beskriver og opplever trivsel i barnehagen. Forskerne skal også undersøke hvordan barns trivsel i barnehagen kan ses som del av det rutinemessige kvalitetsarbeidet. I tillegg skal det forskes på hvordan barns trivsel er relatert til barnehagelærernes trivsel og jobbtilfredshet og deres opplevelse av kvaliteten på relasjonen til barna, opplyser UiS på sine nettsider.

– Vi skal også undersøke trivsel over tid og kontekst – og se hvordan de eldste barna i barnehagen rapporterer om egen trivsel her og nå og i ulike kontekster fra dag til dag, sier prosjektleder Lenes til uis.no.

Fra 2024 til 2026

Prosjektet har fått navnet «Barns trivsel i barnehagen» og skal gjennomføres i perioden 2024-2026.

Forskningsteamet består av forskere tilknyttet FILIORUM – senter for barnehageforskning ved UiS, der forskere fra enhetene Læringsmiljøsenteret og Institutt for barnehagelærerutdanning deltar. De har også med seg forskere fra Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).

I prosjektet vil man i tillegg til å innhente ny data, bruke eksisterende forskningsdata fra det store forskningsprosjektet SELMA, som kan knyttes til temaet.

Powered by Labrador CMS