I undersøkelsen vil de ansatte blant annet får spørsmål om rammer for det pedagogiske arbeidet, arbeidsdeling og kompetanse.Foto: Getty Images / Andreas Bjerknes
– Kan gi viktig innsikt i de utfordringene personalet står i
Snart vil alle landets barnehager motta en spørreundersøkelse fra Gerd Sylvi Steinnes og hennes kolleger. – Vi håper på mange svar, sier forskeren.
Hvordan opplever de ansatte rammevilkårene for arbeidet i
barnehagen?
Det ønsker Steinnes og forskerkollegene Lise Hannevig fra
Universitetet i Sørøst-Norge og Birgitte Ljunggren fra Dronning Mauds Minne Høgskole
å finne ut av.
Før sommerferien sender de ut en spørreundersøkelse
til landets barnehager der de ber pedagogiske ledere, fagarbeidere og
assistenter svare på spørsmål, blant annet om rammer for det pedagogiske
arbeidet, arbeidsdeling og kompetanse.
– Undersøkelsen kan gi viktig innsikt i de utfordringene
personalet i barnehagene står i, sier Steinnes som er professor i pedagogikk
ved Høgskulen i Volda.
Avhandlingen bygget
på en nasjonal survey innhentet gjennom MAFAL-prosjektet (Meistring av
førskulelærarrolla i eit arbeidsfelt med lekmannspreg), gjennomført i 2010.
– I MAFAL-prosjektet sendte vi ut en undersøkelse til et
stort antall barnehager og fikk svar fra mange barnehagelærere, fagarbeidere og
assistenter. Det ga oss veldig god innsikt i arbeidsdelingen i barnehagene og
hvordan de ulike ansattgruppene vurderte egen og hverandres kompetanse,
forteller Steinnes.
– Hva fant dere den gang?
– Når vi spurte assistenter, fagarbeidere og
barnehagelærere om hvordan de vurderte egen kompetanse, så viste undersøkelsen
at de ulike gruppene vurderte sin egen kompetanse ganske likeverdig. Det som også
var interessant var at barnehagelærerne vurderte assistenter og fagarbeidere
som like kompetente som dem selv. De løftet altså i mindre grad frem sin egen
kompetanse, sier Steinnes.
Annonse
– Vi stilte blant annet spørsmål om kompetanse i å legge
til rette for lek, som er sentralt i barnehagelærerutdanningen. Der svarte
barnehagelærerne at de mente assistenter og fagarbeidere kunne gjøre dette like
godt som dem.
Steinnes konkluderte derfor i doktoravhandlingen med at
barnehagelærerne i liten grad var opptatt av å synliggjøre egen kompetanse.
– I det lå det også et dilemma som jeg tror fortsatt
eksisterer: Når barnehagelærerne er i mindretall, får de et stort ansvar for å
sørge for kvalitet og løfte personalet og personalets kunnskap og kompetanse. I
dette arbeidet virket det nesten som at barnehagelærerens kompetanse ble
usynliggjort, sier Steinnes.
Etter bemannings- og pedagognormen
Nå er Steinnes og forskerkollegene i ferd med å legge
siste hånd på en ny spørreundersøkelse, som bygger videre på surveyen fra
MAFAL-prosjektet.
– Vi finner det svært interessant å undersøke temaet på
nytt for å få innsyn i eventuelle endringer i de siste 10-14 årene, sier
Steinnes.
– Hvorfor akkurat nå?
– Jeg har lenge tenkt at det hadde vært interessant å
undersøke status etter at man fikk på plass bemannings- og pedagognormen. I dag
er det flere barnehagelærere i barnehagene enn da forrige undersøkelse ble
gjennomført. Hvilke utslag gir det?
Steinnes ble derfor svært glad da Lise Hannevig tok
kontakt under en forskningskonferanse høsten 2022, og spurte om hun ville være med på å
gjennomføre undersøkelsen på nytt.
– Siden jeg fullførte avhandlingen min er det gjort noen lignende
undersøkelser. En del av dem stadfester mine funn mens andre finner andre ting.
Felles for mange av disse studiene er at det er kvalitative undersøkelser med
få informanter. Vi opplever at vi mangler det store bildet og ønsker derfor å
sende ut en spørreundersøkelse til alle barnehager i Norge for å få en oversikt
over tilstanden slik den er nå, sier forskeren.
Under press
«Profesjonalitet under press?» var navnet på avhandlingen
Steinnes leverte for ti år siden. Hun tror ikke presset på de som jobber i
barnehage i dag har blitt noe mindre.
– De skal levere høy kvalitet samtidig som rammene for å
levere kvalitet kanskje ikke er til stede. Når vi ser at mange barnehageansatte
slutter eller vurderer å slutte, samtidig som søkertallene til
barnehagelærerutdanningen går ned, er det viktig å få kunnskap om
rammevilkårene for de ansatte i barnehagen. Vi vil undersøke hvordan de selv opplever disse rammevilkårene.
– Spørreskjemaet som skal sendes ut, er delt inn i
spørsmål blant annet omkring arbeidsdeling. Hvordan foregår arbeidsfordelingen
i barnehagen? Basert på kompetanse, vaktplan eller tilfeldig? Det er også en
rekke spørsmål knyttet til hvordan de ulike ansattgruppene oppfatter egen og
hverandres kompetanse. Og ikke minst om hva som legger føringer for det
pedagogiske arbeidet med barna. Her vil det være spørsmål om ytre faktorer, for
eksempel eventuelle pålegg fra eiere om å gjennomføre kartlegginger, ta i bruk
programmer eller bestemte pedagogiske opplegg, forteller Steinnes.
Undersøkelsen vil også inneholde spørsmål om ledelse,
opplyser hun.
– Ledelse var ikke tema i den forrige undersøkelsen, men er
inkludert denne gangen som følge av at man har fått flere barnehagelærere på én
avdeling eller base. Her er det interessant å undersøke rollefordelingen mellom
likestilte pedagogiske ledere og mellom pedagogiske ledere og barnehagelærere.
Grunnlag for utvikling
Undersøkelsen skal etter planen sendes ut i løpet av juni.
– Vi tenker at dette er en viktig undersøkelse for feltet
og håper at vi får så mange svar at vi kan si at den har god nok kvalitet, sier
Steinnes.
– Målet er at kunnskap fra undersøkelsen skal kunne
brukes som grunnlag for interne diskusjoner i barnehagene, men også i
utdanningen og som grunnlag for politikkutforming, avslutter hun.