Nylig var
hun på Norsk barnehageforskningskonferanse i Bergen for å fortelle om FoU-arbeidet:
Musikalsk trygghet og kompetanse med fokus på ledelseskompetanse.
Arbeidet
er et samhandlingsprosjekt i universitetsbarnehagesatsningen ved Universitetet
i Stavanger (UiS) i partnerskap med Jåttå Universitetsbarnehage. Målet har
vært å utvikle personalets kompetanse i musikk og finne trygghet i sitt
musikalske uttrykk.
– Skummelt
å synge for andre
Da personalet skulle i gang med ulike FoU-prosjekter som en del av det
å kvalifisere seg som praksislærere i universitetsbarnehagesatsningen, kom det frem at de ønsket å rette søkelyset mot musikken i barnehagen for
å forbedre egen praksis, opplyser universitetslektor Elisabeth Barstad.
Hun er
musiker og musikkpedagog, og underviser på barnehagelærerutdanningen ved UiS.
– Vårt
prosjekt handler om å kjenne på gleden ved musikk og dens egenverdi. Musikk har
også en enormt stor påvirkningskraft på mange områder. Vi kjenner at oksytocin
– lykkehormonet vårt – bruser i kroppen og hjernen vår er klar for læring, sier
forskeren.
– Selv om de
ansatte visste at de burde synge mer, bruke musikken på ulike måter og hadde
teoretisk innsikt i det, var det en sperre som måtte overvinnes, forteller
Barstad.
– Vi var
flere pedagoger som kjente på at musikk er veldig viktig. Samtidig syntes vi
også det var litt vanskelig. Vanskelig å synge for andre, vanskelig å delegere
ansvaret og vanskelig å «ta» rommet. Vi var rett og slett utrygge, legger
barnehagelærer Veronika Jørgensen Innvær til.
–
Likeverdig partnerskap
Fokuset i
utviklingsarbeidet ble derfor å våge å bruke musikken i lek og kreativt arbeid
med mindre hemninger og mer glede.
Barstad
forteller at prosjektet har bestått av mange forskjellige aktiviteter.
– Vi begynte
med en kickoff der jeg var faglig ansvarlig. De syv pedagogene som har ledet
arbeidet ute i barnehagen ble invitert til UiS og vi hadde musikkaktiviteter og
litt teorigjennomgang. Deretter begynte vi med ulike aktiviteter på
avdelingene. I løpet av prosjektet har det også vært musikksamlinger på
plandager for alle ansatte og flere fellessamlinger for store deler av
barnehagen, sier forskeren.
– Jeg har
gått inn i barnehagen og medvirket i praktiske tiltak. Gjennom dialog og ulike
former for formidling og aktiviteter har vi støttet hverandre, blant annet i
ledelse av musikksamlinger. Det handler om ledelse av seg selv, ledelse av barna
og ledelse av andre ansatte i barnehagen, forteller hun.
Stemmebruk og bevegelse
Bevisstgjøring
og øving har vært viktig for å gjøre personalet tryggere på sitt musikalske
uttrykk, opplyser Barstad.
– Usikkerhet
bunner ofte i at vi ikke kan noe godt nok, i tillegg til å ofte måtte stå alene
i det. Når deltakerne i prosjektet vårt gikk i gang, var det derfor viktig at hver
av avdelingene var med på det, og at de støttet hverandre uansett hvilken vei
det tok. Det å øve sammen, med gjentakelser og variasjoner, var viktige fokus.
De øvde seg på stemmebruk i ulike varianter, bevegelse med både sang og
innspilt musikk og det å bruke musikken som et utvidet kommunikasjonsmiddel,
for eksempel synge beskjeder i stedet for å si det eller rope det ut.
– Det å
oppleve den gode gledesfylte musikken i kroppen selv, og samtidig innse at det
ikke alltid trenger å være så komplisert, gir mot til å finne sin egen måte å
gjøre musikk på. Sammenhengen mellom teori og praksis er ofte også et godt
bidrag i bevisstgjøringsprosessen, der gode teoriknagger løfter fram den
iboende musikalske kapitalen og ressursene i oss alle. Dette er en prosess som
kan og bør fortsette og fortsette, sier universitetslektoren.
