I sin doktoravhandling har Jahreie blant annet
undersøkt hvordan barnehagelærere i områder med høy andel familier med
minoritetsspråklig bakgrunn i Norge og Danmark, arbeider med språk i
barnehagen.
– I begge land har det de siste årene vært stort
politisk fokus på å forbedre særlig majoritetsspråkferdighetene til barn i
disse områdene, med tanke på senere skolegang. Jeg ønsket derfor å se på
hvordan barnehagelærerne forholder seg til de økte kravene og det politiske
presset, sier Jahreie, som begynner i stillingen som førsteamanuensis ved
Institutt for barnehagelærerutdanning ved OsloMet i august.
– I dag går nesten alle norske og danske barn i
barnehage, og barnehagen har blitt en integrert del av utdanningsløpet. Derfor
er det også økte forventninger om at barnehagen skal forberede barna på
skolestart. Det er gjerne skolen som får sette standarden for hva
«skoleklarhet» er, og i områdene jeg besøkte handlet det mye om språk, legger
hun til.
Ulike strategier
Grunnen til at Jahreie har sammenlignet nettopp
Norge og Danmark, er at landene til tross for felles røtter i den nordiske
barnehagetradisjonen, har benyttet ulike politiske strategier for å styrke
barns «skoleklarhet»:
– I Danmark har det vært fokus på
standardisering og testing på et annet nivå enn i Norge, forklarer hun.
Danmark fører en strengere integreringspolitikk
med særtiltak i utvalgte områder der en høy andel av befolkningen har
innvandrerbakgrunn og/eller svak tilknytning til arbeidslivet.
– I slike områder er det obligatorisk
barnehagestart fra ettårsalder og obligatoriske språkprøver i førskolen,
opplyser Jahreie.
I Danmark består det første året i skolen av
det som kalles 0. klasse eller barnehageklassen for seksåringer. I områder med
høy andel familier med minoritetsspråklig bakgrunn pålegger danske myndigheter
skolene å bruke samme standardiserte flervalgs språktest på alle barn uavhengig
av bakgrunn. Barn som ikke består prøven etter gjentatte forsøk, kan måtte gå
0. klasse om igjen, opplyser forskeren.
– Selv om den offisielle testen tas i 0.
klasse, ønsket de danske barnehagelærerne å skjerme barna fra opplevelsen av å
måtte bli igjen i førskoleklassen. Barn kan oppleve det som opprivende å først
begynne på skolen, for så å ikke kunne bli med vennene sine videre. Derfor
gjennomførte noen tilsvarende tester, som er tilpasset barn i barnehagealder,
allerede i barnehagen, forteller Jahreie.
– I barnehagene jeg besøkte testet de barna
gjerne to ganger i året før foreldresamtaler, og brukte dem som utgangspunkt
for videre språkarbeid. De brukte også resultatene som en slags indikasjon på
hvordan barna kom til å skåre på testen i førskoleklassen. På bakgrunn av dette
anbefalte de av og til foreldre å utsette skolestarten.
Her til lands er utsatt skolestart mindre
vanlig, og nasjonale og lokale myndigheter pålegger ikke obligatorisk
språktesting, påpeker Jahreie.
– TRAS er det mest brukte
språkkartleggingsverktøyet i norske barnehager. Dette er mer åpent enn den
danske testen og lar barnehagelærere velge egne framgangsmåter for å vurdere
barns språkutvikling innenfor de rammene TRAS tilbyr. Selv om barnehagelærerne
forteller at resultater fra TRAS-testing gjerne er det som etterspørres konkret
fra PPT og liknende instanser. Man kan også bruke alternative
kartleggingsverktøy for barn med norsk som andrespråk, sier forskeren.
– Står i en skvis
I forbindelse med doktorgradsprosjektet
intervjuet Jahreie 22 barnehagelærere i Oslo og København om hvordan de
arbeidet med språk i barnehagen og hva de gjorde for å forberede barna på
skolestart.
– Det er viktig å påpeke at jeg har vært i barnehager
der det går opptil 90 prosent barn med minoritetsspråklig bakgrunn, så mine
funn sier mest om hvordan barnehagelærere opplever utviklingen i disse
områdene, sier Jahreie.
Hun fant at barnehagelærere i begge land
opplevde å stå i en skvis mellom den nordiske barnehagetradisjonens verdier og
metoder og en mer skoleorientert forståelse av hva det vil si å være skoleklar.
– De forsøkte å tilpasse seg kravene som
myndighetene kom med og samtidig gjøre det som var best for barna og familiene.
– De står altså i et krysspress hvor de aktivt
forhandler og prøver å tilpasse kravene til sin barnehagehverdag på en måte som
påvirker barna og familiene minst mulig negativt. Dette er likt i begge land,
forteller forskeren.
Ønsker ikke en «skolsk» tilnærming
Barnehagelærerne syntes det var vanskelig å skulle
imøtekomme kravene som ble stilt til barns skoleklarhet fra offentlige
myndigheter, opplyser Jahreie i en artikkel publisert på OsloMet sine nettsider.
