Cecilie Evertsen har undersøkt hvordan fagpersoner i én kommune opplevde bruken av observasjonsverktøyet CLASS.Illustrasjonfoto: Getty Images
Bruk av observasjonsverktøy førte til økt samspillskvalitet
Personalet opplevde at de ble mer bevisste på egen rolle i det daglige arbeidet og at samspillskvaliteten mellom barn og ansatte økte etter at de tok i bruk observasjonsverktøyet CLASS. Det viser funn fra ny doktorgrad.
Fredag 12.
januar disputerer Cecilie Evertsen ved Læringsmiljøsenteret for sin doktorgrad
i utdanningsvitenskap ved Universitetet i Stavanger (UiS).
I
avhandlingen søkte Evertsen innsikt i hvordan norske fagpersoner i
barnehagesektoren opplevde å bruke CLASS (Classroom Assessment Scoring System)
som et observasjonsverktøy for samspillskvalitet.
Hun har i
tillegg undersøkt om fagpersonene opplevde at observasjonsverktøyet var nyttig,
og om dette kunne sies å være en god måte å jobbe på for å fremme kvalitet i
barnehagen, opplyses det i en pressemelding fra UiS.
Emosjonell
og kognitiv utvikling
CLASS er et
observasjonsverktøy utviklet for å måle i hvilken grad de ansatte gir
muligheter for emosjonell og kognitiv utvikling i samspill med barna.
– De siste
årene har forskning om sped- og småbarn gitt oss en forståelse for hvordan de
tidlige erfaringene i hjemmet og i barnehagen påvirker hjernens utvikling og
videre deres psykiske og fysiske helse. Barn er lett påvirkelige de første
leveårene, og barnehagekvalitet ser ut til å ha stor påvirkning på barns
trivsel og utvikling, sier Evertsen i pressmeldingen.
Likevel, hva
kvalitet er, og om det er mulig å måle dette, har vært tema for en pågående
debatt i barnehagesektoren de siste årene. Det har også blitt stilt spørsmål ved
bruken av internasjonale verktøy i norske barnehager.
Om CLASS:
Classroom
Assessment Scoring System (CLASS) er et observasjonsverktøy som er utviklet for
å måle samspillskvaliteten mellom ansatte og barn fra barnehage til
ungdomsskole.
CLASS ble
utviklet for å skape et felles språk og mål på ulike sider ved omsorgs- og
læringsmiljøet til barn i barnehagen og på skolen. CLASS er et måleverktøy som
måler kvaliteten på samspillet mellom ansatt og barn på gruppenivå ut ifra ulike kvalitetsdimensjoner.
CLASS har
hovedfokus på voksenrollen og på de ansattes ansvar for å legge til rette for
og støtte alle barns utvikling av trygghet, læring og trivsel.
Avhandlingen
til Evertsen har en kvalitativ ramme. Hun undersøkte fagpersonenes erfaringer med
CLASS gjennom individuelle intervjuer og fokusgruppeintervjuer.
Totalt 29
informanter fra én kommune deltok i studien. Deriblant styrere, pedagogiske
ledere og pedagogiske medarbeidere fra ni barnehager, og representanter fra fire
enheter i kommunens støttesystem: Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), Styrket
barnehagesenter, Senter for flerspråklige barn og unge og fagstab i kommunen.
Annonse
Funn fra den
ferske doktorgraden viser at fagpersonene opplevde flere fordeler med å bruke
observasjonsverktøyet CLASS i den norske barnehagekonteksten, selv om verktøyet
i seg selv er amerikansk.
Om verktøyet
er forenlig med vår forståelse av hva en god barnehage er, har vært viktig å
undersøke, forklarer stipendiaten.
Evertsen
understreker at det har vært noen utfordringer knyttet til dette i og med at
den norske barnehagekonteksten er annerledes enn den amerikanske. Utfordringene
omhandler i stor grad ulik begrepsbruk, som for eksempel bruken av begrepet «produktivitet»,
og at CLASS i større grad også burde ha vektlagt barns behov for hvile og
avslapping.
Fagpersonene
fortalte likevel at de opplevde at CLASS i høy grad ivaretar den norske
kulturens verdier og fokus på barns emosjonelle og sosiale utvikling, og at verktøyet
tilfører den norske praksisen noe nytt med tanke på barns behov for kognitiv
stimulering.
– Funnene
mine viser at fagpersonene opplevde at CLASS ga dem en felles faglig plattform
som bidro til økt samarbeid mellom barnehageansatte og fagpersoner i
støttetjenestene, særlig PPT. Det var en gjensidig opplevelse av at samarbeid
og veiledning ble styrket ved bruk av CLASS – både hos PPT og de ansatte i
barnehagene, sier Evertsen.
Undret
seg mer
Et annet
funn fra doktorgraden hennes er at de ansatte i barnehagene opplevde økt
motivasjon og at de ble mer bevisste på sin egen rolle i det daglige arbeidet.
I tillegg ble det opplevd en økt profesjonalisering av den pedagogiske
praksisen i barnehagen samt en generell økt samspillskvalitet mellom ansatte og
barn.
– Deltakerne i studiene fortalte at de
opplevde at barna undret seg mer, og at de ble tryggere på flere av de ansatte
sammenlignet med før de startet opp det systematiske arbeidet med CLASS.
Kunnskapen de ansatte fikk gjennom arbeidet med CLASS, førte til at de ble
tryggere på hvordan barn bør stimuleres kognitivt. Deltagerne i studien
reflekterte omkring hvordan de nå i større grad enn før la til rette for at
barna skulle få undre seg og reflektere, med de ansatte som støtte, uten at de
ansatte nødvendigvis ga barna de «rette svarene», sier stipendiaten i
pressemeldingen.
God
ledelse
Evertsen finner
også at det krever god ledelse og implementeringskvalitet på kommunalt nivå for
å kunne jobbe med CLASS i hele distrikter på en god måte.
Hun tror
resultatene fra avhandlingen kan gi fremtidige brukere av måleinstrumenter for
samspillskvalitet en viktig innsikt i fordeler og mulige utfordringer ved å
bruke CLASS i norsk kontekst.
– Jeg tror
også at funnene om suksessfaktorer knyttet til implementering på kommunenivå
kan gi støtte til fremtidige ledere ved implementering av observasjonsverktøy
for samspillskvalitet, sier Evertsen.