Det
pedagogiske arbeidet i barnehagen er preget av dilemmaer og situasjoner der
barnehagelærere stadig må foreta vurderinger og valg, påpeker Eriksen som
er universitetslektor ved OsloMet.
–
Barnehagelærerens hverdagsliv i barnehagen er utrolig komplekst. Barnehagen har
et veldig sammensatt samfunnsmandat. I tillegg er det mange interessenter
utenfor barnehagen som ser at barnehagen kan bidra til å løse utfordringer i
samfunnet. Det er en arena hvor man kan nå mange barn, sier universitetslektoren.
Intervjuet
18 barnehagelærere
I en studie
publisert i tidsskriftet Nordisk barnehageforskning, har Eriksen
gjennomført fokusgruppeintervjuer med til sammen 18 barnehagelærere fra fire
barnehager.
Her reflekterte
informantene blant annet over hvordan de forholder seg til forventninger fra
ulike hold.
– Jeg ønsket
å snakke med barnehagelærere om hverdagslivet i barnehagen og deres
refleksjoner rundt det. Jeg ville undersøke hvordan pedagogikken kom til
uttrykk i det de fortalte. Jeg var interessert i å snakke med dem om hva det er
viktig for dem å bidra til i barns liv. Når får de til det? Og hva er det om
skaper situasjoner som gjør at det er vanskelig å få det til? Denne artikkelen
går særlig inn på kompleksiteten av forventninger som barnehagelæreren står i, som
ikke nødvendigvis er forstått som negative forventninger, men som allikevel kan
stå i motsetning til hverandre, forteller Eriksen.
Forventninger
fra mange ulike hold
I
datamaterialet var det seks kategorier av forventninger som utkrystalliserte
seg for forskeren: Forventninger fra barn, forventninger uttrykt i styringsdokumenter
(i rammeplanen og kommunale planer), fra andre ansatte i barnehagen, fra
foreldre, fra samarbeidspartnere (som barnevern, helsestasjon og
PPT) og forventninger utenfra.
– Kategorien
«utenfra» omfatter det barnehagelærerne oppfatter som et trykk fra
storsamfunnet eller fra aktører utenfor barnehagefeltet som ikke nødvendigvis
er opptatt av det pedagogiske i barnehagen, men kanskje har andre interesser,
opplyser Eriksen.
I
forskningsartikkelen peker hun på at flere tidligere studier viser at krav og
forventninger som barnehagelærere stilles overfor, på ulike måter krysser
hverandre og fører til spenninger. Det kan for eksempel dreie seg om politiske
forventninger til økt læringsutbytte som truer leken eller forventninger som
setter den barnehagepedagogiske tradisjonen under press.
De har
gjerne et økonomisk syn eller ser barn som vinning, og etterstreber å kunne
tallfeste kvalitet. Å måle og sette tall som er lett å forstå, men det er ikke
alt som nødvendigvis kan måles, uttaler en av barnehagelærerne Eriksen har
intervjuet.
En annen
informant oppfatter forventninger om å være tidlig ute med å avdekke vansker
hos barn som et press som medfører at blikket i for stor grad rettes mot å lete
etter mangler hos barnet, istedenfor å verdsette det unike ved hvert enkelt
barn.
«Barnehagelærerne
stiller seg kritisk til forventninger som bygger på et økonomisk rasjonale, som
har faglige begrunnelser de ikke kan slutte seg til, eller som involverer et
syn på barn som mangelfulle» skriver Eriksen i forskningsartikkelen.
Gir barn
handlingsrom
I
intervjuene kommer det frem at måten barnehagelærerne forholder seg til
forventninger, beror på hvordan forventningene blir fortolket og forstått – og også
hvor de kommer fra.
Eriksen
kommer med et eksempel på hvordan to av informantene forteller om å forholde seg
til en forventning fra barna om å få leke med vann:
– Noen barn
spør om de kan hente vann og lage dam i sandkassa. Umiddelbart svarer de to
barnehagelærerne nei til dette, men så møter de blikket til hverandre og de
ombestemmer seg. Dette er en måte å møte forventinger fra barn på som er
knyttet til det å være til stede i situasjonen, det å møte barn med oppmerksomhet
og sensitivitet. De er i et samspill med barna og i dette samspillet gjør de
noen vurderinger hver for seg, så ser de på hverandre, noe som fører til at de etter
hvert sier ja fordi de opplever at det ikke er noen god grunn til å si nei der
og da.
Eksemplet
over kan tolkes som uttrykk for at barnehagelærerne i situasjonen tar stilling
til både hvilket handlingsrom de vil gi barna her og nå, og til hvordan de vil
være pedagoger, påpeker Eriksen.
«Det
avgjørende her er ikke om barna får leke med vann eller ikke, men eksempelet
kan synliggjøre et vesentlig poeng; nemlig at barnehagelærernes stillingtagen
er forbundet med et overordnet pedagogisk spørsmål. Dette eksempelet sier noe
om hvordan barnehagelæreren som pedagog møter barn, gir barn handlingsrom,
realiserer verdier og tar faglig begrunnede valg» skriver forskeren i
artikkelen.
Fortolker
I møte med
alle de ulike forventningene i hverdagen står barnehagelærerne overfor noen
vurderinger og valg, påpeker Eriksen.
– For
eksempel når det gjelder forventninger uttrykt i styringsdokumenter. Det er jo en
forventning om at barnehagelæreren jobber ut ifra rammeplanen, som et
styringsdokument. Men hvordan man forstår formuleringene i rammeplanen om hva
personalet «skal» gjøre, handler om hvordan man fortolker rammeplanen og hvilken
kunnskap og hvilke verdier man fortolker den ut ifra, sier Eriksen.
