Illustrasjonsfoto

Tre triks for å få barna til å synge med

Riktig tempo og toneleie kan være avgjørende for at barna skal klare å synge med.

Publisert Sist oppdatert

Musikkterapeut Lise Lotte Ågedal mener voksne som synger med barn både i barnehager og hjemme, kan bruke noen triks for å få alle med, og ikke bare de barna som synger ustanselig uansett.

Les hele saken på forskning.no.

– Poenget er ikke at det skal være så fint! Målet er ikke at de skal bli så flinke til å synge. Det handler om å knytte bånd, om mestring, om å trene på språk og lære begreper, lære om følelser. Det er så mye som kan læres gjennom sang, sier Ågedal til forskning.no. Hun har skrevet doktorgrad ved Norges musikkhøgskole, om hvordan sang kan stimulere barns tale og språk.

Her er musikkterapeutens tips for å få barn til å synge med:

1. Syng lysere

Ågedal påpeker at for å få med seg barna er det viktig at den voksne som leder sangen er tydelig i sin rolle slik at barna forstår hva som skal skje, hva man skal synge og hvordan. En viktig del av denne lederrollen, og noe som kan være avgjørende for at barna blir med på sangen, er å legge sangen i et toneleie som er lyst nok til at barna klarer å synge med.

2. Syng saktere en du pleier

Det kan være at barn som ikke synger, sliter med å henge med på tempoet du legger opp til. Noen lar være å synge eller klarer i beste fall å synge det siste ordet i setningen. For å få barna med gjelder det altså å synge i et tempo som de kan henge med på. Når du synger med de miste barna eller barn med språklige utfordringer kan du for eksempel synge halvparten så fort som du ville sunget sammen med en gruppe voksne. Blir det kjedelig å synge så sakte kan du variere måten dere synger på, råder musikkterapeuten.

3. Hvis barnet fortsatt ikke synger med?

– Hvis barnet stopper opp, gjør jeg det også. Jeg holder tonen og gir barnet den første lyden i det neste ordet. Det er et signal om at barnet skal bli med videre i sangen, råder musikkterapeuten, ifølge forskning.no.

Er det store forskjeller i en barnegruppe, mener Ågedal at det kan være en idé å dele opp gruppa noen ganger, men ikke alltid. Hvis man har en stor gruppe der noen har et høyt språklig nivå, kan de andre bli dratt med. Men hvis noen har alvorlige talevansker, kan man trene med disse barna i mindre grupper eller med en og en av gangen, råder Ågedal som har stor tro på å jobbe systematisk med språket gjennom å synge.

Følg barnehage.no på Facebook og Twitter.

Powered by Labrador CMS