Forskerne skal blant annet undersøke hvordan barns trivsel er relatert til barnehagelærernes trivsel og jobbtilfredshet og deres opplevelse av kvaliteten på relasjonen til barna.
Illustrasjonsfoto: Getty Images
Får 3 millioner til å forske på barns trivsel i barnehagen
Nytt forskningsprosjekt skal undersøke hvordan barn opplever egen trivsel i barnehagen og hva som kjennetegner miljøer der barna sier at de trives.
I fjor lyste Utdanningsdirektoratet (Udir) ut oppdraget «Forskning
på barns trivsel i barnehagen». Det kom inn fem tilbud fra ulike forskningsmiljøer og til slutt var det Læringsmiljøsenteret ved Universitetet i
Stavanger som trakk det lengste strået.
Det opplyser universitetet på egne nettsider.
Udir har bevilget tre millioner kroner til arbeidet som skal
gå over to år.
Formålet med prosjektet er å få ny og bedre kunnskap om
barns trivsel i barnehagen, deres subjektive opplevelse av egen
barnehagehverdag, og om barnehagemiljøet.
– Barnas eget perspektiv på disse spørsmålene står veldig
sentralt i studien, sier prosjektleder Ragnhild Lenes ved Læringsmiljøsenteret til uis.no.
Trivsel over tid
Gjennom lek, gode relasjoner, mestring og anerkjennelse
kan barn oppleve en barndom fylt av glede og trivsel, påpeker prosjektlederen.
Forskning viser at positive følelser blant annet påvirker barns kognitive
fungering, kreativitet og problemløsning samt selvregulering. Dermed bidrar
positive følelser til barns vekst og utvikling, forteller Lenes som er førsteamanuensis i pedagogikk/spesialpedagogikk/psykologi.
I løpet av prosjektet skal det blant annet lages en
kunnskapsoppsummering om relevant forskning på området. Det skal gjennomføres
intervjuer med barn, foresatte og ansatte. Barn og ansatte skal også observeres
over tid for å kunne måle barnas trivsel.
Målet er blant annet å finne ut hvordan barn beskriver og
opplever trivsel i barnehagen. Forskerne skal også undersøke hvordan barns
trivsel i barnehagen kan ses som del av det rutinemessige kvalitetsarbeidet. I tillegg skal det
forskes på hvordan barns trivsel er relatert til barnehagelærernes trivsel og
jobbtilfredshet og deres opplevelse av kvaliteten på relasjonen til barna,
opplyser UiS på sine nettsider.
– Vi skal også undersøke trivsel over tid og kontekst –
og se hvordan de eldste barna i barnehagen rapporterer om egen trivsel her og
nå og i ulike kontekster fra dag til dag, sier prosjektleder Lenes til uis.no.
Fra 2024 til 2026
Prosjektet har fått navnet «Barns trivsel i barnehagen» og
skal gjennomføres i perioden 2024-2026.
Forskningsteamet
består av forskere tilknyttet FILIORUM – senter for barnehageforskning ved UiS,
der forskere fra enhetene Læringsmiljøsenteret og Institutt for
barnehagelærerutdanning deltar. De har også med seg forskere fra Nordisk
institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).
I prosjektet vil man i tillegg til å innhente ny data, bruke eksisterende
forskningsdata fra det store forskningsprosjektet SELMA, som kan knyttes til temaet.