Noen av
informantene ga uttrykk for at forventningene i rammeplanen av og til kunne
komme i konflikt med hensynet til barnet:
– På spørsmål om hvordan barnehagedagen
ville sett ut hvis den ble styrt av det barna synes er viktig, svarte en
av barnehagelærerne at barna sikkert kunne ønsket å leke hele dagen og at hun
kunne forsvart denne praksisen. Hun påpekte samtidig at det er utfordrende å
dokumentere hva som skjer i leken, og at rammeplanen legger vekt på at man skal
dokumentere det pedagogiske arbeidet. Å fylle hele dagen med lek fremstår altså her som uforenlig med rammeplanens krav til dokumentasjon, forteller forskeren.
«Konfliktene
som ser ut til å oppstå mellom hensynet til barna og forpliktelsen til
rammeplanen, finnes imidlertid også i rammeplanen. Rammeplanen har
formuleringer om hva personalet skal, som i kravet til dokumentasjon, men
samfunnsmandatet omfatter også anerkjennelse av barndommens egenverdi, og å
ivareta barns behov for lek. Dette poenget illustrerer at det i
styringsdokumenter kan finnes paradokser som av barnehagelæreren kan oppfattes
som en form for konkurrerende forventninger» påpeker Eriksen i forskningsartikkelen.
Ønske om
å beskytte barndommen og leken
Forskeren
finner at barnehagelærerne gjør et betydelig arbeid med å fortolke, vurdere og
ta stilling til ulike forventninger på bakgrunn av sitt pedagogiske, etiske,
faglige og verdimessige ståsted.
– Når de forteller
om sine pedagogiske vurderinger, viser de til synet på barn, hensynet til
barnet eller et ønske om å beskytte barndommen og leken. Slik uttrykker de
pedagogiske grunnverdier som de ønsker å gjøre gjeldende, sier Eriksen.
– Var det
noen forventninger de syntes var vanskeligere å forholde seg til enn andre?
– Noen
forteller om forventinger de opplever fra samarbeidspartnere som PPT.
De kunne for
eksempel oppleve å bli trukket inn i et spesialpedagogisk arbeid de verken hadde
kompetanse til eller ønske om å gå inn i.
– Jeg tolker
det som at det ligger en forståelse i bunn hos informantene om at
samarbeidspartnerne arbeider med utgangspunkt i andre samfunnsmandat enn
barnehagens, sier Eriksen.
Noen av
informantene fortalte om forventninger fra samarbeidspartnere som sto i
motsetning til barnehagepersonalets grunnleggende verdier:
– For
eksempel at det ble foreslått programmer eller arbeidsmetoder, som
barnehagelærerne opplevde ikke var i tråd med verdigrunnlaget de er satt til å
forvalte – med fokus på annerkjennelse, barns subjektive erfaringer og det
kontekstuelle rundt barnet. De viser for eksempel til at belønningssystemer bygger
på en tilnærming som ikke er forenlig med å møte barn som subjekter.
Tall og
bokstaver
Barnehagelærerne
forholder seg også til barnas foreldre på daglig basis, og deres forventninger
til det pedagogiske innholdet.
En av
informantene fortalte om hvordan noen foreldre kunne ha forventninger til hvordan
barna skulle forberedes til skolestart. For eksempel at man skulle sitte og lære bokstaver og tall.
– Dette
skiller seg fra barnehagelærerens syn på hva god pedagogikk er, der læring er
knyttet til nysgjerrighet. Begge forståelsene kan tolkes som ønsker om å
ivareta barnet og barnets mulighet for mestring i overgangen fra barnehage til
skole, men de bygger på ulike forestillinger og kunnskap om hvilke
forberedelser barn trenger, sier Eriksen.
Lojalitet
til barnet
Som ansatt i
en samfunnsinstitusjon er barnehagelæreren forpliktet på et vedtatt mandat
formulert i lov og rammeplan. Men som pedagog er barnehagelæreren også
forpliktet på grunnleggende verdier som er mer allmenne og overordnet enn
styringsdokumentene, påpeker Eriksen i forskningsartikkelen.
«Analysen av
barnehagelærernes refleksjoner viser at de i møte med forventninger gjør reelle
vurderinger, tar stilling og handler på bakgrunn av holdninger til og syn på
barn og foreldre. De viser til forventninger de har til seg selv der
lojaliteten til barnet og et etisk ansvar er det sentrale. Måten
barnehagelærerne forholder seg til forventninger på, forteller altså noe om
barnehagelæreren som pedagog» skriver forskeren.
– Gir ingen
fasit
– Hva kan
vi lære av denne studien?
– Ved å
snakke med barnehagelærere om hverdagslivet og forsøke å identifisere det
spesifikt pedagogiske ved måten de forholder seg til forventninger på, er dette
et bidrag til å språkliggjøre noe av pedagogikken i barnehagen. Jeg håper derfor
at artikkelen kan være et bidrag inn i den pedagogiske refleksjonen i
barnehagen. Kanskje har det klangbunn i noe man har erfart selv? Kanskje bidrar
den til å kaste lys over det pedagogiske arbeidet?
– Studien
gir ikke svar på hvordan barnehagelæreren bør handle i ulike situasjoner, det
er ikke intensjonen. Målet er å bidra til den pedagogiske, faglige diskusjonen
på barnehagefeltet, sier Eriksen.