Studien som
er publisert i tidsskriftet Nordisk barnehageforskning, er tilknyttet
forskingsprosjektet EnCompetence. Her var målet å utvikle ny kunnskap som kan
fremme lek og bidra til høyere kompetanse i planlegging og utvikling av
barnehagers fysiske lekemiljø.
Åtte
barnehager deltok i prosjektet som varte fra august 2017 til desember 2021.
I den
aktuelle studien har Randi Evenstad og Maria Brennhovd undersøkt hvilken betydning
ledelse har når man skal forbedre barnehagers inne- og utemiljøer.
– Vi så at det
var store forskjeller i hva deltakerbarnehagene fikk til av endringer i lekemiljøene
sine i løpet av prosjektet. Dette gjorde oss nysgjerrige på hva ledelse hadde å
si for resultatene i de ulike barnehagene, sier Evenstad, tidligere førstelektor
ved OsloMet.
Målet med
studien er å synliggjøre aspekter ved ledelse som er avgjørende i arbeidet med det
fysiske miljøet, og identifisere utfordringer og suksessfaktorer i slike
prosesser, opplyser hun.
16 ledere
Studien er
basert på 16 intervjuer med styrere og pedagogiske ledere (medforskere) i de
åtte deltakerbarnehagene. Disse fikk blant annet spørsmål om hvilke erfaringer de
gjorde seg som ledere under EnCompetence-prosjektet, hvor målet altså var å forbedre
inne- og utemiljøet.
Forskerne
har valgt å dele funnene inn i fem ulike temaer: Eierskap og motstand, tid
og ressurser, endring i holdninger, kunnskap og kompetansebygging
og styrers rolle.
– Hvert av
disse temaene omfavner både suksessfaktorer og utfordringer. For eksempel er én
suksessfaktor for å lykkes i endringsarbeidet å skape motivasjon for endringer
i personalgruppa, men dette kan samtidig være en utfordring, sier Evenstad.
Om EnCompetence:
Forskningsprosjektet
Kompetanse for utvikling av barnehagers inne- og utemiljøer (EnCompetence) har
hatt som mål å utvikle ny kunnskap og å teste ut nye forskningsverktøy som kan
bidra til høyere kompetanse i planlegging og utvikling av barnehagers fysiske
miljø.
I prosjektet har forskerne undersøkt hvordan barn interagerer med og bruker miljøet rundt seg i
lek og aktivitet, og hvordan miljøet bidrar til å fremme lek, læring,
psykososial- og fysisk helse.
EnCompetence
var et samarbeidsprosjekt mellom DMMH, OsloMet, Nasjonalt kunnskapssenter for
barnehager, Espira, Læringsverkstedet og Trondheim Kommune.
Prosjektet
ble finansiert av Norsk Forskningsråd gjennom programmet FINNUT (samt egenandel
fra partnerne), og ble gjennomført fra 1. august 2017 til 1. desember 2021.
Forskere og fagfolk fra ulike fagområder har jobbet
sammen; utdanning, pedagogikk, helse, arkitektur og landskapsarkitektur.
8
barnehager deltok i prosjektet og 8 barnehagelærere har vært medforskere.
Forskerne
fant at det å lede mot en visjon om mer inspirerende lekemiljøer, var en
utfordrende oppgave for både medforskere og styrere i alle deltakerbarnehagene –
uavhengig av barnehagens størrelse, type og organisering.
Intensjonen var
å engasjere hele personalgruppa i prosjektet fra start, men dette var ikke like
lett alle steder, opplyser forskerne.
Motstand mot
endring er naturlig og kan uttrykkes på ulike måter. Enten direkte: «Dette vil
jeg ikke», eller mer indirekte, påpeker Evenstad.
– Det var
lite direkte uttalt motstand mot å delta i endringsarbeidet. Motstanden var mer
passiv, som at ting ikke ble gjort eller glemt, forteller hun.
– I flere av
barnehagene gikk endringen av utemiljøet ut på å tilføre mer løsmateriell som
barna kun leke med – både ferdige leker og naturmateriell. Materiellet ble
anskaffet, men etter en liten stund ble det gjerne stående i en bod, i kasser
eller på hyller fordi personalet syntes det ble for mye rot. Dette er en passiv
form for mostand – man skaffer materiell, men gjør det ikke tilgjengelig for
barna.
