Rammeplanen legger vekt på at barnehagen skal være en lærende
organisasjon og at styrer og pedagogisk leder har et særlig ansvar for dette. Det
er imidlertid ikke tydelig definert hvordan ledelsen kan arbeide for å
utvikle barnehagen som lærende organisasjon, påpeker førsteamanuensis i
pedagogikk Anne Grethe Sønsthagen ved Høgskulen på Vestlandet.
Dette ønsket hun å undersøke nærmere.
Sønsthagen har gjennomført en litteraturstudie der hun
har sett på linjeledelsens rolle i utviklingen av barnehagen som lærende
organisasjon.
– Med linjeledelse mener jeg «grunnlinjen» i
barnehagesektoren – barnehagelærere i formelle stillinger som pedagogiske
ledere og styrere – altså de som har lederansvaret på «gulvet» og som har en
sentral rolle opp imot for eksempel tjenesteleder, kommunalsjef, daglig leder, eier
og så videre, både i kommunale og private barnehager, forteller hun.
– Henger tett sammen
I litteraturstudien som er publisert i Norsk
pedagogisk tidsskrift, har Sønsthagen analysert 24 forskningsartikler med
utviklingsarbeid og kompetanseheving i barnehagen som tema. De aller fleste artiklene
omhandlet nordiske og kvalitative studier.
Sønsthagen delte resultatene fra litteraturstudien inn i
fire hovedkategorier:
Ledelsestilnærminger, målrettede tiltak,
utfordringer og lederansvar.
Disse henger tett sammen, påpeker forskeren.
Ulike tilnærminger
Flere av ledelsestilnærmingene som er omtalt i forskningsartiklene
Sønsthagen analyserte, glir over i hverandre.
– Det skrives for eksempel mye om samarbeidende
ledelse og distribuert ledelse, som i mange år har vært veldig i
vinden innenfor barnehagefeltet. I senere tid har begrepet hybridledelse
kommet på banen, som sammenfatter at ledere i barnehagen har fokus på
relasjoner og personalet, men også på pedagogisk ledelse og å drive barnehagen
fremover til å bli en lærende organisasjon, forteller hun.
«Distribuert ledelse står særlig frem som en nyttig
tilnærming for å fremme kompetanseheving i barnehagen, og for å fremheve
personalet som viktige agenter i utviklingsprosessen. Dette henger tett sammen
med relasjonell ledelse, der det å kjenne sine ansatte og å ha en såkalt
verdsettende ledelse står frem som viktig for å lykkes med kunnskapsutvikling»
skriver Sønsthagen i artikkelen som er publisert i Norsk pedagogisk tidsskrift.
Videre står også hybridledelse
frem som viktig i flere av artiklene som er inkludert i litteraturstudien:
«Det ser i flere sammenhenger ut til å være nødvendig at
linjelederne balanserer relasjonelle aspekter med autoritet, kontroll og makt,
og at de administrerer personalet samtidig som de legger til rette for
utvikling der personalet kan dele og utvikle praksis.»
Transformasjonsledelse, der man driver frem grunnleggende
endringer i organisasjonen og ser ledelse som et kollektivt ansvar, fremstår
også som en relevant ledelsestilnærming for å utvikle barnehagen som lærende
organisasjon, finner Sønsthagen.
Målrettede tiltak
De fleste forskningsartiklene Sønsthagen har analysert viser til
ulike målrettede tiltak som kan bidra til å utvikle barnehagen som lærende
organisasjon.
– Det kan for eksempel være at man lokalt i barnehagen
jobber med å utvikle lærende fellesskap, altså at personalet får tid og
mulighet til å diskutere og reflektere kritisk over egen praksis og dele sine
erfaringer og utfordringer med hverandre, sier hun.
Flere av artiklene rapporterer også resultater fra
målrettede kompetansehevingsarbeid i barnehagen og diskuterer ulike suksessfaktorer.
Eksempler på slike suksessfaktorer er tydelig ledelse og
organisering, åpen kommunikasjon og medvirkning.
– Systematisk veiledning fremstår dessuten som et viktig
tiltak. Ikke bare for hvordan man kan utvikle læringsfellesskap eller arbeide
målrettet med kompetanseheving, men også i hverdagssituasjoner, der for
eksempel en pedagogisk leder veileder en medarbeider i en situasjon som oppstår
her og nå, sier Sønsthagen.
Utfordringer
Artiklene som er inkludert i litteraturstudien nevner også
ulike utfordringer i forbindelse med utviklingsarbeid eller annen
kompetanseheving – som kan hemme muligheten for å utvikle barnehagen som lærende
organisasjon.
Manglende ressurser blir særlig fremhevet, og handler blant
annet om mangel på tid og personell.
– Det kan for eksempel være at man ikke har ressurser til
å sette inn vikar slik at ansatte kan gå fra avdeling og jobbe med egen
kompetanseheving, sier Sønsthagen.
Den varierte utdanningsbakgrunnen til personalet blir
også trukket frem som en utfordring. Særlig i norsk og svensk barnehagekontekst,
der ledere må finne strategier for å drive kompetanseheving hos en mangfoldig
personalgruppe.
– Det kan være utfordrende å lede utviklingsarbeid når
det er stort spenn i alder, utdanningsbakgrunn og erfaring, sier forskeren.