Barnehagen har lenge vært en pedagogisk
institusjon med egne læringsmetoder, som tydelig skiller seg fra skolens
læreplaner og didaktikk – ikke minst i de nordiske landene der læring gjennom
lek og et helhetlig syn på barns utvikling verdsettes høyt.
I både Norge og Danmark understreket
barnehagelærerne at de ikke ønsket en skoleorientert pedagogikk, som er mer
utpreget for eksempel i Frankrike, USA og England.
– Samtidig så de behov for å sette inn en
ekstra innsats i språkarbeidet, forteller Jahreie.
– Selv om de er tilhengere av et mer holistisk
læringssyn og ikke ønsker å stille urimelige krav til barna, så ser de at mange
barn sliter og trenger hjelp for å klare å møte forventningene som stilles i
skolen, legger hun til.
Ulike oppfatninger
Barnehagelærerne Jahreie intervjuet opplevde
også å ha fått et større ansvar enn tidligere for å forberede barna på skolen.
– De opplevde å bli holdt mer ansvarlige for
barnas språkkunnskaper, både når det gjaldt arbeidet som gjøres i barnehagen,
men også rapportering til skolene i forkant av skolestart.
– Barnehagelærerne i Danmark syntes at kravene
som stilles i språktesten kunne være urimelige. De kunne være veldig fornøyde
med et barns språklige fremgang, men testen fanget ikke alltid opp denne
fremgangen. Det syntes mange var frustrerende, samtidig som det ikke var så mye
aktiv motstand. De prøvde å tilpasse seg kravene, for eksempel ved å anbefale
skoleutsetting på bakgrunn av hvordan barna skåret på testen, sier Jahreie.
– I Norge var det ikke snakk om skoleutsetting
på den måten, men de jobbet aktivt med språk og hadde stort fokus på det, og de
brukte først og fremst TRAS til kartlegging.
I likhet med de danske barnehagelærerne,
uttrykte de norske pedagogene bekymring for at barna møter økte krav i skolen i
dag sammenlignet med tidligere.
– Flere barnehagelærere i Oslo fortalte at de
hadde opplevd at skolene tok kontakt med dem etter skolestart og lurt på
hvorfor barnehagen ikke hadde sagt ifra om at et eller gjerne flere barn hadde
manglende kunnskaper i norsk. Samtidig sier barnehagelærerne at de syntes at
barnas språk var bra nok. Altså opplever noen av dem at hva som er «bra nok» og
hva som er «å være skoleklar» i deres øyne, står i konflikt med
kravene skolen stiller til skoleklarhet, sier Jahreie.
– Tvetydig begrep
Skoleklarhet er et svært omstridt og tvetydig
begrep, påpeker forskeren.
– Det forstås svært ulikt avhengig av hvem som
bruker det og i hvilken sammenheng. Mange utdanningsforskere snur også gjerne
opp ned på etablerte forståelser av det skoleklare barnet og spør hvorfor det
er så viktig at barna skal være klare for skolen, og spør om det ikke er minst
like viktig at skolen først og fremst er klare for å møte den mangfoldige
barnegruppen som starter på skolen?
– Det er sånn sett også et politisk spørsmål: Hvem
er ansvarlig for barns skoleklarhet? Samt
hva slags verdier vi legger til grunn når vi snakker om skoleklarhet og hva
barna skal kunne og hvordan de skal oppføre seg for å bli ansett som skoleklare,
sier Jahreie.
– Må lytte mer til profesjonen
– Hva kan avhandlingen din fortelle oss?
– At vi bør lytte mer til barnehagelærerne,
sier Jahreie.
Hun peker på at mange ekspertutvalg som skal
mene noe om barnehage, i stor grad består av medisinere, psykologer og
økonomer.
– Det er påfallende få barnehagelærerstemmer involvert
i de store beslutningene og lite forskning fra barnehagelæreres perspektiv.
– Mitt ønske har vært å utvide
kunnskapsgrunnlaget innenfor denne tematikken, i håp om at det kan være til
nytte for både forskningsfeltet, praksisfeltet samt politikere og andre beslutningstakere,
sier Jahreie.
Man må sørge for at barnehagelærernes stemmer
blir hørt i politiske beslutninger som påvirker deres arbeidshverdag, mener
hun. For eksempel når det gjelder hvilke metoder og verktøy som skal tas i
bruk.
– I dag ser man med bekymring på lave søkertall
til barnehagelærerutdanningene i både Danmark og Norge. Samtidig var mange av
barnehagelærerne jeg intervjuet frustrerte over økte krav fra skolene og at de
har mindre autonomi enn tidligere. Hvis vi ønsker å beholde barnehagelærerne i
barnehagen, er vi nødt til å lytte mer til deres ekspertkunnskap.
– Et alternativ til den økende detaljstyringen
ovenfra og ned er å bruke mer offentlige midler til å øke bemanningen, samt satse
på å øke fagkompetansen til barnehagelærerne selv gjennom videreutdanning, sier
Jahreie.