I slike
situasjoner var det viktig at de pedagogiske lederne, som også var medforskere
i prosjektet, gikk foran som gode rollemodeller.
– Når de
pedagogiske lederne selv tok det nye materiellet i bruk og viste hvordan man
kunne jobbe med det i uterommet, så bidro det til at endringsarbeidet gikk
fremover, forteller universitetslektor Maria Brennhovd ved OsloMet.
– Noen få
entusiaster kan være nok
En viss
motstand mot endring er uunngåelig, påpeker forskerne. Samtidig utfordrer funnene
i studien deres ideen om at alle ansatte må være involvert for å sette i gang
et nytt prosjekt.
– Mye av den
eksisterende forskningen på ledelse og endringsarbeid handler om at man må ha
med seg alle for at endringsarbeidet skal være vellykket, men våre funn viser
at man ikke bør la noen få skeptikere sette en stopper for et helt prosjekt.
Det som kommer tydelig frem i denne studien, er at hvis du har noen få entusiaster
eller en gruppe støttespillere, så kan det være tilstrekkelig til å begynne
med, forteller Brennhovd.
– Man kan
starte med de ansatte som er «tent» på prosjektet og få til noen mindre
endringer. Begynn i ett hjørne, med Lego- eller rollelekskroken, og dokumenter
hvordan endringene virker på barna. Når resten av personalet ser hvordan det
bidrar til at leken blomstrer, vil det skape økt interesse for deltakelse. Målet
er jo selvfølgelig at endringsarbeidet skal omfavne hele organisasjonen etter
hvert, legger Evenstad til.
Hun
forteller at noen av barnehagene som deltok i EnCompetence-prosjektet hovedsakelig
begynte å gjøre endringer i det fysiske miljøet på én avdeling. Etter hvert som
man så effektene av endringene ville flere være med.
– Trenger
ikke koste så mye
Å endre
etablert praksis krever både tid og tålmodighet. Samtidig kan selv små
endringer ha en positiv innvirkning på barns lek, påpeker Evenstad og
Brennhovd.
– Man må ha en
god plan, men man bør ikke vente for lenge med å sette i gang. «Hvorfor gjorde
vi ikke dette før?» uttalte flere av lederne vi intervjuet, for når de først
gjorde endringer i det fysiske miljøet ble det bedre lek for barna, sier
Brennhovd.
Én
suksessfaktor ifølge studien, er å innse at positive endringer er mulig å få
til uten store ressurser i form av tid eller penger. For eksempel ved å
omorganisere rom og supplere med varierte materialer som settes frem på
innbydende måter.
I
EnCompetence-prosjektet fikk barnehagene 10 000 kroner hver til innkjøp av
materiell.
– Vi så at
endringer kan skapes med materialer som ikke koster all verden. Det handler vel
så mye om å tilrettelegge – presentere materialer på nye og interessante måter
og sette lekemateriell i relasjon til hverandre. I en av barnehagene hadde de
en hylle med store fine klosser som sto isolert i et hjørne. Når disse ble
dratt frem og kombinert med dinosaurer, kongler og stoffbiter, slik at man
kunne bygge miljøer av det, fikk barna en helt annen interesse for klossene,
forteller Evenstad.
Jobbe med
rommet
Etter å ha
gjort endringer i det fysiske miljøet ga styrerne og de pedagogiske lederne
uttrykk for at de i større grad forsto hvordan rommet ble en ressurs som «en
tredje pedagog».
– Lederne så
selv hvor viktig det var å jobbe med endringer i voksenrollen parallelt med
endringer i det fysiske miljøet. For det nytter ikke å bare endre miljøet, man
må også jobbe med holdninger og hvordan de ansatte bruker rommene. Man kan ikke
tenke at man skal ommøblere én gang og så er man ferdig. Man må se det som en
del av det pågående pedagogiske arbeidet, sier Brennhovd.
Personalet
må jobbe med rommet, ikke bare i det, påpeker forskerne.
– En del ansatte
opplevde at de fikk en enklere jobb når rommene ble mer interessante. Barna ble
mer selvdrevne. Istedenfor at de ansatte måtte hjelpe dem i gang med leken når
de kom om morgenen, sa rommene: «Kom og lek!». Barna kom også oftere til
barnehagen med en idé om hva de ville leke og hvor. Det skapte en enklere
morgensituasjon for de ansatte, forteller Randi Evenstad.
