Rammeplanen sier at barnehagen skal fremme likeverd og likestilling uavhengig av kjønn, seksuell orientering, kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, påpeker forsker Radel Gacumo.
Illustrasjonsfoto: Getty Images
– Viktig at barn ser seg selv i litteraturen
Et doktorgradsprosjekt skal undersøke om barn i norske barnehager og skoler har tilgang til bøker som viser ulike familieformer.
– Jeg har
inntrykk av at det er altfor få norske barnebøker generelt som viser en
mangfoldig familiekomposisjon. Er dette også gjeldende i barnehagene og
skolene? Jeg skal finne ut om det finnes litteratur knyttet til LHBT-tematikk i
skolebibliotekene og barnehagenes bokhyller, og eventuelt hvilken litteratur
elevene og barna har tilgang til om dette temaet, uttaler Radel Gacumo i en artikkel publisert på uis.no.
Han er
doktorgradsstipendiat ved Læringsmiljøsenteret ved
Universitetet i Stavanger.
– Hvorfor valgte
du dette temaet for prosjektet ditt?
– Dette er noe
jeg alltid har vært opptatt av – at mangfoldig litteratur kan berike barnas
leseopplevelser.
– Som barn
elsket jeg å lese, også bildebøker, og jeg ser verdien av og potensialet i å ha
tilgang til variert litteratur for å hjelpe leseren til å bedre forstå seg selv
og folk rundt seg, sier Gacumo til barnehage.no.
Greit at vi er forskjellige
Rammeplanen
for barnehagens innhold og oppgaver sier at barnehagen skal fremme likeverd og
likestilling uavhengig av kjønn, funksjonsevne, seksuell orientering,
kjønnsidentitet og kjønnsuttrykk, etnisitet, kultur, sosial status, språk,
religion og livssyn.
– Da må man
sikre at barnehagebarn har tilgang til bøker som viser mangfoldet i samfunnet
vårt, deriblant ulike familieformer, sier Gacumo.
Han peker på
at barn som vokser opp med foreldre av samme kjønn kan få spørsmål fra
kamerater i barnehagen eller i klassen om det å ha to mammaer eller pappaer. Å
lese en bok som handler om dette, kan være en fin måte å ta opp temaet på,
mener Gacumo.
Mangfold i
barnelitteraturen er viktig for at barn skal forstå at folk er forskjellige og
at det er helt greit, mener stipendiaten.
– Litteratur
kan hjelpe barn til å sette seg inn i andre menneskers følelser og bedre forstå
samfunnet de lever i.
I tillegg er
det viktig at alle barn kan kjenne seg igjen i karakterer de leser om i bøker,
påpeker han.
Slet med
å finne bøker
Tall
fra Bufdir viser at godt over 1 600 barn vokser opp med likekjønnede foreldre i
Norge. Det gjenspeiles ikke i barnelitteraturen, skriver NRK.
Selv om
det finnes eksempler på at familier med to mammaer eller pappaer er representert i norske barnebøker, for eksempel i
bøkene om Brillebjørn, sier både Cappelen Damm og Gyldendal til samme nettsted at slike
bøker er en mangelvare.
I januar fortalte
Tale Tøstie og kona Kaja Slotnæs til NRK at de har slitt med å finne bøker som viser likekjønnede
foreldre i en normal familiesituasjon. Det endte med at Tøstie laget sin egen
barnebok.
– Dette er
en fin måte å løse et problem på, men det er synd at noen familier ikke føler
seg representert i barnelitteraturen, sier Radel Gacumo, som
etterlyser mer representasjon av ulike familieformer i norske barnebøker.
Tre
delstudier
Gacumo planlegger
å gjennomføre tre delstudier i løpet av doktorgradsprosjektet sitt, og er
allerede i gang med den første: En systematisk litteraturgjennomgang.
– Målet
er å kartlegge eksisterende forskning på barnelitteratur som skildrer
kjønnsmangfold og ulike familieformer, forteller han.
Videre vil han se på hvilke erfaringer
barnehagelærere har med å lese bøker for barna om kjønn, identitet og familiemangfold.
– I denne
delstudien planlegger jeg å intervjue barnehagelærere, andre ansatte og noen
foreldre om bruk av denne typen bøker i barnehagen, sier stipendiaten.
Doktorgradsprosjektet
til Gacumo er tilknyttet Sensory Books-prosjektet. Her undersøker forskere ved
Læringsmiljøsenteret hvordan duftinntrykk påvirker barns lesing.
– I den
tredje delstudien vil jeg se nærmere på barns og barnehagelæreres erfaringer
med å lese multisensoriske bøker der for eksempel familier med likekjønnede
foreldre er representert. Her planlegger jeg å observere lesestunder i noen
barnehager og intervjue barnehagelærerne, forteller han.