Flere rapporterer om motstand hos personalet i arbeidet
med læring og utvikling, for eksempel ved at ansatte ikke er endringsvillige
eller ser nytten i endringer som foreslås.
Noen av lederne i de inkluderte studiene uttrykker i
tillegg en usikkerhet knyttet til egen lederrolle, nærmere bestemt rundt det å
ta plass som leder og være tydelig.
«Disse ulike utfordringene, i tillegg til et økt press utenfra
på å lede kompetanseheving innenfra (Hognestad & Bøe, 2015), kan bidra til
at det å skulle utvikle barnehagen som en lærende organisasjon, kan fremstå som
en vanskelig oppgave for lederne» skriver Sønsthagen i artikkelen.
Økt fokus på kvalitet, tidlig innsats og at barnehagen er
det første leddet i utdanningen til barna gjør at presset på barnehagelederne er
stort, påpeker hun.
– Det kommer stadig nye kompetansetiltak fra nasjonale
myndigheter, men også fra private aktører i form av ferdige pakker og
programmer. Dette krever mye av barnehagelederne. De må kunne stole på sin egen
autonomi og vite hva deres barnehage faktisk trenger. Stole nok på seg selv til
å vite at det ikke finnes noen quick fix, og tenke at samlet sett i barnehagen
har vi så mye kompetanse at hvis vi får tid og mulighet, så kan vi finne ut av
ting sammen.
Lederansvar
Den fjerde og siste kategorien – lederansvar – viser til
ulike måter styrere og pedagogiske ledere kan bidra til å utvikle barnehagen
som lærende organisasjon gjennom å håndtere de nevnte utfordringene og jobbe
med målrettede tiltak, forklarer forskeren.
– Å ha klare strategier og langsiktige mål for arbeidet, er naturligvis viktig. Det samme er tydelig ledelse, i tillegg til at lederne selv er aktive
og til stede både i hverdagssituasjoner og i mer målrettede tiltak. Man kan for
eksempel ikke si til personalet at de skal jobbe med den flerkulturelle
kompetansen og så melde seg ut. Man trenger en proaktiv, fremoverlent styrer og
pedagogisk leder som jobber sammen med personalet, sier Sønsthagen.
– I tillegg må personalet føle at de har noe de skulle ha
sagt med tanke på hvilke utviklingsbehov man har i barnehagen, fortsetter hun.
En helhetlig tilnærming til læring ser også ut til å være
et viktig lederansvar, der man legger til rette for at læringsfellesskap kan
bygges og erfaringsdeling kan skje.
– Det er viktig at utviklingsarbeidet ikke kommer i
tillegg til alt det andre man jobber med. Man må klare å integrere det i
det daglige arbeidet, sier Sønsthagen.
«Til slutt ser det å klare å utnytte hverdagssituasjoner
for refleksjon, veiledning, læring og utvikling også ut til å være viktig, og
kanskje også noe som er høyst nødvendig med tanke på den manglende tiden og den
varierte utdanningsbakgrunnen til personalet» skriver forskeren.
– Presse tilbake
Resultatene fra litteraturstudien får flere implikasjoner
for styrere og pedagogiske ledere som skal utvikle barnehagen som lærende
organisasjon, mener Sønsthagen.
– Jeg argumenterer for at det å være en «lærende
linjeleder» handler om at man har den kompetansen som trengs for å både stille
krav til egne ledere og sikre egen autonomi i arbeidet.
– Lærende linjeledere – enten det er styrere eller
pedagogiske ledere – må klare å stå litt imot presset utenfra og også presse
litt tilbake mot eiere og andre som stiller krav: «Hvis vi skal få til dette,
trenger vi vikarer for at personalet skal kunne samles og skape
læringsfellesskap».
Lærende linjeledere arbeider for at hverdagen til
personalet er stabil og forutsigbar, samtidig som de legger til rette for
kritisk refleksjon og praksisutvikling, ifølge Sønsthagen.
«En lærende linjeledelse utvikler tid og rom for at
personalet kan lære å lære sammen, og legger til rette for og skaper et klima
for kritisk diskusjon og alternative løsninger. De har god kunnskap om
kollegaveiledning, slik at de kan utvikle læringsfellesskap mer målrettet, men
også i konkrete hverdagssituasjoner» skriver hun i tidsskriftet.
Lærende linjeledere har også god innsikt i hvordan man
kan håndtere ulike krav og forventninger fra for eksempel myndigheter, eiere og
foreldre.
«En slik hybrid, lærende linjeledelse, er kanskje det som
må til for å lykkes med å utvikle barnehagen som en lærende organisasjon i den
komplekse hverdagen barnehagen står i» påpeker Sønsthagen.
– Ingen enkel oppgave
Dette er på ingen måte en enkel oppgave, understreker forskeren.
– Barnehagene er under press i form av lav bemanning og
andre ytre faktorer. Og for noen kan kanskje denne artikkelen oppleves som et
nytt press om alt man skal få til i barnehagehverdagen.
– Det jeg imidlertid prøver å få frem, er at skal man
lykkes med å utvikle barnehagen som en lærende organisasjon, så er det trolig nødvendig
med linjeledere som er trygge i sin lederrolle og som har fått den utdanningen
og eventuelt kompetansehevingen de trenger for å mestre det krysspresset de
ofte står i. Samtidig som de mottar støtte, men også krav fra sine øvre ledere,
sier Sønsthagen.