Kunnskap gjennom
egne erfaringer
EnCompetence-prosjektet
var et tverrfaglig prosjekt hvor barnehagene samarbeidet med forskere,
arkitekter og landskapsarkitekter.
Barnehagelederne
som ble intervjuet oppfattet det som svært positivt å få kunnskap og innspill
utenfra, forteller Maria Brennhovd.
– De
opplevde at dette var viktig for at personalet skulle forstå betydningen av å
gjøre endringer i det fysiske miljøet.
En annen ting
som bidro til å drive arbeidet fremover, var at personalet så effektene av
endringene de selv gjorde.
– Når de
tilrettela én lekesone og så at dette førte til bedre lek, ga det motivasjon
til å tilpasse andre lekesoner, både ute og inne.
Observasjon
og dokumentasjon av hvordan barna tar i bruk transformerte rom og nye materialer
er derfor viktig, mener Randi Evenstad.
– Pedagogisk
dokumentasjon er viktig for å opprettholde kunnskapsutviklingen. Slik ser man
om det man gjør virker. Man må gjerne prøve og feile litt. Kanskje fenger ikke
endringen man gjorde, da må man justere eller prøve noe annet.
Noen ganger
er det barna selv som skaper endringer i det fysiske miljøet, påpeker forskeren:
– Vi må også
se på hvordan barna skaper rom. De lager gjerne en avgrensning rundt leken sin,
fordi de ønsker å skjerme den og vise at her er vår lille verden.
– Derfor er
det fint å ha benker tilgjengelig som barna kan bruke til å avgrense leken –
møbler som kan flyttes rundt på og brukes der de trengs, legger Brennhovd til.
Styreren
som rollemodell
Brennhovd og
Evenstad finner også at styrerens engasjement og involvering har stor betydning
for fremdriften i endringsarbeidet.
– Én
suksessfaktor for å få til endringer og legitimere et prosjekt i organisasjonen
er en sterkt involvert styrer, sier førstnevnte.
– I noen av
barnehagene som deltok i EnCompetence var styrerne mer delegerende, og overlot
prosjektet til de pedagogiske lederne. I andre barnehager var styrerne aktivt
involvert i alle deler av prosjektet.
Når styrerne
var mindre involvert kom de ikke så langt som de hadde håpet med å gjøre
endringer i det fysiske miljøet, opplyser Brennhovd.
«Jeg hadde
for mange prosjekter å jobbe med samtidig og det gjorde at jeg ikke klarte å
være nok involvert» sa en av styrerne de intervjuet.
– Også
pedagogisk leder i denne barnehagen opplevde det som en utfordring at styrer
var lite involvert. Det førte til at det ble satt av mindre tid til prosjektet
på personalmøter. Da ble det vanskelig å få til de gode endringene man ønsket.
Dette gjorde også noe med motivasjonene til personalet.
Hands-on
Når man skal
jobbe med det fysiske barnehagemiljøet, er det behov for ledere som er aktivt
til stede og «hands-on», mener forskerne.
«Hensikten
med å være involvert er ikke å kontrollere, men heller å vise interesse og
engasjement samtidig som man er en drivende og motiverende kraft. Hands-on
ledelse beskriver derfor ledere som er kompetente, synlige, involverte og
engasjerte i det pedagogiske arbeidet, som inkluderer å lede utviklingen av det
fysiske miljøet» skriver de i artikkelen som er publisert i Nordisk
barnehageforskning.
– Vi så også
at det å ha et ressursorientert syn på medarbeiderne sine, var en
suksessfaktor. Altså at man ser at alle kan bidra med noe, selv om de ikke
nødvendigvis kan gjøre det samme, sier Brennhovd.
– Mer enn
ommøblering
Transformasjon
av barns lekemiljøer handler om mye mer enn ommøblering, påpeker de to
forskerne avslutningsvis.
– Å jobbe
med lekemiljøer kan virke som en veldig konkret fysisk ting å gjøre, men så ser
vi gjennom denne studien hvor mye mer det kan invitere til. For eksempel å
jobbe med synet på barn, ansattes holdninger til lek og ledelse, sier Brennhovd.
– Det
handler ikke bare om å ommøblere, men også om alle de pedagogiske diskusjonene
og problemstillingene man knytter til dette. Og om hvordan man leder personalet
gjennom endringene slik at utvikling av det fysiske miljøet blir en del av det kontinuerlige
pedagogiske arbeidet.