– En naturlig uttrykksmåte
Utviklingsarbeidet
som har pågått i nesten to år har gitt resultater, ifølge Veronika Jørgensen
Innvær.
– Musikk har
blitt en naturlig uttrykksmåte i hverdagen; gjennom bevegelse, vi bruker mer
instrumenter, vi bruker chiffon-sjal, klassisk musikk og vi bruker stemmen vår.
Hun
forteller at de blant annet bruker sang for å gi beskjeder:
– Et
klassisk eksempel er at vi synger for å formidle til barna at vi skal rydde på
avdelingen. Det vi nå ser, er at barna kobler seg på og deltar. Hvis vi bare
sier at vi skal rydde, fortsetter barna å leke. Men når vi begynner å synge,
begynner barna å synge og så rydder de. Vi ser også at hvis vi snakker om at vi
snart skal rydde eller barna har lyst til å gjøre noe annet, så begynner de å
synge sangen selv fordi de vil komme i gang med noe annet.
– Sang og
musikk gir oss et felles språk. Vi synger ved matbordet og i
påkledningssituasjoner, i uteleken og i inneleken. Vi tar også med oss
instrumenter ut. I løpet av prosjektet har vi ansatte blitt tryggere på oss
selv og vi tør å utfordre oss selv mer, forteller Innvær.
Styrker fellesskapet
Musikk er
inkluderende, den styrker fellesskapet og bidrar til språkutvikling, påpeker
barnehagelæreren.
– Vi er
heldige som er syv kolleger som driver prosjektet fremover, sammen. Det gir
trygghet, gjør det lettere å oppleve mestring og det skaper en smitteeffekt i
personalgruppa. Vi ser også at barna er blitt mer glad i sang og musikk. De tar
mer initiativ til å synge selv. De danser mer. Og fordi språket blir styrket
gjennom musikken, ser vi i tillegg at barna er blitt mer interessert i bøker
enn de var tidligere.
– En toåring
som startet i barnehagen vår i høst hadde ikke vist noen interesse for sang og
musikk hjemme, til tross for at foreldrene hadde forsøkt å synge mye. I starten
gikk barnet i motsatt ende av rommet når vi begynte å synge, men vi gjentok de
samme sangene og fortsatte å synge i ulike situasjoner. Etter hvert ble barnet
mer og mer deltakende og nysgjerrig. Nå kommer barnet bort til meg, drar meg i
buksebeinet og sier «musikk, musikk?».
Innvær
forteller at de også har blitt mer bevisst på å bruke sang og musikk i
tilvenningsperioder.
– Allerede
før barna starter i barnehagen inviterer vi til en besøksdag for de nye barna.
Her prøver vi å legge til rette for å ha en musikksamling sammen. De sangene vi
synger da bruker vi videre i tilvenningen, sier den pedagogiske lederen.
– I
tilvenningen med nye barn bruker vi musikken aktivt. Vi starter tidlig med å
synge kjente sanger, i ulike varianter, i mange sammenhenger. Faste kjente
sanger hver dag gir barna en trygghet og en forutsigbarhet i hverdagen. Det
skaper spenning, magi og en «vi-følelse» der alle er inkludert. Det gir også en
trygghet å ta frem musikken på ettermiddagen når barna begynner å bli klare for
å dra hjem, og savner foreldrene mer.
Tar med
seg erfaringene inn i undervisningen
Barstad forteller
at målsetningen for utviklingsarbeidet og partnerskapet mellom forsker og
universitetsbarnehage, har vært å styrke både barnehagen og profesjonsutdanningen
– og se nye sammenhenger mellom teori og praksis.
– Gjennom
dette samarbeidet har barnehagen fått ny kompetanse som den kan bygge videre på
i utviklingen av praksis, samtidig som jeg som faglærer har fått mange
verdifulle erfaringer jeg kan ta med meg inn i undervisningen med studentene,
sier hun.
– Vi må
ufarliggjøre sang og musikk. Løfte det opp til å virkelig bli de gledesfylte aktivitetene
som gir oss noe mer, uavhengig av om vi kan spille gitar eller synge rent, for
det er ikke det det handler om. Denne nøtten har Jåttå universitetsbarnehage
klart å knekke, sier Barstad.